Aktuelt - MFO

Sonisk merkevarebygging 🔊👂

Skrevet av Anniken Englund - Markedssjef, MFO | 3. juni 2022

Litt inspirasjon Ă„ ta med seg inn i fredagen,
med Ăžnske om en riktig god helg!

 

God fredag!

Denne ukens tema er merkevarebygging med lyd, ogsĂ„ kalt sonisk merkevarebygging. Lyd er et kraftig merkevarebyggende verktĂžy som generelt har blitt oversett, undervurdert eller nedprioritert i forhold til andre virkemidler, spesielt av mindre merkevarer.

Hva er sonisk merkevarebygging?

Sonisk merkevarebygging har mange definisjoner, men de kommer alle ned til det samme grunnleggende konseptet: strategisk bruk av lydelementer (enten det er stemmer, jingler, sanger eller til og med stillhet) for Ă„ skape en gjenkjennelig merkevareidentitet og kommunisere den til forbrukeren.

Skal man jobbe strategisk med en sonisk merkevareidentitet handler det om Ă„ definere lyden av en merkevare, sette retningslinjer for bruk av lyd og musikk og hvilke lyder som skal brukes pĂ„ ulike treffpunkter. 

Har du en merkevarelyd? I dag er andelen som faktisk bruker lyd i sin merkevarebygging betydelig mindre enn den som ikke bruker lyd. Dessuten har andelen som benytter lyd gjerne begrenset bruken til kun et medie, for eksempel kun en jingle brukt i radioannonser eller TV-reklamer. De fĂŠrreste vil utfordre behovet for en merkevares logo eller grafiske profil, men merkevarebygging med lyd blir dessverre ofte neglisjert.

Historien bak sonisk merkevarebygging


Reisen til sonisk merkevarebygging er kompleks og innebĂŠrer en kombinert historie med lydteknologi, auditiv kultur og utviklingen av merkevaremarkedsfĂžring. 

I denne artikkelen fra Massive Music (byrĂ„et som leverer musikk, stemme og lyd til noen av de mest kjente merkevarene i verden) fĂ„r du en solid gjennomgang av historien til sonisk merkevarebygging:  A brief history of sonic branding 


Effekten av sonisk merkevarebygging 

Fordelene ved Ä ha en lyd som ubevisst minner folk om virksomheten din er mange, ta en titt pÄ statistikk som taler for dette her: What is Audio Branding?

En undersÞkelse fra 2021 utfÞrt av DLMDD (et britisk byrÄ som spesialiserer seg pÄ lydmerkevarebygging) og YouGov basert pÄ over 2000 britiske voksne avslÞrer at 1 av 3 unge voksne faktisk foretrekker merkevarer med soniske identiteter.

NÄr det gjelder de mest gjenkjennelige merkevarene, rangeres topp tre pÄ fÞlgende mÄte i samme undersÞkelse:

  • 44% rangerer McDonald’s pĂ„ toppen takket vĂŠre den umiskjennelige flĂžyten som fĂžlger med “I’m Lovin’ It”
  • 33% mener Coca-Colas flaskeĂ„pning og "Taste the feeling" er mest gjenkjennelig
  • 32% mener strĂžmmeplattformen Netflixs “Ta-dum” er mest gjenkjennelig
  • Trolig hĂžrte du merkevarelyden til alle tre nĂ„r du leste statistikken over som bekrefter hvor mektig lyd er som virkemiddel i markedsfĂžring. 

I videoen under fÄr du lÞsningen pÄ den mystiske sannheten bak McDonald's-jingelen: Ba Da Ba Ba Ba.



Og apropos Coca-Cola; nettopp bruk av lyd var en nĂžkkelfaktor i Coca-Colas meget visuelle (!) kampanje kalt "Try not to hear this" aka. "Hear the feeling".  Les mer om kampanjen her og se videoen til her. 


Og fÞr vi gÄr videre fra statistikken, i 2021 lanserte Netflix en ny versjon av sin velkjente lydlogo for kinoer, laget av den legendariske komponisten Hans Zimmer for Ä forsterke den beryktede «ta-dum»-lyden. Allerede fÞr dette samarbeidet med Zimmer hadde Netflix gullstandarden innen sonisk merkevarebygging; verdensberÞmmelse. Og med den nyeste versjonen har Netflix tatt sin fÞrsteklasses lydlogo og satt den pÄ steroider.

Netflix "ta-dum" er sĂ„ mye mer enn bare en lyd. Hvis den originale soniske logoen hadde effekten av Ă„ forvandle stuene vĂ„re til kinoer, gjĂžr den nye versjonen av Zimmer kinoer til amfiteatre, og understreker hvorfor lyd er en sĂ„ viktig ingrediens for ethvert merke. HĂžr mesterverket under: 


I denne artikkelen fra det kreative byrÄet Fabrik fÄr du en grundig guide til hvordan du kan skape en sonisk merkevareidentitet: Your guide to sonic branding: A sound strategy for business growth

Og her er et par andre nyttige artikler: 

Forbes - Sound Marketing Strategies For Generation Z
Social Media Today - TikTok Shares New Insights into the Importance of Audio in Brand Marketing


Og fÞr vi runder av; I denne artikkelen med tilhÞrende webinar fra Marketing Week tar Mark Ritson for seg Storbritannias topp 10 soniske merkevarer basert pÄ deres soniske ressurser.

NÄr det gjelder Ä definere en merkevares sÊregne eiendeler, sier Ritson at hans enkle rÄd er "logo pluss tre". SÄ i tillegg til en logo, bÞr merkevarer tenke pÄ Ä ha en sÊregen farge/grafisk profil, en merkekarakter og en sonisk identitet.

"Vi er fÞdt med fem sanser, og de blir alle brukt til Ä differensiere, men vi er fanget i 20% av potensialet innen merkevarebygging sÄ lenge vi bare bruker visuelle virkemidler" sier han.

For Ă„ utforske hva som utgjĂžr et effektivt lydmerke, har Ritson sett pĂ„ 80 merkevarer som for tiden opererer i Storbritannia. Se hans vurderinger her: 

 


Helt til slutt: i den nyeste episoden av MarkedslÞnsj tar ogsÄ Trine & Trine et dypdykk i merkevareverden med fokus pÄ nettopp lyd. For hva er sonic branding og audio branding? Hvorfor er lyd viktig i merkevarebygging og hvordan utvikle lyd som fungerer? I denne episoden fÄr du lÊre:

  1. Distinkt markĂžr – Hvordan bruke lyd til Ă„ gjĂžre deg gjenkjennelig?
  2. Hvordan vet du hvilken lyd som passer til merkevaren og mÄlgruppen din?
  3. Hva er lurt tenke over fĂžr du begynner Ă„ jobbe med lyd?

Ta dagens lunsj med oss da vel!


God helg!

Ikke medlem av MFO? 

Her finner du de arrangementene du kan melde deg pÄ. Flere arrangementer lanseres fortlÞpende. Vi skal naturligvis ogsÄ fortsette med vÄre mÄnedlige MFO-frokostmÞter med bÄde dagsaktuell og evigung tematikk. Les mer om medlemskap her.