Litt inspirasjon Ă„ ta med seg inn i fredagen,
med Ăžnske om en riktig god helg!
God fredag!
Denne fredagen skal vi ta for oss EX, altsÄ employee experience, og hvorvidt hjemmekontor eller hybridlÞsninger vil vÊre avgjÞrende for EX fremover.
CX har i lang tid kommet fÞrst hva bedrifters strategier for Ä oppnÄ Þnskede resultater angÄr. Men stadig flere bedrifter blir nÄ oppmerksomme pÄ hvor viktig Employee Experience er for Ä nÄ de samme resultatene. Begrepet EX er pÄ ingen mÄte nytt men har virkelig fÄtt vind i seilene i senere tid.
Et av svarene pÄ dette er at arbeidsmiljÞet har endret seg dramatisk i senere Är; det er soleklart arbeidstakers marked. Endringen begynte allerede fÞr pandemien men har eskalert ytterligere ettersom hjemme- og hybridkontor har blitt vanligere. Konkurransen om de rÄeste talentene har aldri vÊrt krassere.
Dyktige fagfolk vet verdien av sine ferdigheter og hvor mye det koster bedrifter Ä bÄde tiltrekke seg og erstatte dem. Med den kunnskapen og muligheten til Ä jobbe fra hvor som helst fÞlger flere valgmuligheter. Dette har videre satt fokus pÄ at arbeidsgivere i stÞrre grad mÄ prioritere sine ansattes EX for Ä beholde de beste talentene.
Konkurrerende bedrifter kjemper mot hverandre for Ä beholde talenter pÄ samme mÄte som kunder. I dag har bÄde kunder og ansatte hÞyere forventninger enn fÞr, og begge parter ser etter enkle, sÞmlÞse og optimaliserte mÄter Ä engasjere seg eller jobbe med en bedrift pÄ. Bransjeeksperter omtaler denne kombinasjonen (CX+EX) som Brand Experience, eller merkevareopplevelse.
Endringen i arbeidsmiljÞet ser vi ogsÄ i det Þkte fokuset pÄ employer branding bÄde i vÄr og andre bransjer. Men der hvor employer branding i all hovedsak sÞker Ä tiltrekke talenter, skal fokus pÄ EX sÞke Ä motivere de ansatte og beholde dem.
Hva med EVP? Joda, EVP (employer value proposition) er ogsÄ relevant nÄr man snakker om EX. Men EVP er fÞrst og fremst et begrep som representerer alt av verdi som arbeidsgiver kan tilby sine ansatte (EVP = summen av lÞnn, fordeler, arbeid, karrieremuligheter og kultur). EX derimot, handler om Ä bevisst designe et miljÞ og et sett med opplevelser for sine ansatte.
Kort sagt inkluderer EX alle berÞringspunktene en ansatt kommer over nÄr de jobber for et selskap. Fra det Þyeblikket noen sÞker pÄ en jobb, til det Þyeblikket de sender oppsigelsesbrevet og forlater selskapet, vil alt de opplever i jobbsammenheng ha en pÄvirkning pÄ deres EX.
NÄr man fokuserer pÄ Ä skape et miljÞ der ansatte kan trives fÞr, under og etter ansettelsesperioden, bygger man en fundamentalt solid merkevare som igjen forbedrer produktet eller tjenesten man tilbyr.
De ansatte er broene mellom kundene og organisasjonen. Kunder som opplever fÞrsteklasses service vil mest sannsynlig prÞve flere produkter eller tjenester fra samme bedrift. Motsatt vil misfornÞyde ansatte levere dÄrligere service som videre Þker churn ratene.
Akkurat som en fantastisk CX driver lojalitet og inntekter, tiltrekker en utmerket EX toppkandidater og Ăžker de ansattes engasjement og produktivitet.
I denne artikkelen fra Harward Business Review kan du lese mer om research pÄ hvordan fokus pÄ EX pÄvirker et selskap finansielt: Research - How Employee Experience Impacts Your Bottom Line
Her finner du en rekke artikler med gode tips til hvordan man kan forbedre EX:
En av faktorene innen EX som har gjort seg spesielt fremtredende som fĂžlge av pandemien er fleksibilitet.
Endringen i mÄten folk jobber pÄ har permanent forandret ansattes forhold og forventninger til fleksibilitet i arbeidet. Som en del av total EX mÄ bedrifters EVP nÄ tilrettelegge for hybridarbeid for Ä imÞtekomme disse endrede forventningene.
Hybridarbeid kan innebÊre noe risiko for arbeidsgiver, men det kan ogsÄ vÊre en god mulighet for bedrifter Ä differensiere seg som foretrukne arbeidsgivere.
Hubspot publiserte denne uken en spennende artikkel som tar for seg nettopp dette: Back to the Office? Remote and Hybrid Employees Would Rather Quit!
Vi oppsummerer funnene nedenfor.
Pandemien er mer eller mindre avviklet og enkelte selskap, deriblant Apple og Google har valgt Ä fortsette med en hybridmodell. Andre selskap, deriblant Tesla og Goldman Sachs, krever at arbeidere kommer tilbake til kontoret pÄ heltid.
Til tross for studier som viser at arbeidere er lykkeligere (og mer produktive) nÄr de jobber hjemmefra velger noen arbeidsgivere Ä trosse statistikken. Hubspot har gjort sin egen undersÞkelse for Ä finne det ut mer om dette:
Hubspot spurte over 200 eksterne/hybridarbeidere om de ville forlate jobben hvis de ble tvunget til Ä gÄ tilbake til kontoret pÄ heltid og hele 54% sa de ville se etter arbeid andre steder.
Du lurer kanskje ogsÄ pÄ hvor stor prosentandel av arbeiderne som for Þyeblikket er eksterne, helt pÄ kontoret eller bruker en hybridmodell?
Svaret er, i fÞlge Hubspot, at arbeid fra kontoret er fremdeles den dominerende modellen med 40% av de ansatte pÄ kontoret pÄ heltid, mens 32% jobber helt eksternt og 28% er hybride.
SelvfĂžlgelig er noe arbeid vanskeligere Ă„ gjennomfĂžre eksternt enn andre, men pandemien viste at selv disse jobbene kunne ha mer fleksibilitet enn vi trodde.
Selv om vi ikke kan forutsi alle effektene av Ä fÄ ansatte til Ä gÄ tilbake til kontoret pÄ heltid, vil trolig unÞdvendig tvang kunne fÄ mange ansatte til Ä vurdere Ä slutte i sin jobb til fordel for en mer fleksibel lÞsning. Det er rett og slett blitt den nye arbeidshverdagen.
Dessuten finnes det andre lÞsninger enn fastsatt ekstern- eller hybridmodeller. For Ä tilrettelegge for fleksibilitet i arbeidet kan du ogsÄ vurdere alternativer som:
Ikke medlem av MFO?
Her finner du de arrangementene du kan melde deg pÄ. Flere arrangementer lanseres fortlÞpende. Vi skal naturligvis ogsÄ fortsette med vÄre mÄnedlige MFO-frokostmÞter med bÄde dagsaktuell og evigung tematikk. Les mer om medlemskap her.