MFO CASE 2018 – Det beste av norsk markedsføring!

tor 15 mars kl. 11:00

*Oppdatering: Det er kun et par plasser igjen!*

MFO CASE er det største vårarrangementet til MFO. Vi har samlet mer enn 12 merkevarer som skal presentere noen av de mest lærerike markedsføringsjobbene i Norge slik at du kan bli en bedre markedsfører. Vi deler også ut den gjeve prisen Årets Markedsfører 2017.

11.00 – 16.00: MFO CASE + Kåring av Årets Markedsfører 2017
16.00 – : Drinks og mingling. Baren er åpen på MESH!

MFO CASE er et halvdagsarrangement for deg som ønsker faglig påfyll og inspirasjon innen merkevarebygging og markedsføring. Hvilke merkevarer har utmerket seg i det siste og hva kan vi lære av deres arbeid? Hva var strategiene bak, utfordringene de møtte på og kan vi finne noe felles for det som gikk så bra – eller så dårlig?

Vi deler også ut den gjeve prisen Årets Markedsfører 2017 for syttende gang i samarbeid med Markedsforbundet, BI og Kampanje, hvor flere av de nominerte også vil presentere sitt arbeid.

Casene vil bli presentert i parallellsesjoner.

Merk at påmelding er bindene!

Program

10.00 - 11.00
10.00 - 11.00

Registrering på MESH

11.00 - 11.05

Velkommen til MFO Case!

11.05 - 11.40

Treningsfrue + Buer: Effekt med riktig merkevarematch - United Influencers, Christina Alvarez & Treningsfrue

11.40 - 11.45

Forflytningspause - Løp, løp!

11.45 - 12.10

VG Partnerstudio - Humor i innholdsmarkedsføring - David Tvetene

Telenor Yng - en lansering på målgruppens premisser - Kjetil Botten Skogly

12.10 - 12.15

Forflytningspause - Løp, løp!

Netthandelsgruppen - Rask vekst uten markedsbudsjett - når all marketing blir performance marketing - Frederik Aune Guttormsen

TISE: Fra 100 000 til 300 000 bruker på ett år (nesten uten budsjett)

12.40 - 13.10

Lunsj!

Cutters - Å markedsføre i motvind - Lasse Smedsvig & Paulus Syvertsen

Kreftforeningen - Fuck Cancer! Marianne Andersen

13.35 - 13.40

Forflytningspause - Løp, løp!

13.40 - 14.05

FINN.no: #vannvittigbraår Finalist - Årets Markedsfører 2017. Janne Jacobsen

NRK P3: Dronningene av SoMe uten en krone i spons - Hanne Våge og Kjersti Havdal

14.05 - 14.15

Kaffepause

Heisann Montebello! Karpe Diem/ Little Big Sister, Silje Larsen Borgan og Trine Jacobsen

VisitOslo: Finalist - Årets Markedsfører 2017. Christian Lunde & Tord Baklund

Visit Oslo er finalist i konkurransen om å bli Årets Markedsfører 2017! Til MFO Case den 15. mars kommer Administrerende Direktør Christian Lunde og innholdsprodusent Tord Baklund.

14.40 - 14.45

Forflytningspause - Løp, løp!

Utdeling av Årets Markedsfører 2017!

15.00 - 15.10

Ølpause

15.10 - 15.35

Brødboksen.no: Markedsføring i retrospekt - Arnulf Refsnes & Steffen Westbye

15.35 - 15.40

Kort pause!

15.40 - 16.00

30 år med markedsføring - suksess og *#$ups! TV3 avslutter den faglige delen av MFO CASE!

16.00 -------->

Mingling, drinks og fest. Baren er åpen!

Foredragsholdere

Finalist - Årets Markedsfører 2017: Little Big Sister - Heisann Montebello! Silje Larsen Borgan & Trine Jacobsen.

Karpe Diem har dominert musikkscenen i Norge de siste tiårene, men deres siste prosjekt "Heisann Montebello" har sprengt de fleste skalaer og tatt merkevaren deres til nye høyder. Med kreativ historiefortelling og bred bruk av flater, har kampanjen utfordret, underholdt og engasjert. Den har fenget i alle aldre og preget flater hele veien fra Dagsnytt til VG-Lista. Det er PR- og managementbyrået Little Big Sister, som sammen med Karpe, har tilrettelagt og gjennomført kampanjen. Til MFO Case kommer gruppas manager og Little Big Sisters gründer/daglige leder, Silje Larsen Borgan sammen med PR- og prosjektleder Trine Jacobsen.

Brødboksen.no: Markedsføring i retrospekt Arnulf Refsnes & Steffen Westbye

Rykende varmt og nybakt brød levert rett på døra. På kort tid var Brødboksen på alles tunger, men forsvant like rakst. Til MFO Case kommer gründer Arnulf Refsnes og kreativ leder Steffen Westbye for å fortelle oss hvordan de kombinerte data med personlig fremtoning for å oppnå engasjement og brødfrelste kunder!

NRK P3: Dronningene av SoMe uten en krone i spons Hanne Våge og Kjersti Havdal

SKAM, Vita & Wanda, P3morgen, Jævla Homo, Teenage Boss. Listen over NRK sine SoMe-suksesser blir lenger og lenger. På få år har statskanalen, med P3 i spissen, bygd opp en imponerende kompetanse på Facebook, Snap og Insta. Fra P3 i Trondheim stiller Hanne Våge og Kjersti Havdal - vaktsjefer for sosiale medier og nett. Hva har de skjønt som vi andre kan lære av? Og hvordan har NRK profesjonalisert og rigget seg for å løpende publisere innhold som virkelig engasjerer - uten en krone i betalt rekkevidde?

Treningsfrue + Buer: Effekt med riktig merkevarematch United Influencers, Christina Alvarez & Treningsfrue

"Bruke influencere" står garantert på mange markedsplaner i 2018, men for å bevege merkevaren og salget må du ha en tydelig strategi og godt forarbeid. Bli med når United Influencers og Camilla Andersen, aka. "Treningsfrue" forteller om hvordan de fant bakegleden med lefseprodusenten Buer og hvordan du kan finne best match for ditt merke. Bak bloggen Treningsfrue står Camilla Aastorp Andersen som i snart 4 år har jobbet hardt med å bygge sin egen merkevare. Hun brenner for å engasjere og inspirere mennesker med sin lidenskap for trening og helse. Christina Alvarez jobber som Kommersiell rådgiver i United Influencers, og jobber med strategisk utvikling av gode samarbeid for kunder og influencers.

Cutters - Å markedsføre i motvind Lasse Smedsvig & Paulus Syvertsen

I 2015 ble hurtigfrisørkjeden Cutters lansert til stor glede for forbrukeren, men med stor skepsis og motstand fra bransjen. To år senere, med 1500 kunder daglig, 30 salonger og 180 ansatte er skepsisen på vei til å snu. Bak alle de små Cutters-salongene står nemlig en uredd og innovativ gjeng som gjennom nøye planlagte sjakktrekk, edgy markedsføring og et PR-spill som snudde motvind til medvind, har posisjonert Cutters akkurat slik de ønsket. Det er i motbakke det går oppover, og på MFO Case vil Markedsansvarlig i Cutters Lasse Smedsvig og Paulus Syvertsen fra Nomad gi deg innblikk i hvordan de har bygget Cutters-merkevaren fra ingenting til noe Norge garantert kommer til å være stolte av i fremtiden.

FINN.no: #vannvittigbraår - Finalist Årets Markedsfører 2017 Janne Jacobsen, Markedsdirektør i FINN

I 2017 møtte FINN konkurranse for første gang. Den internasjonale rubrikkgiganten OLX inntok Norge med Letgo, og skulle knuse FINN med en lanseringskampanje til flere titalls millioner kroner og en solid dose kunstig intelligens. Markedsdirektør i FINN, Janne Jacobsen, forteller hvordan FINN nedkjempet all motstand med kuriøs statistikk, havplast og brukte julegaver. Det som kunne blitt et krevende år, ble i stedet et rekordår med 15% vekst og Norges beste omdømme.

Netthandelsgruppen - Rask vekst uten markedsbudsjett - når all marketing blir performance marketing Frederik Aune Guttormsen

På tre år har grunderne i Netthandelsgruppen gått fra 0 til å samlet omsette over 150 millioner kroner i markeder med sterke konkurrenter helt uten investorkapital. Her får vi noen av hemmelighetene fra dette arbeidet servert.

Telenor Yng - en lansering på målgruppens premisser Kjetil Botten Skogly

Telenor Yng ble resultatet når Telenor valgte å fokusere sin satsning mot unge voksne under Telenor-merkevaren i stedet for merkevaren Djuice. Hva skal til for å lykkes i dette segmentet og nå en krevende målgruppe? Og ikke minst, hvordan lyktes Telenor med å avvikle en så sterk merkevare som Djuice og bygge opp Telenor Yng til noe enda sterkere på så kort tid? På MFO-case tar Strategisk Rådgiver i Pol Kjetil Skogly oss gjennom de strategiske valgene bak nytt merkevarevalg, lærdommer fra incluencer-marketing og tips til deg som vil gjøre utradisjonelle valg for tradisjonelle merkevarer.

TISE: Fra 100 000 til 300 000 bruker på ett år (nesten uten budsjett) Karoline Gjermundsen & Victoria Terese Hauk

TISE: Fra 100 000 til 300 000 bruker på ett år, nesten uten budsjett Hvordan gå mot strømmen og markedsføre seg med minimumsbudsjett og fortsatt engasjere og øke antall brukere? Markedsansvarlige i Tise, Karoline Gjermundsen og Victoria Terese Hauk kommer og forteller om hvordan lykkes med markedsføring på lavbudsjett i en bransje med ellers svært høye markedsbudsjetter. Hvordan skape lojale og flere brukere uten å pushe produkt.

Visit Oslo - Finalist Årets Markedsfører 2017! Administrerende Direktør Christian Lunde og innholdsprodusent Tord Baklund.

Oslo klatrer på listene over de mest populære byene i Europa og for første gang har Lonely Planet presentert Oslo som én av «Topp ti byer å besøke i 2018». Det har aldri vært gøyere å være Oslo-patriot, og VisitOslo kan se tilbake på 2017 som et spesielt år å være stolt over. 2017 ble året der teamet tok sats og gikk «all in» for å virkelig sette Oslo på kartet. Med stuntet «The Great Escape» fikk byen vår oppmerksomhet i alle verdenshjørner med sine over seks millioner filmvisninger.. Men det er ikke bare et engangsstunt som gjør at VisitOslo er nominert til prisen Årets Markedsfører 2017. Det handler vel så mye om klokskap og evne til å posisjonere en merkevare for fremtiden, hvor papir, utendørs-boards og messer er erstattet med spenstige kampanjer, sosiale medier, innhold, og ikke minst riktig måling - ikke bare klikk. Til MFO Case kommer Administrerende Direktør, Christian Lunde og Innholdsprodusent, Tord Baklund.

Kreftforeningen - Fuck Cancer! Marianne Andersen

Kreftforeningen forvalter over 200 millioner til kreftforskning - hvert år. Med en slik sum og tillit fra sine givere har foreningen et stort og viktig samfunnsoppdrag og med det; opplysningsplikt. Hvert år gjennomfører Kreftforeningen opplysningskampanjer både lokalt, regionalt og nasjonalt med håp om å drive endring. Kreft skal snakkes høyt om. Fuck Cancer. Rett og slett. På MFO Case kommer informasjonssjef Marianne Andersen for å dele hvordan foreningen jobber med kampanjearbeid, hvordan de balanserer det kommersielle med det idelle og ikke minst for å gi oss svaret på om hashtags, sløyfer og stjerner faktisk hjelper.

VG Partnerstudio - Humor i innholdsmarkedsføring David Tvetene

Doffen har daua. Verdal'n. Ballroom Blitz. Humor har lenge vært er et av de sterkeste virkemidlene i norsk reklame. Men hvordan utvikler man gode humorkonsepter som faktisk virker både for mottakerens smilebånd og merkevarens markedsandel? På MFO Case kommer innholdsprodusent og sosiale medier-ansvarlig David Tvetene fra VG Partnerstudio for å fortelle hvordan og hvorfor VG Partnerstudio bruker humor som virkemiddel i innholdsmarkedsføring.

30 år med markedsføring - suksess og *#$ups! TV3 avslutter den faglige delen av MFO CASE!

I 2018 fyller TV3 30 år, Luksusfellen 10 år og Pærra kjører på med sin tiende sesong (feeling old yet?). Bak suksessene står produksjonsteam, idémakere og ikke minst: markedsførere. En rød tråd i TV3s historie er innovasjon og en dose dristighet, og dermed innhold og profiler som ikke har gått upåaktet hen i offentlighetens søkelys. Hvordan kommuniserer man kontroversielle merkevarer som det menes så mye om? På MFO-case deler MTG sine beste kommunikasjonshistorier, samt anekdoter og lærdom fra det å gå skikkelig på trynet. En klok mann sa en gang at «livet er et lære, man må alltid lære», og det er nettopp det vi skal gjøre sammen med MTG-teamet.