Aktuelt
  • Det finnes ingen forslag fordi søkefeltet er tomt.

Alt du vil vite om effektmåling av kampanjer 💡

9. februar 2024

Litt inspirasjon å ta med seg inn i fredagen, 
med ønske om en riktig god helg!

Alt du vil vite-1

God fredag,

I denne utgaven av "Alt du vil vite" kan du utforske viktigheten av effektmålinger for å oppnå maksimal gjennomslagskraft i kampanjene dine. 

Hvorfor effektmåling? 

Å evaluere kampanjens effekt er ikke bare smart, det er avgjørende for å sikre at du når riktig målgruppe med det rette budskapet. Uten å vite om tiltakene dine har oppnådd ønsket effekt, risikerer du å kaste bort verdifull tid og ressurser. Effektmålinger lar deg analysere endringer i kjennskap, kunnskap eller holdninger før og etter kampanjen, og dermed se om du har truffet den rette målgruppen med riktig budskap. 

I Norstat har vi lang erfaring med å samle inn data til kampanjetester for kundene våre. Dette involverer vanligvis gjennomføring av undersøkelser blant våre panelister både før og etter en kampanje. I dagens utgave har vi med oss Line Arneberg i Schibsted, som deler hvordan de jobber med effektmålinger og verdien det tilfører selskapet.  



caseee

"Kampanjemålinger gir læring og innsikt for både kunder og oss i Schibsted"

Schibsted ff

Line Arneberg 
Strategic Insights Manager, Schibsted Marketing Services


 
Schibsted har siden 2015/16 gjennomført kampanjetesting i samarbeid med Norstat, med en link mellom Schibsteds siter og Norstatpanelet. Det muliggjør identifisering av panelister i Norstatpanelet som er eksponert for annonsekampanjer via Schibsted sine flater. Gjennom verktøyet Norstat Live opprettes standardiserte tester for annonsekampanjer og resultatene er klare i systemet etter ca 1 uke i felt. Rapportene lastes ned og analyseres av kommersielle analytikere hos Schibsted før de presenteres for kunden. Resultatene fra kampanjetestene er en viktig komponent i vår kampanjerapportering. 

Med stadig mer krevende økonomisk situasjon for mange annonsører, blir behovet for effektmåling og dokumentasjon til hva kampanjene har oppnådd, stadig viktigere. Vi gjennomfører årlig nærmere 240 effektmålinger av kampanjer innen display/ video, content, print, podcast og sponsorat og legger ned betydelige ressurser til dette hvert eneste år.

Det å kunne dokumentere 

  • hvor mange som har sett en kampanje
  • hvordan de oppfatter kampanjen og annonsemateriellet
  • hvilken effekt det har gitt merkevaren 
  • og om det har skapes motivasjon og lyst til handling

er viktig både for annonsører og oss i Schibsted. Men kampanjemålingene er imidlertid ikke bare en rapport som dokumenterer at vi leverer oppmerksomhet og holdningsendringer hos ekte mennesker. Resultatene gir også viktig læring om hva som fungerer, og ikke minst, hva som ikke fungerer. 

Kampanjetester gir oss bedre forståelse for våre produkter, flater og formater, men også det kreative bidraget fra kunde og reklamebyrå. At vi kan gi dokumentasjon som viser effekter, men også eventuelle forbedringspunkter for fremtiden, gjør oss til bedre rådgivere for våre kunder. 

Resultatene fra effektmålingene importeres i en database som gjør det mulig å sammenligne alle kampanjer mot relevante benchmarks, samt å gjøre mer omfattende analyser på hele databasen med kampanjetester. Vårt primære mål med kampanjetesting er å gi kundene dokumentasjon, innsikt, og læring, slik at vi sammen sikrer best mulig løsning for hver investert annonsekrone hos oss. 



Møt folka

Hils på Thomas Ødegård👋, Senior Prosjektleder i Norstat.

Thomas

 Hva er ditt beste tips til en som skal gjennomføre sin første kampanjetest?

«Prøv å holde intervjuene korte. Det er ofte mye likt materiale som skal vurderes i flere kanaler, og ved å begrense intervjutiden blir opplevelsen mindre repetitiv for respondentene og dermed mer engasjerende å svare på. Vis gjerne reklamene i sitt naturlige miljø, for eksempel utendørsreklamer med bybildet rundt.»



Fun facts

Skjermbilde 2024-02-09 kl. 11.26.33

Følg norstatpanel.no på Instagram for mer morsom statistikk!



25% på Norstat Express

Vi ønsker å minne om vårt eksklusive tilbud til MFO-medlemmer på 25% rabatt på Norstat Express-undersøkelser.

Norstat Express er et selvbetjent verktøy for raske og kostnadseffektive markedsundersøkelser. Still 1-5 spørsmål til Norges største forbrukerpanel, og få inntil 500 svar på 30-60 minutter.

Tilbudet gjelder nye og eksisterende brukere.

For å benytte deg av tilbudet, send en e-post til: natalie.melleby@norstat.no


 

God helg!

Ikke medlem i MFO? 

Les mer om medlemskap her.