Aktuelt
  • Det finnes ingen forslag fordi søkefeltet er tomt.

De ferskeste forbrukertrendene du må ha koll på i 2022!

14. januar 2022

Litt inspirasjon å ta med seg inn i fredagen, 
med ønske om en riktig god helg!

Group 235

 

God fredag!

Årets første frokostmøte ble avholdt i dag og over 1000 markedsførere fra hele landet hadde rigget seg til for å få med seg de viktigste globale forbrukertrendene vi markedsførere bør ha koll på i 2022. 

Tradisjonen tro var det TrendWatching med Vicki Loomes i spissen som presenterte årets trender. Nytt av året var at vi også tok en nærmere titt på forbrukertrendene her til lands, og ingen ringere enn Paal Fure, CEO i dentsu Norge og Nord Europa, var vår guide! 

Fikk du ikke med deg frokostmøtet? Denne ukens Faglig Fredag er en oppsummering av trendene og vi minner om at foredraget ligger ute på MFO Innsikt. 


Skjermbilde 2022-01-13 kl. 14.15.13
 
 

Trend nummer 1: "Counsel Culture" 

Cancel Culture eller kanselleringskultur om vil vil, er en moderne form for utstøting der noen blir kastet ut av sosiale eller profesjonelle sirkler – enten det er på nett, sosiale medier eller personlig. Uttrykket «Cancel culture» referer i følge Dictionary.com til handlingen med å trekke tilbake sin støtte.

Man har over tid sett denne trenden hvor mennesker finner sammen, spesielt på sosiale medier for å påpeke dårlig oppførsel hos både enkeltpersoner og bedrifter. Å "bli kansellert" av publikum grunnet misnøye med gjennomføring av "merkeløfter" rundt rase, bærekraft og andre etiske spørsmål, eller mangel på slike tiltak, utgjør en reell trussel for merkevarer i 2022.

Dermed spotter TrendWatching trenden "Counsel Culture": Merkevarer som forplikter seg til meningsfull endring samt er klar over kostnaden ved smertefulle feiltrinn vil åpne opp for samtaler med influencere og aktivister og gi plass til nye stemmer i både produktutvikling og kampanjestrategier. 


Skjermbilde 2022-01-13 kl. 14.41.48  Skjermbilde 2022-01-13 kl. 14.42.01

 

Trend nummer 2: Local Changemakers 

Økningen i aktivisme og entreprenørskap drives både av ønsket om å utfordre status quo og troen på at reell endring må være menneskedrevet fra grunnen av. Men reform er ikke et one-man-show; det er en samarbeidshandling.

Forbrukerne er allerede vant til ideen om at store selskaper støtter mindre aktører gjennom vanskelige tider. Fremover vil de forvente at merkevarer støtter individene som forsøker å gjøre en reell forskjell i samfunnet deres.

I 2021 og fremover bør investering i lokale tiltak være en filantropisk og strategisk prioritet for merkevarer som ønsker å gjøre verden til et bedre sted. Hvordan vil merkevarene løfte, støtte og booste den nye generasjonen?

Skjermbilde 2022-01-13 kl. 14.50.32

Trend nummer 3: Urban healing 

Overbefolkning, store ulikheter, trafikale utfordringer og luftforurensning, negativene ved byliv er godt dokumentert, og var en medvirkende årsak til at mange besluttet å flytte bort fra urbane strøk under pandemien.

Dette i kombinasjon med at arbeid fortsetter å utføres utenfor kontoret gjør at både merkevarer og myndigheter vil måtte yte mer for å stimulere til ønsket om en urban livsstil fremover. 

Psykisk helse spiller også en rolle i denne trenden; de langsiktige psykiske helsepåvirkningene av pandemien vil gi en økende prioritering av helse og velvære innenfor bydesign.

Byene vil gjøres grønnere og sunnere for å forbedre innbyggernes mentale og fysiske helse. Et eksempel på dette er Kinas teknologi-hub Shenzhen som bytter fra BNP til brutto økosystemprodukt (GEP), som er den totale verdien av endelige økosystemvarer og tjenester levert til menneskelig velvære i en region per år.

Byen hevder å ha etablert det første komplette regnskapssystemet som fokuserer på bidragene fra ressurser og miljø til den lokale økonomien som potensielt kan erstatte tradisjonelt bruttonasjonalprodukt (BNP) for å definere utviklingen av byen.

Skjermbilde 2022-01-13 kl. 15.15.45

Trend nummer 4: Beyond words 

Merkevarer vil måtte adoptere de digitale verktøyene som utgjør dagens metavers: AR, VR, virtuelle avatarer og ulike spillplattformer, for å formidle relevant informasjon som snakker forbrukernes (stadig mer uformelle) språk.

Fremover vil det handle om å skape aktiveringer utover bruk av ord for å nå nye generasjoner og tillate brukere å engasjere seg med konsepter på en måte som er bedre tilpasset deres daglige kommunikasjon. En verden hvor man betjenes av virtuelle kundeserviceassistenter som samhandler med deg på restaurant eller i en førerløs bil er rett rundt hjørnet. NVIDIA jobber for å få det til – snart. Under kan du se en snutt hvor kunder samhandler med Project Tokkio, en maskindrevet AI-talende kiosk i sanntid. 

youtube

Nysgjerrig på hva Paal Fure hadde å si om de lokale forbrukertrendene?

Da finnes det bare én ting å gjøre! Logg deg inn på MFO Innsikt og se hele foredraget der. God fornøyelse og god helg!

 

Ikke medlem i MFO? 

Her finner du de arrangementene du allerede nå kan melde deg på. Flere arrangementer lanseres fortløpende. Vi skal naturligvis også fortsette med våre månedlige MFO-frokostmøter med både dagsaktuell og evigung tematikk. Les mer om medlemskap her.