Aktuelt
  • Det finnes ingen forslag fordi søkefeltet er tomt.

Dette må markedsførere levere på i 2024!☝️

23. februar 2024

Litt inspirasjon å ta med seg inn i fredagen, med ønske om en riktig god helg!

faglig fredag v3-1

God fredag! 

Forrige uke tok vi for oss markedsføringstrendene for 2024 med utgangspunkt i seks eksterne faktorer, deriblant et overmettet mediemarked, den nye normalen, klimabevissthet og kanalvalg. 

Denne uken skal vi ta en nærmere titt på hva forbrukerne forventer av oss markedsførere og vår kommunikasjon i 2024, basert på innsikt fra Opinion og sett fra forbrukerens perspektiv!


Skjermbilde 2024-02-23 kl. 10.59.51

Alle markedsføringstiltak er en form for investering. Investering i form av tid, penger eller andre ressurser. Når vi investerer ønsker vi å få størst mulig utbytte av investeringen. Men hvordan reduserer vi risikoen og øker avkastningen? Jeg vil påstå at dette ikke er en radikal uttalelse: Vi setter målgruppen, altså mennesket, i sentrum.

Gjennom min jobb som markedsanalytiker i Opinion er jeg tett på mennesker. Både gjennom webundersøkelser, dybdeintervjuer og fokusgrupper. Gjennom disse møtene har vi i Opinion identifisert tre grunnleggende forventninger markedsførere må levere på i 2024. La oss starte i kjernen:

Autentisitet 

Før jul trasket jeg nedover min faste handlegate, Markveien på Grünerløkka. Der oppdaget jeg at det hadde åpnet en popup-butikk; Namis tepper. Samtidig som Nami fortalte om håndknyttede tepper fra Tyrkia slo det meg at butikken kun bestod av tre elementer; tepper, et håndmalt skilt og teppeselgeren selv. Butikken var strippet for alt det overflødige. Kun essensen, altså kjernen av virksomheten, stod igjen.

54% av befolkningen oppgir at de blir mer inspirert av mennesker som viser sårbarhet og svakhet enn suksess og styrke. 62% foretrekker det ekte og autentiske fremfor det moderne og nyskapende.

Hva betyr dette? Folk begynner å bli lei av det som er falskt og påtatt. De vender seg vekk fra de som ikke er seg selv, de som prøver å bygge en villedende fasade og de som er dobbeltmoralske. De vender seg derimot til dem som er ærlige og de som tør å være seg selv.

For en markedsfører betyr det at du må være ekte. Gjør som Nami; fjern det overflødige og unødvendige. Rydd vekk alt som skaper støy, og behold kjernen i den du er.

For deg betyr dette:

  • Ikke pynt på kommunikasjonen med fancy og jålete ord. Kommuniser på en menneskelig måte.
  • Vis sårbarhet. Kunden din forventer ikke at du er feilfri. Når du gjør en feil, vær ærlig og rydd opp. Folk tilgir (eller glemmer).
  • Ikke lat som om du er kompis med kunden dersom det ikke er naturlig. Ingen ser på dagligvarebutikken, banken eller mobiloperatøren sin som en tjommi. Det finnes noen unntak, men de er sjeldne.
  • Vær deg selv. Alle andre er allerede tatt. Det er en klisjé, men det er sant. Du vil bli gjennomskuet om du later som at du er en annen. Vis ekte personlighet, og stå i det over tid.

Teppe2--1



Skreddersøm

Bruk av kundedata til å tilpasse kommunikasjon og kundereise har lenge vært en forventning. Men forbrukernes forventninger fortsetter å øke. Å innlede et nyhetsbrev med «Hei, Henrik» holder ikke. Dessuten er det kleint (se punktet over om autentisitet).

Forbrukerne har forstått den kommersielle verdien av egne kundedata. Nå forventer de verdifulle gjenytelser for å dele dem med deg. 45% av befolkningen setter pris på digitale tjenester som gir skreddersydd innhold og tilbud basert på data om hva de liker. Andelen øker.

Bruk gullgruven, altså kundedataen, du besitter til å skreddersy kommunikasjon, kundereise og gjerne produkter.

For deg betyr dette:

  • Bruk relevant kundedata til å tilpasse kommunikasjonen. Skreddersydd kommunikasjon er et utgangspunkt for å skape ekte relasjoner med kundene. Gitt at det er gjort riktig.
  • Kundedataen er drivstoff for mersalg. Gi kunden relevante anbefalinger basert på hva de har kjøpt før. Har du handlet gjennom Amazon vet du hva jeg snakker om.
  • Gi kunden følelsen av at hen er unik. Et håndskrevet kort, en kundeklubb kun for høyfrekvente kunder eller en liten gave ved store kjøp. Folk setter pris på å bli sett.


Forenkling

Verdens største varelager, men den enkleste butikken å velge rett produkt. Nei, det er ikke en utopi. Det er Vinmonopolet. Med et varelager på 35 000 ulike produkter har Vinmonopolet et av verdens største vareutvalg av alkohol. Da er det naturlig å tro at en som meg, som ikke engang klarer å smake forskjell på en Falling Feather og en Romanée Conti, har store utfordringer med å velge vare. Men nei. Slik er det ikke.

Uansett om vi snakker om fysisk handel eller netthandel ønsker folk at det skal være enkelt å ta valg. 66% av befolkningen oppgir at de gjerne bruker digitale tjenester for å gjøre hverdagen enklere. En fjerdedel av befolkningen velger ofte det enkleste og raskeste alternativet fremfor det som er billigst. Folk er betalingsvillig for det som forenkler hverdagen.

Et resultat av globalisering er at forbrukerne aldri har hatt flere valgmuligheter. Nettopp i denne overfloden av valg ligger din mulighet. Alt som forenkler folks liv, vil bli applaudert (og valgt).

For deg betyr dette:

  • Kundene sier at de vil ha flere valgmuligheter. Men det de egentlig sier er at de ønsker flere relevante valgmuligheter. Skjul eller nedprioriter irrelevante alternativer for kundene.
  • Folk foretrekker fortsatt fysisk handel fremfor netthandel (ja, du leste riktig. 55 prosent foretrekker fysisk handel. Kun 14 prosent foretrekker netthandel). Det betyr at kyndig personale som veileder kunden i fysiske kundemøter er minst like viktig som smarte algoritmer.
  • Folk er allergiske mot friksjon. Hver gang kundene dine møter en friksjon er det en trussel for kunderelasjonen. Test kundereisen fra kundenes ståsted. Fjern alt som er tungvint, skaper hodebry, gir høye skuldre og får kunden til å puste tungt.

Vær ekte, skreddersy kommunikasjon og kundereise, og gjør folks liv litt enklere. Uansett om du skal utvikle en ny kampanje, bygge en ny nettside eller utvikle nye produkter, sjekk at du huker av på disse tre punktene. For dette er grunnleggende forventninger kundene har til deg. Sett mennesket i sentrum. Da har du et godt utgangspunkt for å lykkes.

Tall er hentet fra Opinions trendrapport Consumer Stories om ikke annet er oppgitt.


God helg!

Ikke medlem i MFO? 

Les mer om medlemskap her