Aktuelt
  • Det finnes ingen forslag fordi søkefeltet er tomt.

E-postmarkedsføring: statstikk, benchmarks og inspirasjon!

1. oktober 2021

Litt inspirasjon å ta med seg inn i fredagen, 
med ønske om en riktig god helg!

faglig-fredag-1



God fredag! 

Denne uken skal det handle om e-postmarkedsføring og vi begynner med litt spennende statistikk.

Statistikk for e-postmarkedsføring

  • Det er 4 milliarder daglige e-postbrukere i verden og tallet forventes å stige til 4,6 milliarder innen 2025
  • 99% av e-postbrukerne sjekker innboksen hver dag
  • 59% av Millennials bruker primært smarttelefonen til å sjekke e-post, mens 67% av Generasjon Z sjekker innboksen sin på mobil
  • Markedsførere som bruker segmenterte kampanjer noterer seg så mye som 760% økning i inntektene
  • 35% av markedsførerne sender sine kunder 3-5 e-poster per uke
  • 4 av 5 markedsførere sa at de heller ville gi opp sosiale medier enn e-postmarkedsføring
  • 20% av detaljhandel, e-handel og forbruksvarer og tjenester selskaper personliggjør e-post basert på kjønn, rase og etnisitet.

Statistikken over er hentet Hubspot sin artikkel: The Ultimate List of Email Marketing Stats for 2021

I denne ryddige artikkelen fra Backlinco finner du enda mer statstikk og fakta om: E-post markedsføring generelt, ROI,  OR og CTR, E-post på mobil, leveringsevne, segmentering og personalisering: 67 Key Email Marketing Stats For 2021

E-post er en sentral markedsføringskanal for bedrifter i alle fasonger og størrelser, i nesten alle bransjer og tenkelig vertikal. Kanalen er også kjent for å være blant markedsføringskanalene som gir høyest ROI sammen med SEO og PPC.

En god metode for å avgjøre om du er konkurransedyktig er som kjent å sammenligne dine resultater med lignende bedrifter. Har du koll på hvordan du ligger du an i forhold til bransjestandard? 

Gjennomsnittlige e-post benchmarks for alle bransjer

Gjennomsnittlig Open Rate: 18%
Gjennomsnittlig Click Through Rate: 2,6%
Gjennomsnittlig Click To Open Rate: 14,1%
Gjennomsnittlig Unsubscribe Rate: 0,1%

Slik fordeler disse KPI-ene seg etter bransje for gjennomsnittlige tall på tvers av alle bransjer globalt:

Email metrics by industry

Her ser du også e-post benchmarks basert på hvilken ukedag e-posten sendes. 
Tallene er basert på gjennomsnittet av alle kampanjer som sendes globalt - uavhengig av bransje.

Email benchmarks per day

Og helt til slutt, her finner du en sammenligning av global statistikk for e-post benchmarks mellom de store regionene:

Benchmark emails by region

 

Alle benchmarks er hentet fra Campaign Monitor sin guide: Ultimate Email Marketing Benchmarks for 2021: By Industry and Day. Nederst i den artikkelen finner du også en forklaring på de ulike KPI'ene og tips til hvordan du kan forbedre dem.


Inspirasjon i alle former og farger

Tips til hvordan man forbedrer KPI'ene ved enkle hacks er vel og bra, men det aller viktigste for å lykkes med denne kanalen vil alltid være relevant innhold levert i et brukervennlig format. Trenger du litt inspirasjon til utforming og innhold? Look no further! 

Really good emails er en digital innholdsbank med nesten 10.000 e-poster og et hårete mål om å være det beste utstillingsvinduet for e-postdesign og ressurser på nett. Den håndplukkede samlingen er segmentert i en rekke kategorier, og er dessuten også søkbar som gjør den meget brukervennlig.

Vi kan også  anbefale deg å melde deg på deres eget nyhetsbrev så får du 'veldig gode e-poster' rett i innboksen med nyttige tips, trender og inspirasjon. 

Really good emails 2

 

Aint no battle - oculos-1

Før vi runder av. Fikk du med deg vår samarbeidspartner Oculos sitt svar på Kanalbattle forrige uke? 

Som Norges ledende miljø innen CRM, Loyalty og Marketing Technology er Oculos er eksperter på e-postmarkedsføring,kundedialoger, kundeklubber, bonusprogram og marketing automation. 

På jakt etter å forbedre dine e-post resultater? Da kan vi anbefale deg å booke en kaffeprat med de hyggelig folka i Oculos. 

 



 

Vi minner også om at det finnes en rekke spennende foredrag på MFO Innsikt! 

MFO innsikt ny


Logg deg inn på MFO Innsikt her!

Ikke medlem i MFO? 

Her finner du de arrangementene du allerede nå kan melde deg på. Flere arrangementer lanseres fortløpende. Vi skal naturligvis også fortsette med våre månedlige MFO-frokostmøter med både dagsaktuell og evigung tematikk. Les mer om medlemskap her.