Aktuelt
  • Det finnes ingen forslag fordi søkefeltet er tomt.

Markedsføringstrender i 2024 🚀

16. februar 2024

Litt inspirasjon å ta med seg inn i fredagen, med ønske om en riktig god helg!

faglig fredag v3-1

God fredag! 

Denne uken skal vi ta et lite dypdykk i de viktigste markedsføringstrendene du bør ha et forhold til i 2024. 

Våre gode samarbeidspartnere i Markedssjefene har i samarbeid med med Opinion plukket ut 6 trender de mener vil prege markedsføringsarbeidet i 2024, og sammenfattet en trendrapport som forklarer hver enkelt trend i nærmere detalj. I tillegg har trendrapporten lagt grunnlaget for to meget lærerike episoder av vår felles podcast Markedslønsj.

De 6 trendene du får innsikt i: 

  • Det unormale har blitt den nye normalen 
  • Det nye landskapet av bevisste valg 
  • Å navigere i forbrukerens klimabevissthet
  • Hvordan skille seg ut i et overmettet mediemarked?
  • Riktig kanalvalg for den selektive forbrukeren 
  • Fra hype til håndfast verdi for forbrukere og bedrifter


Episode 1 med Opinion: Markedsføringstrender 2024


Dagens forbrukere gjennomskuer fort tomme løfter og grønnvasking. Hvordan kan du som selskap fremstå troverdig? Og hvor mye påvirker bærekraft forbrukernes valg i 2024? Dette er et av temaene vi tar for oss i trendrapporten for 2024.

I denne episoden av  Markedslønsj tar vi sammen med Christina Titti Smitt fra Opinion en nærmere titt  på trendene som vil fortsette å prege markedsføringsarbeidet i 2024. 

Episode 2 med Opinion: Markedsføringstrender 2024 (del 2)

AI fortsetter å være et brennhett tema i markedsavdelinger i 2024, og dets praktiske anvendelse er mer relevant enn noen gang. Men hvordan kan AI brukes på måter som faktisk gir verdi utover å bare følge en trend?

Dette er et av temaene vi tar for oss i denne episoden av Markedslønsj, hvor vi fortsetter praten med Christina Titti Smitt fra Opinion AS om vår nye trendrapport.

Lytt til Markedslønsj her

banner_linkedin_1200x628_s6e2_opinion



Foretrekker du å lese fremfor å lytte? 

Skjermbilde 2024-02-14 kl. 13.26.35

I trendrapporten reflekteres det blant annet over endringer i samfunnet, og hvordan det påvirker forbrukeratferden. Økonomisk bekymring, uforutsigbarhet og en urolig verdenssituasjon er blant faktorene som forklarer hvorfor forbrukere nå er mer bevisste både når det gjelder pris, ansvarlighet og egne behov.

I rapporten tar de også en nærmere titt på viktigheten av å vite hvordan man skiller seg ut i et overmettet mediemarked, og deler verdifulle innsikter og strategiske tips som kan styrke markedsføringen din. Rapporten utforsker også nøye hvordan valg av riktige kanaler og bruk av kunstig intelligens kan spille en avgjørende rolle i markedsføringsstrategi.

Last ned trendrapporten her


Før vi runder av, gratulerer til finalistene i Årets Markedsfører!

Denne uken kåret juryen til Årets Markedsfører 6 finalister ut av en rekordhøy bunke med sterke søknader. Alle seks skal presentere sitt case fra scenen på konferansen «Årets Markedsfører» den 6. mars.

Vi gleder oss stort til å få høre fra Ice, Kolonihagen, Oda, Komplett.no, SATS og Pierre Robert. Casepresentasjonene vil by på inngående innsikt i strategien og arbeidet som sikret merkevarene en plass på pallen - i tøff konkurranse med de råeste markedsførerne i bransjen. I tillegg til presentasjoner fra finalistene blir det også gjesteopptredener underveis, og før konferansen er omme skal en vinner kåres!

Arrangementet avholdes på splitter nye Ambassaden i Oslo og det er naturligvis satt av tid i agendaen til networking og erfaringsdeling. Det vil bli servert en smakfull 2-retters minglelunsj med vin og bobler i glasset til selve kåringen.

Vi gleder oss stort og håper å se deg og dine kolleger for en dag full av inspirasjon, læring og ikke minst feiring av det beste arbeidet innen norsk markedsføring!

Les mer og meld deg på her

FB bilde åm


 
God helg!

Ikke medlem i MFO? 

Les mer om medlemskap her