God fredag!
Vi håper du har hatt en god start på høsten! 🍂 Bak oss ligger et spennende valg, og som ledende leverandør av politiske målinger i Norge har vi hatt en travel periode.
Det er Norstat som gjennomfører Supermålingene for NRK – de mest omfattende meningsmålingene i landet. For deg som er ekstra interessert, har vi laget en kort oppsummering av hva Supermålingene går ut på, og hvordan de gjennomføres.
I denne utgaven av "Alt du vil vite" vil vi utforske et helt annet emne - nemlig trackere og hvordan det kan brukes for å overvåke utviklingen av din merkevare over tid.
God lesing 🍂😊
En tracker er en kontinuerlig innsamling og måling av data over en lengre tidsperiode. En tracker hjelper deg med å spore og følge din merkevare i markedet, samt ulike KPI-er som kjøpshensikter, produktets ytelse, merkevarebevissthet og kundetilfredshet. Du kan velge å gjøre slike målinger hver uke, hver måned eller hvert kvartal, avhengig av hva som passer best for din bedrift og merkevare. Trackere har som mål å tilfredsstille de samme informasjonsbehovene som en enkeltundersøkelse, men det finnes noen viktige forskjeller og fordeler:
Det er ingen tvil om at trackere kan være en betydelig investering for mange. Derfor er det viktig å sikre at investeringen blir riktig håndtert. Her er noen viktige punkter å vurdere når du begynner med tracking eller vurderer å bytte leverandør:
Det er en ting å ha tilgang til data, men det er også avgjørende å gjøre dem forståelige, også for flere i bedriften. Med datavisualisering i Norstat Dashboard lastes data automatisk inn i en profesjonell og brukervennlig løsning. Den inneholder alle nødvendige filtre og undergrupper, slik at data på ulike målgrupper enkelt kan analyseres og presenteres for ulike formål.
For deg som ønsker å ta det enda et steg videre, tilbyr Norstat Dashboard også funksjonaliteter med mer avansert statistikk, inkludert drivere basert på regresjon, korrespondansekart/profilkart, viktighets-/dyktighetsmatriser, korrelasjoner, heatmaps og annet.
Møt Peter Brunell 👋, senior prosjektleder i Norstat!
Hvilke vurderinger er viktige ved valg av trackingmetode?
«Det er avgjørende å nøye vurdere flere faktorer, inkludert tidsintervall for intervjuer, lengde og omfang av skjema, antall intervjuer, samt kvantitative og kvalitative KPIer. Norstat har dedikerte og erfarne prosjektledere med ansvar for flere av landets største merkevarers ukentlige og månedlige trackere. De står klare til å veilede deg gjennom disse vurderingene, slik at du kan maksimere utnyttelsen av ditt budsjett».
Hvert kvartal gir vi deg verdifull data om 15 europeiske markeder med Norstat Quarterly Data. Med våre innsamlede data vil du motta oppdaterte data om tre tilbakevendende temaer: samfunn, forbruk og helse & velvære. Alle data blir visuelt presentert i Norstat Dashboard, slik at du kan følge trender over tid og sammenligne markeder på en enkel måte.
Få tilgang til Norstat Quarterly Data og se hvordan data kan visualiseres i Norstat Dashboard her: https://norstat.co/no/ressurser/norstat-quarterly-data/
Ønsker du å vite mer om tracking, Norstat Dashboard eller mer om hva Norstat har å tilby? Ta kontakt med Natalie Melleby, salg og markedssjef i Norstat på natalie.melleby@norstat.no for en hyggelig prat!