Aktuelt

    Growth Hacking - 2.0 🚀

    9. september 2022

    Litt inspirasjon å ta med seg inn i fredagen, 
    med ønske om en riktig god helg!

    mfo-faglig-høst 5-1



    God fredag! 

    For akkurat ett år siden tok vi for oss Growth Hacking i Faglig Fredag. Denne uken skal det igjen handle om metodikken som på ingen måte brukes noe mindre i  dag. Tvert i mot, Growth Hacking tankegangen lever i beste velgående.

    Men siden Sean Ellis etablerte begrepet for over 10 år siden er den største forskjellen at alle digitale markedsførere bør ha ferdighetene til en 'Growth Hacker' for å være konkurransedyktig i 2022.  

    For deg som ikke fikk med deg Growth Hacking 101 i Faglig Fredag i fjor tar vi en recap av innledende redegjørelse for begrepet, historien bak og grunnprinsipper aller først. Og til deg som er fast fredagsleser; hopp ned til 'Siste nytt og nyttige artikler.


    Hva er egentlig Growth Hacking?

    Om du ikke har helt stålkontroll på begrepet er du trolig ikke alene, det favner bredt og har mange ulike definisjoner. Growth hacking er en strukturert og datadrevet tilnærming til å finne smartere og mer effektive måter å drive vekst på. Eksperimentering, testing og analyse er kjernen i Growth Hacking-metodikken.

    Growth-Hacking-1


    Ved å jobbe systematisk med Growth Hacking vil  man oppdage nye alternativer til tradisjonelle måter å utføre oppgaver på, men med forbedret effektivitet og ytelse. Formelen for suksess med Growth  Hacking baserer seg på kontinuerlig testing og optimalisering.


    Målet er å dokumentere all læring du har tilegnet deg i løpet av en prosess og benytte denne i dine neste prosjekter slik at du ikke gjør de samme feilene igjen.

     


    Ofte benyttes metodikken på hypermålrettede kampanjer som utføres på mindre tradisjonelle kanaler, som sosiale medier. Tradisjonelle medier (radio, trykk og TV) kan fremdeles kan være en del av ligningen, men er ofte ikke tilgjengelig for alle markedsføringsbudsjetter. Dette betyr ikke at store merkevarer med betydelige budsjetter ikke kan eller bør veksthacke, men snarere at veksthacking har skapt større muligheter for merkevarebygging og vekst for små og mellomstore bedrifter. 

    Historien bak

    Begrepet sprang ut fra Silicon Valley's Start-Up miljø hvor gründere med begrensede markedsføringsbudsjetter måtte finne innovative måter å vokse raskt på, til en minimal kostnad.

    Sean Ellis, skaperen av metodikken og grunnlegger av GrowthHackers.com (også referert til som Gudfaren av Growth Hacking), definerer selv Growth Hacking som "en pro-vekst-utvikling av markedsføring". Sean er også forfatteren bak bestselgeren Hacking Growth:

     

    growth-process

    "Som Growth Hacker bør hver strategi du utfører, hvert verktøy du implementerer og hver teknikk du utvikler være underordnet ditt ønske om vekst." - Sean Ellis

    Sean's erfaring med vekst og markedsføring startet hos LogMeIn og Uproar, og senere hos Dropbox og Eventbrite. Ifølge Sean er det tre stadier av vekst, og i dette opptaket fra en konferanse i Sydney går han igjennom disse tre stegene:

    Sean ellis growth  hacking

    Metodikk

    Hubspot sin artikkel: The Growth Hacking Playbook: Your Ultimate List of Growth Hack Resources gir deg fem hovedpilarer innen veksthacking: 

    1. Evaluer nåværende markedsføringstiltak. Gjør en grunning vurdering av kildene til potensielle kunder, trafikk og sidevisninger og finn ut hvilke kanaler som fungerer for deg.

    2.Sett deg oppnåelige mål. Bestem hvor du vil forbedre disse tallene, og begynn å tenke på hvordan du kan gjøre det.

    3. Planlegg eksperimenter for å teste hypotesene dine. Kom med to, tre, fire eller tolv måter å teste teoriene dine på, og hvordan du kan nå dine mål.

    4. La eksperimentene løpe til resultatene er statistisk signifikante. Du kan også fortsette å optimalisere til du når dine mål.

    5.  Dokumenter de vinnende resultatene og del dem med teamet ditt. Growth Hacking handler om å forbedre det du allerede har. Hvis du finner en taktikk som endrer spillet, spre ordet!


    The Pirate Funnel

    Det er også en annen viktig modell innen veksthacking, nemlig 'The Pirate Funnel', også kalt AAARRR-rammeverket. Den brukes av nesten alle veksthackere som hovedmodell for å finne flaskehalsen og blir sett på som en viktig veksthackerferdighet å mestre.  

    'The Pirate Funnel' er et rammeverk for å stykke opp et selskap i biter og vise deg hvor du skal fokusere oppmerksomheten din. Trakten er utviklet av Dave McClure og kalles Pirate Funnel fordi de første bokstavene angir AAARRR (Awareness, Acquisition, Activation, Retention, Revenue, Referral):

    • Bevissthet - Hvor mange mennesker når du?
    • Anskaffelse - Hvor mange mennesker besøker nettstedet ditt?
    • Aktivering - Hvor mange tar det første viktige skrittet? (F.eks. Registrer deg, installer en app eller legger ut den første kommentaren)
    • Beholde - Hvor mange mennesker kommer tilbake for andre/tredje/tiende gang?
    • Inntekt - Hvor mange begynner å betale? Og hvor mye betaler de?
    • Anbefaling - Hvor mange nye kunder gir dine eksisterende kunder deg?

    I denne artikkelen får du hele rammeverket forklart steg for steg:  What is the Pirate Funnel (AAARRR framework) and how to apply it in 5 quick steps?


    Siste nytt og nyttige artikler

    Denne artikkelen; Top 15 greatest Growth Hacking Strategies to try in 2022, gir deg topplisten for strategier innen Growth Hacking i 2022.

    I denne artikkelen finner du 20 eksempler på Growth Hacking fra velkjente nå velkjente selskaper. På listen finner du blant annet Tesla, Slack, Hubspot, AirBnB og Tinder for å nevne noen: Growth Hacking Examples: 20 Inspirations from Successful Companies

    Vil du heller få tips og inspirasjon på øret? I denne artikkelen får du en liste med hele 31 Growth Hacking podcaster du kan lære av: 31 Best Growth Hacking Podcasts For Massive Business Growth 

    Growth Hacking sjargong kan være forvirrende for selv de mest etablerte markedsførerne. Det kan være utfordrende å holde tritt når nye ideer og akronymer opprettes hver dag. I denne meget nyttige artikkelen får du full oversikt over Growth Hacking terminologien: 99 Growth Hacking Jargon Terms


    Ta din veksthacking ett steg videre denne høsten - lær av de beste!

    Det er ikke helt tilfeldig at vi brakte opp Growth Hacking igjen akkurat nå. MFO ønsker nemlig å sette denne effektive metodikken på markedsførerens agenda denne høsten. I november har vi hentet en av de råeste innen feltet; Anssi Rantanen til MFO scenen for å lære bort alle sine beste hacks til publikum!

    Ikke  kjent med Anssi? Han er mildt sagt en råtass innen Growth Hacking og har hjulpet over 100 selskaper med å implementere og utføre vekststrategier i løpet av sin tid i Growth Tribe Academy og Google.

    Her kan du se Anssi in action på scenen under Nordic Business Forum i 2019: 

    Ansssi

    Den 23. november vil Anssi Rantanen fortelle oss hvordan de raskest voksende selskapene i verden systematiserer sin vekst og gi deg verktøy du enkelt kan implementere i din bedrift. Han vil også gå gjennom en rekke caser, eksempler og studier fra store selskaper som Google, Amazon og Skyscanner, i tillegg til en rekke mindre merkevarer med stor suksess. 

    Og som alltid: intet godt MFO-frokostmøte uten et godt norsk case!

    På scenen får vi også høre fra den norske suksessen MyykDe har hatt kraftig vekst på relativt kort tid – fra 0 til 20 millioner på under 2 år. Dette har de fått til ved blant annet systematisk jobbing og effektiv bruk av enkelt digitale kanaler, og samspillet mellom de.

    Bak Myyk står byrået Simpleness ved blant andre Halvard Simonsen. På denne frokosten skal Halvor og Anssi lære deg alle triksene i boka, på hvordan vokse raskt, lurt, og kostnadseffektivt. Ta frem notatblokka og forbered deg på og notere raskt og flittig, for her kommer det mye nyttig læring! Les mer og meld deg på her.

    Growth Hacking frokostmøte-2

    God helg! 


    Ikke medlem i MFO? 

    Her finner du de arrangementene du allerede nå kan melde deg på. Flere arrangementer lanseres fortløpende. Vi skal naturligvis også fortsette med våre månedlige MFO-frokostmøter med både dagsaktuell og evigung tematikk. Les mer om medlemskap her.