Aktuelt - MFO

Hva skjer med cookiedĂžden?đŸȘ - Status nĂ„ og fire tips!

Skrevet av Anniken Englund - Markedssjef, MFO | 5. august 2022

Litt inspirasjon Ă„ ta med seg inn i fredagen,
med Ăžnske om en riktig god helg!

 

God fredag!

I dagens Faglig Fredag skal det (igjen!) handle om den sagnomsuste cookiedĂžden, som tilsynelatende stadig henger i stroppen og lar vente pĂ„ seg. 

Mange vil kanskje si at ryktene om cookiens dþd er sterkt overdrevet, eller
?

VÄre dyktige venner i Synlighet, som er noen rÄtasser pÄ datadrevet digital markedsfÞring har lÄnt oss en gjesteblogger denne fredagen som skal klargjÞre saken.

Under vil Fagleder pÄ Data & Innsikt hos Synlighet; JÞrgen Brunborg-NÊss gi deg en solid oppdatering pÄ saken og fire gode tips til veien videre!

 

Status nĂ„: 

I sommer kom Google med en kunngjÞring om at Chrome sin utfasing av tredjeparts cookies utsettes enda et Är. De sa fÞrst det skulle skje i 2022, men i fjor utsatte de til 2023, og nÄ er det altsÄ 2024 som gjelder. MarkedsfÞrere verden over trekker et lettelsens sukk over at de kan fortsette som fÞr. Men kan du det?

Kanskje har vi glemt at Safari allerede har stoppet tredjepartscookies for lenge siden, noe som for de fleste betyr at halve mĂ„lgruppen befinner seg i mĂžrket. Det betyr at de treffes ikke av retargeting-kampanjene dine, og de er ikke inkludert nĂ„r du rapporterer pĂ„ alder og kjĂžnn for de som besĂžker nettsidene dine. De sofistikerte og presise mĂ„lgruppene Google tilbyr for interesser og brukere som er “In-market” vil heller ikke inkludere Apple-brukere.

Andre typer mĂ„lretting i sĂžk eller display vil fortsatt treffe dem, men rapporterer du for eksempel pĂ„ “view-through-conversions” gjelder dette ogsĂ„ kun folk pĂ„ Android og Windows-plattformer. Apple har “rotet det til” for data basert pĂ„ fĂžrsteparts cookies ogsĂ„, ved Ă„ tvinge utlĂžpsdatoen til 7 dager (eller kun 24 timer under visse forhold). Dette pĂ„virker tall som “andel nye brukere” og “assisterte konverteringer”, med feilkilder som altsĂ„ slĂ„r ulikt ut pĂ„ ulike plattformer.

Dette er altsÄ den virkeligheten vi gruer oss til: Ingen retargeting, ingen attribusjon, ingen demografi eller interessedata.


NÄ har vi fÄtt enda et Är med utsettelse, selv om realiteten er at halve publikummet allerede er der. Gigantene Facebook og Google leter febrilsk etter lÞsninger for Ä opprettholde det samme nivÄet av sporing og overvÄkning, med server-side-lÞsninger, identifisering av brukere basert pÄ epost/telefonnummer, eller modellerte data.

Datatilsyn og forbrukermyndigheter lĂžper etter og forsĂžker Ă„ slukke nye branner etter hvert som de oppstĂ„r. Og pĂ„ EU-nivĂ„ jobbes det med generelle forbud mot “overvĂ„kningsbasert reklame”.

Kanskje kan ny teknologi utvikles innenfor lovverket som gjÞr at vi kan fortsette som fÞr, men sannsynligvis mÄ vi ogsÄ tenke nytt om hvordan vi driver, og mÄler, markedsfÞring.

 

Fire tips: 

Her er fire tips til tankesett som kan frigjÞre deg fra det opplevde behovet for inngÄende sporing og overvÄkning.

1. Bygg verdifulle relasjoner

Det har vÊrt sÄ lett Ä bare droppe en cookie hos alle som kommer innom, slik at du kan nÄ dem igjen med ny reklame senere. Det krever ingen relasjon, ingen lojalitet, og ingen tillit. Disse tingene er mye vanskeligere Ä bygge, men ogsÄ desto mer verdifulle. NÄr du ikke lenger kan lene deg pÄ teknologien for Ä hente folk tilbake, sÄ mÄ du skape en relasjon som er sÄ sterk at folk vil komme tilbake av egen vilje. Du mÄ gi folk lyst til Ä fÞlge med pÄ hva du sier og hva du tilbyr, enten i sosiale kanaler, pÄ nyhetsbrev, med arrangementer, eller at de bare mÄ innom nettsiden din for Ä sjekke om det er noe nytt.

2. MÄl effekt her og nÄ

Alle vet at folk flest ikke kjÞper noe bare fordi de sÄ en fin annonse, men alle vet ogsÄ at reklame og pÄvirkning har en verdifull effekt. Prosesser tar tid eller folk mÄ overbevises gjennom flere eksponeringer, men du trenger Ä vite hvilken annonse og hvilken kampanje som har stÞrst effekt, sÄ du kan prioritere budsjettet. LÞsningen (for mange) har vÊrt attribusjon. Ved Ä kunne fÞlge de samme menneskene i tiden etter de har sett eller klikket pÄ noe frem til de faktisk kjÞper til slutt kan du fÄ tall pÄ hvilke kampanjer som har hatt stÞrst pÄvirkning. Men cookie-basert attribusjon har aldri kunnet fange hele bildet, og nÄr vi nÄ mÄ klare oss uten kan det vÊre like greit. Da kan vi bruke mer krefter pÄ hva som skjer her og nÄ.

De som klikket pÄ denne annonsen:

  • hva gjĂžr de pĂ„ nettsidene vĂ„re nĂ„ som forteller oss at det var verdifullt at de kom?
  • og hva vil du egentlig at de skal gjĂžre, de som uansett ikke er i modus for Ă„ kjĂžpe nĂ„?

Har du gode svar pÄ disse spÞrsmÄlene kan du optimalisere kampanjer og budsjett, selv om du ikke ser hvem som blir kunder til slutt.

3. Snakk med folk

Google og Facebook sitter pÄ massive baser med persondata, og pÄ noen omrÄder kjenner de folk bedre enn de kjenner seg selv. Basert pÄ tredjeparts cookiematching har du kunne fÄ detaljerte rapporter over kjÞnn, alder og interesser for de som besÞker nettsidene dine. NÄr du heller ikke her kan basere deg pÄ teknologien vil alternativet vÊre Ä spÞrre selv.

Lurer du pÄ hvem som besÞker deg kan du kjÞre spÞrreskjemaer pÄ nettsiden, lurer du pÄ hvem kundene er kan du sende undersÞkelser pÄ mail, og lurer du pÄ hva som rÞrer seg i markedet er det analysebyrÄer som jevnlig spÞr representative utvalg i befolkningen. Det er litt vanskeligere og litt dyrere en Ä matche cookies, men det kan gjÞres trygt innenfor personvernet og gi mer verdifull output.

 

4. Skap din egen kontekst

Alternativet til interessebasert mÄlretting er kontekstuell mÄlretting. Relevante budskap plassert sammen med innhold som publikum leser akkurat nÄ, ikke basert pÄ innhold de har lest eller historisk adferd. Her finnes det gode lÞsninger i mange kanaler, men enda bedre blir det om du selv skaper det innholdet som folk er interesserte i.

Tenk pÄ dine fremtidige kunder:

  • Hva er de opptatt av nĂ„r behovet for dine produkter eller tjenester begynner Ă„ tre frem?

  • Og hvis det er en lang beslutningsprosess, hvilken informasjon har de bruk for underveis?

  • Hva kan vekke begeistring hos din mĂ„lgruppe?

Jo oftere folk finner godt innhold med deg som avsender, jo stĂžrre blir sannsynligheten for at det er deg de kommer til nĂ„r behovet skal forlĂžses. SĂ„ er det lett Ă„ tenke at “innhold” = “bloggartikler”, men det kan selvsagt omfatte alt fra tiktokvideoer til spotifyspillelister og alt mulig annet.

Jobber du godt med disse fire omrĂ„dene har du en markedsstrategi som er robust i mĂžte med endringer i landskapet. SĂ„ kan du krydre med de avanserte mulighetene som teknologien og lovverket til enhver tid tillater. Lykke til! 


For Ä sikre at vÄre medlemmer stÄr stÞtt i alle disse endringene har vi satt opp et eget frokostmÞte som tar for seg nettopp denne tematikken den 24. august! Dagens gjesteblogger JÞrgen Brunborg-NÊss blir ogsÄ Ä finne pÄ MFO-scenen pÄ dette frokostmÞtet.

Hvordan markedsfÞre nÄr alt blir ulovlig?


JÞrgen vil gi oss en enda mer inngÄende oppdatering pÄ hva som er ulovlig nÄ, hva som allerede er teknisk umulig, og hva som kommer av endringer fremover. Dessuten skal han hjelpe oss med Ä se mulighetene!

Vi fĂ„r ogsĂ„ besĂžk av advokat VebjĂžrn SĂžndersrĂžd, kĂ„ret til Årets Foredragsholder i 2021. Han vil snakke om krav til samtykke etter markedsfĂžringsloven og GDPR for cookie-tracking til analyseformĂ„l, og til markedsfĂžringsformĂ„l.

I tillegg vil han snakke om samtykkekrav for bruk av epostadresser til nyhetsbrev, kundelistematching og «enhanced conversions», samt gi en status for varslet ny dataoverfĂžringsavtale mellom Europa og USA. 


Kom pÄ frokostmÞte den 24. august og bli oppdatert pÄ gjeldende regelverk og fÄ hjelp til Ä se muligheter, nÄr din bedrift fremover skal planlegge, gjennomfÞre og evaluere markedsaktiviteter.

FrokostmĂžtet er selvfĂžlgelig gratis for medlemmer; velkommen skal du vĂŠre! Les og meld deg pĂ„ frokostmĂžtet her. 




God helg!

Ikke medlem av MFO? 

Her finner du de arrangementene du kan melde deg pÄ. Flere arrangementer lanseres fortlÞpende. Vi skal naturligvis ogsÄ fortsette med vÄre mÄnedlige MFO-frokostmÞter med bÄde dagsaktuell og evigung tematikk. Les mer om medlemskap her.