Konferanse
Ambassaden - 6. mars: 12.00 - 16.00 

Meld deg på her

Vil du bli inspirert og lære av de beste markedsførerne i Norge? Da er du invitert til å delta på den prestisjefylte kåringen av Årets Markedsfører på vakre Ambassaden i Oslo den 6. mars!

Dyktige markedsteam fra hele bransjen har sendt oss sitt aller beste arbeid, og blant søknadene har en eminent fagjury håndplukket seks finalister - det beste av det beste markedsføringsåret 2023 hadde å by på! Årets finalister er: Ice, Kolonihagen, Pierre Robert, Oda, SATS og Komplett.no.

Den 6. mars vil finalistene vil presentere sine case på scenen, før vi til slutt kårer vinneren som tildeles den ærefulle tittelen «Årets Markedsfører 2023» og 1 million annonsekroner til bruk hos Schibsted. 

Du som sitter i salen denne dagen får en unik mulighet til å få servert inngående innsikt i strategiene og arbeidet som sikret disse merkevarene en plass på pallen. I tillegg vil du også få tre fantastiske gjesteforedrag. 

Vi vil sørge for at du får en hel dag full av læring, inspirasjon og feiring av det beste markedsføringshåndverket i Norge. Det vil være pauser underveis i programmet, og du vil bli servert en deilig 2-retters minglelunsj med vin og bobler i glasset til selve kåringen.

Ikke gå glipp av denne unike muligheten til å lære av de beste i bransjen og mingle med likesinnede. Bli med oss på Ambassaden den 6. mars for å feire det beste innen norsk markedsføring!

Thomas numme

 

Thomas Numme er årets konferansier og skal lose oss gjennom en dag full av inspirasjon!

Vi er så heldige å ha Thomas Numme som konferansier på Årets Markedsfører 2023!

Thomas har mange år bak seg som solid programleder, og med sine kvikke kommentarer og alltid et smil på lur sjarmerer han alltid sitt publikum.

Thomas vil helt klart sette en ekstra spiss på arrangementet og prisutdelingen, og ønsker å se akkurat deg der!

6 finalister åm2
 

Seks casepresentasjoner
& kåring av Årets Markedsfører

 
Den prestisjefulle prisen Årets Markedsfører skal deles ut fra scenen for 24. gang. I løpet av dagen skal seks finalister på scenen for å presentere strategiene, løsningene og resultatene fra caset som landet dem sin finaleplass. Og før dagen er omme skal en vinner kåres! 

Det går oppover i motbakke:
Et case om effekten av strategi og gjennomføring

Kolonihagen

2023 var et utfordrende år for norsk dagligvarebransje. En solid omsetningsvekst under Covid begynner å flate ut, den politiske situasjonen i Europa påvirker tilgang og pris på råvarer, og privatøkonomien i Norge blir trangere og trangere gjennom året.


Salget av økologiske varer fortsetter nedgangen fra 2022, og summen av dette gjør at det ikke ser spesielt lyst ut for Kolonihagen og våre visjoner. Men vi sier jo "Vi som vil det annerledes", så vi brettet opp armene og endret kurs.


SATS:
Fra underskudd til rekordvekst

SATS 2

Etter nærmere to år med pandemi, hadde SATS en stor utfordring; vi ble oppfattet som et premium produkt. Vi måtte synliggjøre alle fordelene man får som SATS-medlem, samtidig som vi motiverte våre eksisterende medlemmer til å bruke sentrene og tilbudene mer!

Som resultat av en større innsiktsjobb utviklet vi et nytt kommunikasjonskonsept kalt «Included», og benyttet både tilpassede mediekjøp, salgsmodellering samt egne ansatte til å motivere medlemmene til å benytte flere treningstilbud. Ved å jobbe mot både nye og eksisterende medlemmer, klarte vi å snu skuta. 

  

Pierre Robert x Janka Polliani:
Hvordan spinne ull til gull


Pierre robert

I et hav a fashion-merker med enorme mediebudsjetter, skyhøy konkurranse om oppmerksomhet og en tid preget av økonomisk uro og volumfall har «lille» Pierre Robert skapt synlighet og vekst.


Gjennom innsiktbasert og strategisk merkebygging, fargerik kreativitet og en helt spesiell co-star lykkes Pierre Robert å øke både enhetssalg og betalingsvilje, samt bygge langsiktige merkeverdier.

Komplett.no: Når forretning har felles forankring skapes det resultater

Komplett.no

I en tøff og konkurransedrevet elektronikkbransje, stod Komplett.no overfor en utfordring: selv om vi var godt kjent, valgte altfor få oss når de skulle handle elektronikk. Hvordan kunne vi løse dette ved å spille på vår styrke som den sømløse aktøren i bransjen?

Løsningen lå i å rette fokus innad i organisasjonen. Gjennom et omfattende innsiktsarbeid på tvers av avdelinger utviklet og lanserte vi et nytt reklamekonsept, der våre kunder ble våre ambassadører. Resultatene taler for seg selv, ikke bare i form av tall, men også gjennom den økte interne stoltheten og forankringen i vår felles visjon.

Humor og 5G – en oppskrift for videre vekst i et marked med ekstrem konkurranse

Ice-1

Helt siden oppstarten har ice hatt en fantastisk vekstreise i norsk telekom i konkurranse med to giganter. I 2023 måtte vi gjøre et stort taktskifte og vokse på flere områder enn kunder. Kundevekst var fortsatt viktig, men vi skulle også opp og frem på 5G, som en driver som hadde vokst seg viktigere over de siste årene. I dette caset viser vi hvordan grundig, innsiktsdrevet, kreativt arbeid, med humor og forbrukerbehov har ført til vekst på flere merkevareparametere i tillegg til en massiv kundevekst gjennom 2023.

Vi fjerner linjene mellom privat og bedrift både i kommunikasjon og markedsarbeidet og oppnår enorme resultater. Dette arbeidet har også ført til en endring i hvordan markedsavdelingen jobber med kreativitet som en viktig driver for vekst.

Fra medvind til motvind:
Oda sin tilpasning til en ny hverdag etter pandemien

ODA Ny


Da samfunnet endelig åpnet opp etter pandemien, opplevde Oda et dramatisk fall i interesse for dagligvarer levert på døren. Hvordan skal en liten utfordrer som Oda da lykkes med å ta markedsandeler fra dagligvaregiganter med markedsbudsjetter av en helt annen størrelse?
 
Vår historie handler om å bruke innsikt til å tilpasse seg en ny virkelighet. Om å ta modige grep for å sikre langsiktig effekt, gjerne på bekostning av forlokkende kortsiktige resultater. Om å fokusere på, og måle, det som betyr noe på både kort og lang sikt: effekt!

Gard steiro 1x1

 

AI utfordrer journalistikken
 
Gard vil dele utfordringene med å lage en felles Schibsted AI-strategi for sine nyhetsmedier. Å ta i bruk AI i journalistikken vil være avgjørende for å lykkes fremover, men samtidig må man sikre at tillit og troverdighet er grunnleggende verdier som skal gi næring til journalistikken. 

 

 

Anita

 

Ledelse i motvind: Anita Krohn Traaseth deler sin visdom fra toppen av næringslivet

Anita Krohn Traaseth, er kanskje best kjent som tidligere leder av Innovasjon Norge, og har i tillegg hatt en rekke topplederjobber gjennom karrieren. Idag er hun Konsernleder i DSD, investeringsselskapet til Hermansen-imperiet.

Anita vil inspirere med sine tanker og erfaringer rundt hvordan lede i motvind.

obos 1.1

OBOS omdømme – fra full storm til solgløtt på ett år!

Våren 2021 var den andelen i befolkningen som hadde et positivt inntrykk av OBOS nesten halvert. Dette kom som et resultat av en rekke negative presseoppslag som i sin tur førte til en Facebook gruppe som organiserte et opprør mot OBOS.

Caset vårt beskriver hvordan vi hentet igjen mye av det tapte omdømmet på rekordtid gjennom å virkelig lytte til hva medlemmene mener og ønsker, samle organisasjonen bak noen få fokusområder for siden å kommunisere dette bredt gjennom egne, fortjente og betalte kanaler.

Inspirasjonsforedrag

 

Stereo Skis: Norsk skimerke mot globale giganter

Jens Martin Johnsrud, daglig leder og eier av Stereo Skis vil sammen med Kjetil Andre Aamodt fortelle om hvordan bygge et helt nytt norsk skimerke i en ekstremt konkurranseutsatt global bransje med svært begrensede midler og store dominerende aktører.

Ingen har konkurrert på toppnivå eller vunnet på norske alpinski siden Stein Eriksen i 1954. Stereo Skis vil gjøre noe med det!

Vipps 1.1

 

Veien til vekst gjennom å forstå den sterke merkevarens svake sider

Siden starten i 2015 har Vipps vært en suksesshistorie uten like. Den oransje appen med det lure smilet er i lomma på 4,3 millioner nordmenn og er kåret til Norges best likte merkevare tre år på rad. Så hvor er utfordringen, tenker du kanskje? 


Vel, selskapet går fortsatt i underskudd, og for å bli lønnsomme må Vipps bli sterkere i flere betalingssituasjoner. I dette caset viser vi hvordan systematisk og innsiktsdrevet markedsarbeid har bidratt til vekst for Vipps og hvorfor dette bare er starten på en bredere posisjoneringsarbeid.

Amensty 2

 

THE POWER OF YOU

I 2022 stod de dystre hendelsene i kø. Fra krigen i Ukraina, innskrenkingen av abortrettigheter i USA, skytingen i Oslo til de store protestene i Iran. Det hele ble avsluttet med et fotball-VM med et mørkt bakteppe. Hvordan klarte Amnesty å vri om håpløsheten til handling?

Amnesty International baserer seg på idéen om at hvert menneske kan utgjøre en forskjell- fordi det nytter når vi står sammen. Etter flere år med merkevarearbeid kom de i 2022 med kommunikasjonskonseptet THE POWER OF YOU. Gjennom merkevarereisen har organisasjonen gjort mye for å øke egen relevans og bygget en solid metode for å kunne snu seg raskt. Folk ser etter et sted å engasjere seg når de føler på urettferdighet. I 2022 ble Amnesty en naturlig go-to organisasjon på en lang rekke tema og fikk flere hundretusen nordmenn til å engasjere seg. Det resulterte i en rekordhøy innsamling til Amnestys etterforskningsarbeid, betraktelig økning i kampanjeinntekter og de høyeste kjennskapsmålingene på flere år. 

Program

11:30: Dørene åpner
12:00: Velkommen til Årets markedsfører!
12:15: Inspirasjonsforedrag v. Schibsted
12:35: Finalist 1: ICE
12:50: Finalist 2: Pierre Robert 
13:05: Finalist 3: SATS
13:20: Inspirasjonsforedrag v. Anita Krohn Traaseth
13:40: 2-retters minglelunsj
14:40: Finalist 4: Oda
14:55: Finalist 5: Kolonihagen 
15:10: Finalist 6: Komplett.no
15:25: Inspirasjonsforedrag v. StereoSkis
15:45: Kåring av Årets Markedsfører med bobler
16:00: Baren er åpen til kl 17 for mingling
17:00: Vel hjem!


 

MFO

 

Mer om kåringen:

Årets Markedsfører er en anerkjent kåring som de siste 24 årene har fremmet helheten av arbeidet til markedsavdelingen. 

Uavhengig av om markedsarbeidet utføres på vegne av en liten, stor, global eller lokal merkevare, har Årets Markedsfører som formål å løfte frem alle fasettene. 

Prisen skal fremme faget og anerkjenne teamet av dyktige markedsførere. For markedsføring er ikke et one man show. 

Årets Markedsfører skal løfte frem helheten som kreves i arbeidet med å skape vekst for en merkevare. Både markedsavdelingen og byråene tilknyttet vinnercaset får en anerkjennelse i kåringen Årets Markedsfører.

Les mer om hvordan du søker her

Juryen som skal kåre Årets Markedsfører 2023: 


UJA_@iamkaichen_MFO-Pressebilder-Åretsmarkedsfører_0003-webFra venstre: Jan Berthrand Danielsen (Country Manager – AdForm, Magnus S. Wettergreen (Nordic Digital Marketing Manager - Sats & Styreleder MFO), Camilla Kielland (Byråleder - Morgenstern), Kristian Wulfsberg Majer (CEO - Motivation Branding & juryleder i Årets Markedsfører), Hjermstad-Sollerud (Nordic Marketing Lead Users - Vipps). Camilla Kielland (Byråleder - Morgenstern), og Julie Wium Lie (Chief Commercial Officer – Tripletex), Eivind Hjermstad-Sollerud (Nordic Marketing Lead Users - Vipps) og Cathrine Hagen (CEO - Wavemaker). Foto: Kai Chen / Chen Media

 

Meld deg på her:

 

 
 

Ambassaden

Henrik Ibsens gate 48, 0255 Oslo