Aktuelt
  • Det finnes ingen forslag fordi søkefeltet er tomt.

Alt du vil vite: Statistikk på 1-2-3 💡

19. januar 2024

Litt inspirasjon å ta med seg inn i fredagen, 
med ønske om en riktig god helg!

Alt du vil vite-1

God fredag,

Med januar allerede godt i gang, håper vi du har hatt en flott start på det nye året. I den første utgaven av "Alt du vil vite" for 2024, ønsker vi å forklare noen begreper som vi ofte opplever at det er behov for å utdype, eller som kan være nyttige å kjenne til innenfor statistikk og markedsundersøkelsesverden.

Du får også hilse på enda en kollega i Norstat som deler nyttige tips til hvilke begreper du bør kunne litt om for å få et godt og tilpasset tilbud på datainnsamling til en markedsundersøkelse. Som vanlig har vi også med oss litt morsom statistikk, og helt til slutt kan du få tilgang til nyeste utgave av Norstat Quarterly Data.

God lesing!



Statistikk på 1-2-3

Her er en kjapp innføring i de tre viktigste statistiske elementene i markedsundersøkelser:

Representativitet

Representativitet sier noe om hvem og hva som er representert i en studie. Dette er en av flere hovedkomponenter i enhver datainnsamling, men er alene ikke mye verdt. Dersom man spør én mann og én kvinne så er denne undersøkelsen landsrepresentativ med hensyn til kjønn. Det betyr ikke at den gir oss stor verdi!

I tilfellet med kjønn så har man kun to kvoter å fylle opp, men dersom man også skal gjøre undersøkelsen representativ for alder og bosted, så øker antall kvoter. Det viktigste spørsmålet for representativitet er derfor "med hensyn til hva?".

Feilmargin

Når du benytter statistikk til å estimere en verdi, så vil dette estimatet alltid inneholde tilfeldig støy eller feil. Feilmarginen er et mål som kvantifiserer denne feilen og indikerer hvor presist estimatet ditt er. Denne marginen bestemmes av to ting.Hvor mange respondenter som er spurt, og hvilket prosenttall du ser på. Dersom 50% mener noe og 10 % mener noe annet, så er det en feilmargin knyttet til "50%" og en egen knyttet til "10%".

Feilmarginen er størst ved 50% og går mot 0 når verdiene går mot 100% eller 0%. Feilmarginen oppgis som et prosenttall, men indikerer egentlig antall -prosentpoeng-.

Signifikans

Et statistisk signifikant resultat sier ingenting om hvor sannsynlig det er at du har rett. Dette er overraskende for mange, selv erfarne akademikere.

Her er en veldig konsis definisjon som kanskje kan hjelpe:

Vi signifikanstester forskjellen mellom to datapunkter for å si noe om hvor sannsynlig det er at den såkalte nullhypotesen stemmer (altså at det ikke er en forandring). Det signifikanstesten sier noe om, er hvorvidt det er sannsynlig at vi ville fått de dataene vi har samlet inn (og som da gjerne viser en signifikant forskjell) hvis nullhypotesen stemmer. Dette er ikke det samme som å si at det er en gitt sannsynlighet for at selve hypotesen stemmer (at det finnes en forskjell). Det er på mange måter det motsatte.

For å vite noe om hvor sannsynlig ditt resultat er så må du vite noe om hvor sannsynlig det er at nullhypotesen stemmer. For videre lesing kan vi anbefale ta deg å ta en titt her:



Møt folka

Hils på Silje Hermanrud👋, Teamleder og Senior Prosjektleder i Norstat

Møt folka-1

 

Hvilke begreper bør du kunne litt om for å få et godt og tilpasset tilbud på datainnsamling til en markedsundersøkelse?

For kvantitativ datainnsamling er et pristilbud basert på kombinasjonen av flere ulike faktorer. Ofte vil det være antall intervju, intervjulengde, målgruppe og penetrasjon i målgruppen. Målgruppen avgrenses i forhold til kjønn, alder og hvor de bor – samt eventuelle andre faktorer som er viktige for akkurat din gjennomføring.

Hvis det i tillegg finnes kriterier som det ikke er mulig å ta hensyn til på forhånd, slik at ikke alle som kontaktes vil kunne delta, snakker vi om en penetrasjon i målgruppen i %. Vi bruker også begreper som feilmarginer og signifikansnivå, som forklart ovenfor. Hos Norstat treffer du Prosjektledere som har erfaring med begrepene og gjerne hjelper deg videre!



Fun facts

Følg norstatpanel.no på Instagram for mer morsom statistikk!



Norstat Quarterly Data Q4, 2023 er nå tilgjengelig

Hvert kvartal publiserer vi resultatene av en undersøkelse utført i 15 forskjellige land over hele Europa. Med Norstat Quarterly Data mottar du aktuelle data om våre tre tilbakevendende temaer: samfunn, forbruk og helse & velvære. Alt vises i Dashboard som lar deg spore trender over tid, gjøre sammenligninger på tvers av markeder og dele opp dataene som du ønsker. Men som alltid er det opp til deg å trekke innsikter fra dataene.

Få tilgang til Dashboardet her (helt gratis)


God helg!

Ikke medlem i MFO? 

Les mer om medlemskap her.