Kjære lesere,
Webundersøkelser er effektive, fleksible og mye brukt – men de dekker ikke alltid hele behovet. Noen ganger trenger vi å nå målgrupper som ikke finnes i panelet, stille spørsmål som er for krevende å svare på alene, eller få tak i folk som ellers ikke deltar i undersøkelser.
Da er telefonintervjuer et godt alternativ. De gjør det mulig å kontakte hele befolkningen – ikke bare de som er med i panelet – og gir rom for mer komplekse og åpne spørsmål. I denne utgaven forklarer vi når og hvorfor vi bruker telefonintervjuer, og hvilke fordeler og begrensninger metoden har.
Helt til slutt har vi samlet litt påskestatistikk – kanskje du kjenner deg igjen i tallene? 🐣 📊
God lesing, og ha en nydelig påske!
Når vi gjør markedsundersøkelser i et webpanel trekkes utvalget fra en gruppe av befolkningen, altså medlemmer i panelet. Trekket gjøres ikke i databasen for den totale befolkningen, rett og slett fordi vi ikke har epost-adresser til hele befolkningen. Det vi derimot har for hele befolkningen er telefonnummer. Dette gjør at vi kan trekke fra det totale befolkningsgrunnlaget når vi skal gjøre telefonintervjuer. Dette gir ikke nødvendigvis bedre representativitet, men det gir noen flere muligheter. Blant annet så kan vi tilpasse undersøkelsen til små og begrensete grupper, som vi ikke har tilstrekkelig panelmedlemmer til å gjennomføre på denne metoden.
Gjennomføring på telefon gir også en annen dynamikk. For noen kan det føles mer krevende, siden det skjer der og da – og fordi man må forholde seg til en annen person underveis. Webundersøkelser besvares når det passer, du kan ta pauser når det passer, og du sitter gjerne alene.
Telefonundersøkelser har dog også noen fordeler:
Noen begrensninger ved telefonintervjuer:
Telefonintervjuer gjør det mulig å nå hele befolkningen – også målgrupper utenfor panel – og egner seg godt for spørsmål som er for krevende å svare på alene. Metoden passer også utmerket til undersøkelser rettet mot små, definerte grupper eller bedriftsmarkedet.
Våre prosjektledere hjelper deg gjerne med å finne riktig metode for ditt prosjekt.
👉 Ta kontakt med oss her.
Er du klar for påske? Det er vi også! 🐣
Vi har samlet noen funfacts fra Norstats ferske påskeundersøkelse:
Hils på Silje Hermanrud, Teamleder og Senior Prosjektleder i Norstat
Hvilke begreper bør du kunne litt om for å få et godt og tilpasset tilbud på datainnsamling til en markedsundersøkelse?
For kvantitativ datainnsamling er et pristilbud basert på kombinasjonen av flere ulike faktorer. Ofte vil det være antall intervju, intervjulengde, målgruppe og penetrasjon i målgruppen.
Målgruppen avgrenses i forhold til kjønn, alder og hvor de bor – samt eventuelle andre faktorer som er viktige for akkurat din gjennomføring.
Hvis det i tillegg finnes kriterier som det ikke er mulig å ta hensyn til på forhånd, slik at ikke alle som kontaktes vil kunne delta, snakker vi om en penetrasjon i målgruppen i %. Vi bruker også begreper som feilmarginer og signifikansnivå, som forklart her. Hos Norstat treffer du Prosjektledere som har erfaring med begrepene og gjerne hjelper deg videre.
Norstat Express – ta bedre beslutninger, raskere. Med Norstat Express har du et enkelt, fleksibelt og kostnadseffektivt verktøy å hente svar fra markedet på. Uansett om du jobber med markedsføring, produktutvikling eller strategi, gir løsningen deg data akkurat når du trenger det.
Test Norstat Express – vi spanderer din første undersøkelse. 📩 For å benytte deg av tilbudet, ta kontakt med salgs- og markedssjef Natalie Melleby.