Litt inspirasjon å ta med seg inn i fredagen,
med ønske om en riktig god helg!
God fredag!
Vår kjære samarbeidspartner og sponsor Clear Channel har denne uken samlet et knippe artikler de ønsker å dele med deg i ukens Faglig Fredag; en god blanding av innsikt og inspirasjon!
Som de fleste sikkert vet leverer Clear Channel utendørsreklame på ulike flater og formater, men hvor viktig er egentlig utendørsreklame som del av mediemiksen?
Du noterte deg kanskje punkt tre, var det ikke slik at man bare traff 'ungdommen' på nett i disse dager?
Ikke nødvendigvis, unge mennesker bruker mer tid utendørs og har høyere oppmerksomhet enn resten av befolkningen i sin helhet.
Faktisk viste undersøkelsen Out-of-home Consumer Survey*, at hele 65% av den unge målgruppen oppgir å ha agert etter å ha sett en utendørsreklame den siste uken.
En annen innsikt er at unge liker at reklamen er dynamisk – 71% liker å bli eksponert av et budskap som er tilpasset i realtid ut ifra ulike variabler som sted, vær eller tid på døgnet. Dynamiske kampanjer gjør at merkevarene oppleves som mer relevante, innovative og moderne. Les hele artikkelen her.
Spørsmålet er hvordan man skaper disse relevante, innovative og tidsaktuelle kampanjene? Ofte handler det om utnytte potensialet og omfavne alle mulighetene som kommer med den teknologiske utviklingen.
Den digitale skjermen har mange bruksområder og et enormt potensial som ikke alltid tas ut per i dag. I stedet brukes reklameflaten altfor ofte likt som den statiske plakaten. Å utnytte det kreative rommet som kanalen åpner for blir mer og mer viktig for å fange den oppmerksomheten man ønsker.
Digital utendørsreklame gir deg som reklamekjøper mer valuta for hver krone og mulighetene er uendelige. I denne artikkelen gir Clear Channels digitalspesialist Lars Bruto deg sine tanker om saken; Utnytt ditt digitale potensiale for din neste utendørskampanje
Nysgjerrig på hvordan en kampanje som bruker hele potensialet til utendørskanalen kan se ut? Da kan du ta en titt på følgende case og la deg inspirere av Lyko.
Varemerket gjennomførte en spektakulær og massiv out-of-home-kampanje med alt fra digitale adshels, station domination på Jernbanetorget, en make up artist/ kunstner og en fantastisk Create-løsning på trikkestoppet på Aker Brygge.
Les artikkelen her: Lyko skapte impact med sin storslåtte utendørskampanje.
Før vi runder av skal du få et siste case til inspirasjon.
For å fortelle publikum at det nå er mulig å betale med vipps på IKEA.no, bygget Clear Channel om flere flater til pop up-butikker. Fire steder i Oslo-by ble statiske flater bygget om til interaktive selvbetjenings-butikker. Produktene som var til salgs, var strategisk plassert med tanke på hva forbipasserende kunne ha av behov.
Les mer om caset her: IKEA + vipps = Utendørssuksess