Aktuelt
  • Det finnes ingen forslag fordi søkefeltet er tomt.

Forbrukertrender 2024 oppsummert 🌟

26. januar 2024

Litt inspirasjon å ta med seg inn i fredagen, med ønske om en riktig god helg!

faglig fredag v3-1

God fredag! 

Årets første frokostmøte ble avholdt i går og hundrevis av markedsførere fra hele landet hadde rigget seg til for å få med seg de viktigste globale forbrukertrendene vi markedsførere bør ha koll på i 2024.

Tradisjonen tro var det TrendWatching med Vicki Loomes i spissen som presenterte årets trender. I tillegg hadde vi også i år med oss to norske representanter for å ta en nærmere titt på forbrukertrendene her til lands; Silje Sandmæl, forbrukerøkonom i DNB, og Henrik Ferdinand Hanssen, rådgiver i Opinion. 

Fikk du ikke med deg frokostmøtet? Denne ukens Faglig Fredag er en oppsummering av trendene og vi minner om at foredraget ligger ute på MFO Innsikt.

Skjermbilde 2024-01-26 kl. 11.59.24



Forbrukertrender 2024

Skjermbilde 2024-01-25 kl. 13.16.21

Loomes åpnet foredraget med å minne oss på at selvom verden og markedet vi bedrifter operer i har vært i kraftig endring de seneste årene, har ikke vi mennesker nødvendigvis endret oss i like stor grad. Merkevarer lever i sine siloer, mens forbrukerne på sin side ikke har noe forhold til disse siloene. Forbrukere måler merkevarer opp mot hverandre uavhengig av hvilken silo, kategori eller bransje de tilhører. Den beste UX-opplevelsen vil altså være standarden for alle andre merkevarer, uavhengig av land, kategori eller bransje. Grunnleggende menneskelige behov er fremdeles de samme, det være seg behov for tilknytning, lykke, sikkerhet og selvfølelse. Så, over til trendene: 

Trend 1: Sapient systems

Denne trenden kan forklares som et behov for ikke-invaderende grensesnitt som prioriterer den menneskelige opplevelsen.

Hele én tredjedel av verdens befolkning sier at teknologi har komplisert livene deres like mye som de har forenklet dem (Accenture, oktober 2023).

Dette har blant annet skapt grobunn for fremveksten av mindre giftige sosiale medier og flere reguleringer i forsøk på å redusere for eksempel skjermtid, spesielt blant de yngste forbrukerne. 


Forbrukeren er i dag på jakt etter mer menneskelig tilkobling – eksempelvis bærbar AI, designet for å redusere digitale interaksjoner. 



Trend 2: Empathy ensurance

Denne trenden handler om hvordan merkevarer stiller opp for sine kunder, både før, under, men også etter kjøpet er gjennomført. Trenden handler om å bygge lojalitet gjennom support og service etter kjøp, og et ønske om at merkevarer skal slutte å se på et kjøp som en avslutning på en relasjon, men snarere en begynnelse på et forhold sine kunder. 

Et eksempel er sykkelforhandleren Decathlon som tilbyr sine kunder en rabatt på ny sykkel dersom de er så uheldig å få frastjålet den de eier. 



Trend 3: Life literacy

Trend nummer tre tar for seg behovet for, og ønsket om mer kunnskap og ferdigheter blant dagens forbrukere. Livet til dagens forbruker har endret seg raskt og svært mange føler på bekymring for fremtiden og maktesløshet. Spesielt etter noen svært tøffe økonomiske år ønsker forbrukerne å både kunne, og vite mer - selv! Merkevarer bør forsøke å både drive opplæring og opptrening av både eksisterende og potensielle kunder, da både kunnskap og ferdigheter i dag regnes som valuta. 


Fra en merkevares perspektiv kan man for eksempel forsøke å gjøre det lettere for forbrukeren å ta gode og informerte valg som ikke gir kjøperen dårlig samvittighet, men snarere et godt rasjonale for kjøpet. Dette kan eksempelvis gjøres gjennom å vise til fremtidig verdi av produktet ved videresalg, tilgjengeliggjøring av reparasjon av skader på produkt, informasjon om andre lignende produkter eller annet som gir forbrukeren både mer kunnskap og noe av makten tilbake. 



Trend 4: The good deed economy 
 

Denne trenden tar for seg behovet for at merkevarer bidrar til å redusere mengden ondskap i verden gjennom å fasilitere gode gjerninger og vennlighet. Merkevarer har dessuten alt å tjene på å hjelpe sine kunder å være snille, dele og bry seg. Gavmildhet og vennlighet er sterkt undervudert i merkevarebygging.

Skjermbilde 2024-01-26 kl. 12.08.17


Panelets tanker oppsummert


Paneldebattantene Silje og Henrik kunne si seg enige i trendene Victoria presenterte. Etter noen tøffe økonomiske år har vi lært at alt det vi begjærte tidligere som vi har måttet kutte ned på; trenger vi egentlig ikke! Denne lærdommen i kombinasjon med Covid-19 som lærte oss hva isolasjon gjør med et menneske, har ført til at vi nå vurderer opplevelser langt viktigere enn ting.

I søken etter tingene vi faktisk trenger ønsker dagens forbruker å vite mer om det de faktisk kjøper, søker enkle og ærlige kjøpsreiser samt en ren samvittighet etter kjøp.

Stadig flere valgmuligheter setter store krav til enkelhet og gode kundeopplevelser i kundereisen, og både Silje og Henrik har stor tro på at ekte opplevelser og ekte og usminket kommunikasjon er veien i å gå for å nå frem i dag. Merkevarer må tilrettelegge for fornuftige valg og spille på forbrukerens lag. Vær ekte og fjern det overflødige!

I all negativitet som finnes oppfordrer både Silje og Henrik til å la nyhetene ta for seg det negative, og at merkevarer heller bør fokusere på å spre glede, vennlighet ha selvironi og bruke humor i sin kommunikasjon. 

Du kan se hele frokostmøtet på MFO Innsikt her.



 
Pssst: husk å melde deg på kommende arrangementer!

Skjermbilde 2024-01-25 kl. 13.17.03
 
God helg!
 


Ikke medlem i MFO? 

Les mer om medlemskap her.