Aktuelt
  • Det finnes ingen forslag fordi søkefeltet er tomt.

Hva karakteriserer en god markedsfører?💪

1. februar 2024

Litt inspirasjon å ta med seg inn i fredagen, med ønske om en riktig god helg!

faglig fredag v3-1

God fredag! 

Forrige uke mottok vi en stor bunke med søknader til kåringen av Årets Markedsfører 2023, og det fikk oss til å reflektere over hva som skiller klinten fra hveten i vår bransje. I samlingen av solide søknader fra store til mindre merkevarer, fra tradisjonelle kjemper til mindre utfordrere er det noen fellestrekk som går igjen. 

Hvilke personlighetstrekk og evner besitter en god markedsfører, og hvilke elementer er det som utgjør et solid og effektivt markedsføringsteam? Dette skal vi forsøke å gi deg svaret på i dagens fagblogg. 



Hvilke skills besitter en rå markedsfører?


Vi som jobber med kommunikasjon og markedsføring operer i en meget kompleks bransje hvor det eneste konstante er endring. Allikevel finnes det enkelte skills vi mener en god markedsfører bør besitte for å kunne levere konkurransedyktig kommunikasjon. 

Data, innsikt og analyse
Kjernen i beslutningstaking i 2024 er data, og en god markedsfører bør være i stand til å innhente og tolke komplekse datasett, trekke ut relevant innsikt og ta datadrevne beslutninger som driver ROI. 

SEO og semantisk søk
SEO er fortsatt en hjørnestein i digital markedsføring, men forståelsen av semantisk søk – konteksten og intensjonen bak søk – blir stadig viktigere. Etter hvert som stemmesøk vokser og algoritmer utvikler seg, må markedsførere tenke mer enn nøkkelord og heller hvordan kunder stiller spørsmål og søker informasjon.

Omnikanal markedsføringsstrategi
Forbrukere samhandler ikke lenger med merkevarer gjennom én enkelt kanal. Vi må evne å tenke kundereise og sømløse opplevelser på tvers av kanaler og forstå nyansene til hvert enkelt medie for å kunne skape et helhetlig merkevarebudskap som resonnerer med forbruker uansett hvor de er. 

AI og automatisering
AI er ikke bare et buzzword; det har allerede revolusjonert hvordan vi jobber. I alt fra personlig innholdsskaping til prediktiv analyse er det viktig å forstå hvordan man kan utnytte AI-verktøy. Markedsførere bør kjenne til hvordan man kombinerer menneskelig kreativitet med maskineffektivitet, og sikre at automatisering beriker snarere enn å erstatte det menneskelige.

Innhold med formål
Markedsførere bør være gode historiefortellere og innholdet bør tjene et formål – å lære bort, inspirere eller løse spesifikke problemer. Det handler om å skape verdi som utløser ønsket handling, hele veien fra vurdering til kjøp.

Digital empati og forståelse for kundeopplevelsen
Kundeopplevelsen er primært digital. Markedsførere bør dyrke digital empati – evnen til å forutse og svare på kundenes behov og følelser digitalt. Det handler om å skape forbindelser som oppleves personlige og ekte, også i en digital verden. 

Kreativitet
Kreativ tenkning lar markedsførere utforske innovative strategier, eksperimentere med nye kanaler og finne unike måter å engasjere sitt publikum på. Ved å omfavne kreativitet kan bedrifter holde seg smidige, eksperimentere med forskjellige tilnærminger og utnytte nye muligheter i det digitale landskapet.

Agil og tilpasningsdyktig
Det eneste konstante i markedsføring er endring. Markedsførere må være smidige og svare på dynamiske markedstrender, samt være motstandsdyktige i møte med utfordringer.

Samarbeidsevne og tverrfunksjonell forståelse
Marketing driving business! Markedsføring må integreres som del av forretningsstrategien, og evnen til å samarbeide på tvers av funksjonsområder er helt avgjørende for å lykkes i dag. Markedsføring og kommunikasjon må forstås som en kilde til inntekt, snarere enn en kostnad.

Bærekraftig og etisk
Global bevissthet om bærekraft øker, og markedsførere bør omfavne etisk praksis og fremme ansvarlig forbruk. Å forstå effekten som kommunikasjon har på samfunnet og miljøet har blitt en differensierende faktor for både merkevarer og markedsførere.

Konklusjon: 
Selv om en forståelse av samtlige av disse punktene er nødvendig, må heldigvis de aller færreste av oss være eksperter på alt; vi markedsførere klarer oss sjelden alene, og oppnår de beste resultatene i samarbeid med andre.

Det er nettopp dette vi i MFO ønsker å løfte frem i kåringen av Årets Markedsfører; de fantastiske resultatene som kommer når et godt sammensatt markedsføringsteam kombinerer sin spisskompetanse og samarbeider mot et felles mål. 

Så, hva definerer et godt markedsføringsteam da? Også et vanskelig spørsmål å levere én tydelig definisjon på, men vi forsøker allikevel. 



La oss begynne med team generelt, og tar en recap av Google’s 'Aristotle Project' fra 2012, et studie utført med formål om å svare på spørsmålet – Hva gjør team vellykkede? Navnet Project Aristoteles kommer fra den greske filosofen Aristoteles sitat - "helheten er større enn summen av delene", og konklusjonen ble følgende 5 punkter: 

  1. Psykologisk sikkerhet: Kan vi ta risiko på dette teamet uten å føle oss usikre eller flaue?
  2. Pålitelighet og tillit: Kan vi stole på alle leverer arbeid av høy kvalitet i tide?
  3. Struktur og klarhet: Er mål, roller og gjennomføringsplaner på teamet vårt klare?
  4. Meningen med arbeid: Arbeider vi med noe som er personlig viktig for hver enkelt av oss?
  5. Virkningen av arbeidet: Tror vi grunnleggende at arbeidet vi gjør betyr noe?

Les mer her: What Makes a Successful Team? Inside Google’s Project Aristotle



Så hva utgjør et godt markedsføringsteam da?


Selv om det ikke finnes noen fast formel for suksess, finnes det dog i følge Joseph Grano, President og grunnlegger av markedsføringsbyrået NextMark, noen typiske trekk:

  • Tillit
  • Selvbevissthet
  • Ydmykhet
  • Evnen til (og ønsket om) å unngå merkelapper
  • Sans for humor
  • Iver etter å lære
  • Lidenskap for suksess
  • Forståelse for økosystemet
  • Feiring av feil

Du kan lese mer om hvert punkt i artikkelen på Forbes her: Traits That Define High-Performing Marketing Organizations



Vil du lære av de råeste markedsføringsteamene i Norge?

Da er du invitert til å delta på den prestisjefylte kåringen av Årets Markedsfører på vakre Ambassaden i Oslo den 6. mars!

Dyktige markedsteam fra hele bransjen har sendt oss sitt aller beste arbeid, og blant søknadene har en eminent fagjury håndplukket seks finalister - det beste av det beste markedsføringsåret 2023 hadde å by på!

Den 6. mars vil de 6 finalistene presentere sine case på scenen, før vi til slutt utnevner vinneren som tildeles den ærefulle tittelen «Årets Markedsfører 2023».

Du som sitter i salen denne dagen får en unik mulighet til å få servert inngående innsikt i strategiene og arbeidet som sikret disse merkevarene en plass på pallen. I tillegg vil du også få tre fantastiske gjesteforedrag fasilitert av Thomas Numme. 

Vi vil sørge for at du får en hel dag full av læring, inspirasjon og feiring av det beste markedsføringshåndverket i Norge. Det vil være pauser underveis i programmet, og du vil bli servert en deilig minglelunsj og bobler i glasset til selve kåringen. Les mer og meld deg på her.

Ny nyhetsbrev



 
Pssst: husk å melde deg på kommende arrangementer!

Skjermbilde 2024-02-01 kl. 13.27.31
 
God helg!

Ikke medlem i MFO? 

Les mer om medlemskap her