Aktuelt
  • Det finnes ingen forslag fordi søkefeltet er tomt.

Egmont People stakk av med seieren på MFO Kanalbattle 2020!

9. september 2020

På fredag gikk MFO Kanalbattle av stablen på Colosseum Kino i Oslo hvor 10 modige representater fra noen av bransjens største kanaler skulle kjempe for neste års annonsekroner!

Skjermbilde 2020-09-08 kl. 10.43.11

I tråd med myndighetenes retningslinjer var kun 150 markedsførere  samlet fysisk i salen i år, i motsetning til over 800 i fjor. Dog var 1100 markedsførere samlet bak PC-skjermene sine hvor de fulgte live streamen til arrangementet, som gjorde årets Kanalbattle til den største noensinne!

Til slutt skulle tilskuere fra både salen og livestreamen stemme frem sin favoritt på scenen. Konkurransen var tøff, men det var Egmont People som for første gang gikk av med seieren.

‘Dette er tredje gangen vi arrangerer MFO Kanalbatte og det har blitt et veldig viktig event for oss. At nesten 1300 markedsførere fulgte eventet og vi fikk inn 600 stemmer fra publikum, viser hvor motivert og engasjert bransjen vår er. Vi vet alle det handler om kanalmiks, men vi hadde lyst til å skape arena hvor kanalene fritt kan få selge inn og fortelle om hvorfor akkurat deres kanal fortjener annonsørkronene.’ sier daglig leder i MFO, Anna Hvinden

Den ene kanalen overgikk den andre - alle ville kapre markedsføreren. P4 brukte humor gjennom fire festlige videoer med Hasse Hope i spissen som pekte ut radioens fordeler, Amedia viste til viktigheten av lokal tilstedeværelse og dekning, Schibsted viste muskler gjennom både bred dekning og produktsortiment, Clear Channel tok opp kampen med TV ved å skissere opp et case som blant annet tok livet av myten om at utendørs er for dyrt, Snapchat la vekt på effekten av å la forbrukere teste produkter i eget miljø, Facebook poengterte viktigheten av gode algoritmer og relevans, TV2 belyste TV reklamenes mange fordeler gjennom å presentere TV som en ny kanal, Aller skiltet med “pang for penga” og dokumentert effekt, LinkedIn tok oss igjennom sin annonseplattform fra målgrupper til effektmåling og Egmont People belyste tre gode grunner til å velge nettopp dem; innhold folk velger og elsker, ekspertise og effekt!


‘Markedsføring og kanalvalg er komplisert. Vi vil gi våre medlemmer mulighet til å få innsalget fra alle de største kanalene – på et sted. Også synes vi jo det er veldig gøy å utfordre kanalene litt. 1300 markedsførere – 10 minutter – hvordan velger du å løse det? På fredag så vi både kreative, morsomme og faglig sterke presentasjoner. Vi gleder oss allerede til neste års Kanalbattle’ fortsetter Hvinden.

Etter 10 sterke presentasjoner, var det til slutt Egmont People som ble stemt frem som den beste på scenen. Det var Mia L. Johnsen, Manager Egmont People og Henrik Hildre, Ansvarlig produsent og Youtuber som ledet an og dro seieren i mål for Egmont People.

Skjermbilde 2020-09-08 kl. 10.37.03-1

'Vi ønsket virkelig å få frem det vi tror på, at markedsføring gjennom innhold som folk selv velger og elsker å bruke tid på bør være en viktig del av markedsmiksen for merkevarer i vår tid', sier Henrik Hildre.

'Influencer marketing er ikke bare likes og love, vi flytter merkevarer, øker intensjon og profilene våre leverer konverteringscaser som nesten ikke er til å tro', sier Johnsen.

'Jeg tror og håper det at influencer marketing vant frem foran de store, etablerte mediekanalene er et steg i retning av at vår kanal virkelig blir tatt på alvor!'

Se en recap fra Kanalbattle 2020 her:kanalabttle 2020after