Litt inspirasjon å ta med seg inn i fredagen, med ønske om en riktig god helg!
Utvidet bruk av CRM er ikke lengre forbeholdt de store selskapene. Moderne, skybaserte CRM-verktøy har gjort det mulig, og ikke minst nyttig for også mindre bedrifter å implementere et godt system for databehandling. Det antas at hele 90% av norske bedrifter har et CRM-system i dag.
Lenge har CRM vært salg- og kundeserviceteamets viktigste verktøy for å profesjonalisere og effektivisere kundedialogen, men i dag er CRM-verktøyene også blitt en viktig støttespiller for oss markedsførere.
Helt åpenbart er CRM et nyttig verktøy når man forsøker å operere i samsvar med alle de nye reglene vi må forholde oss til. Et godt CRM-system hjelper deg å beskytte sensitive data og overholde krav om samtykke fra kundene dine for enhver markedsføringsaktivitet. Et solid CRM-system vil også kunne sikre at dataene du samler inn ikke blir brukt til andre formål enn de som er godkjent av kundene, og gir deg en måte å spore eventuelle dataoverføringer og sørge for at de faller innenfor samsvarskravene. Men et CRM-system er også godt for mye mer enn bare datasikkerhet!
Fordelene med et solid og velfungerende CRM system:
En undersøkelse fra Harvard viser at bedrifter som øker sin lojale kundemasse med kun 5% kan øke lønnsomheten med 25%. Et godt CRM-system gir deg muligheten til å spore all kommunikasjon og interaksjon med kundene dine som gir deg viktig innsikt i hva de virkelig ønsker og trenger. Ved å forstå deres historikk og preferanser, kan du skape spesialtilpassede tilbud og kampanjer som treffer riktig målgruppe. Fornøyde kunder er som kjent de beste kundene.
CRM-systemet tar markedsføring til et nytt nivå. Ved å sortere kundene basert på demografi, kjøpshistorikk og annen relevant informasjon, kan du lage målrettede kampanjer som føles som en personlig samtale som øker sannsynligheten for suksess. Systematisk dialog er like viktig for kunder som ennå ikke er konvertert.
I en undersøkelse gjort mot bedrifter som har integrert sine CRM-verktøy på tvers av bedriften oppgir hele 75% at dialogen mellom teamene har blitt bedre etter at de integrerte det. CRM-systemet hjelper salgsteamet med å holde orden på prospektene gjennom hele salgstrakten gjennom påminnelser om oppfølging, innsikt i trender innen salg og muligheten til å identifisere de mest lovende kundene.
Med et moderne CRM-system blir data til innsikt, da de aller fleste CRM-systemer i dag kommer med et omfattende analyse- og rapporteringsverktøy. Ved å hente ut rapporter jevnlig får du en tydelig oversikt over nødvendig informasjon for å ta kloke avgjørelser. CRM-systemet kan blant annet peke på konkrete forbedringsmuligheter, eksempelvis potensielle målgrupper, uten at du trenger å bruke omfattende tid og ressurser på analyse.
CRM sparer både tid og øker produktivitet. Mange manuelle oppgaver som for eksempel registrering av data automatiseres, som videre frigjør ansatte til å fokusere sin tid og energi på det som virkelig betyr noe - å skape verdi og bygge sterke kundeforhold.
Gjennom å implementere et pålitelig og effektivt CRM-system, kan du ta styringen over kundeforholdet på en mer effektiv og engasjerende måte, og nå trenger du ikke lenger være tungvekter i bransjen for å ta i bruk effektive systemer! Lykke til.
Vi runder av med noen nyttige artikler på temaet: