Aktuelt - MFO

EX - Hva, hvorfor og hvordan?đŸŒŸđŸ€

Skrevet av Anniken Englund - Markedssjef, MFO | 12. august 2022

Litt inspirasjon Ă„ ta med seg inn i fredagen,
med Ăžnske om en riktig god helg!

 

God fredag!

Denne fredagen skal vi ta for oss EX, altsĂ„ employee experience, og hvorvidt hjemmekontor eller hybridlĂžsninger vil vĂŠre avgjĂžrende for EX fremover. 

CX har i lang tid kommet fÞrst hva bedrifters strategier for Ä oppnÄ Þnskede resultater angÄr. Men stadig flere bedrifter blir nÄ oppmerksomme pÄ hvor viktig Employee Experience er for Ä nÄ de samme resultatene. Begrepet EX er pÄ ingen mÄte nytt men har virkelig fÄtt vind i seilene i senere tid.

Hvorfor Ăžkt fokus nĂ„? 

Et av svarene pĂ„ dette er at arbeidsmiljĂžet har endret seg dramatisk i senere Ă„r; det er soleklart arbeidstakers marked. Endringen begynte allerede fĂžr pandemien men har eskalert ytterligere ettersom hjemme- og hybridkontor har blitt vanligere. Konkurransen om de rĂ„este talentene har aldri vĂŠrt krassere.  

Dyktige fagfolk vet verdien av sine ferdigheter og hvor mye det koster bedrifter Ä bÄde tiltrekke seg og erstatte dem. Med den kunnskapen og muligheten til Ä jobbe fra hvor som helst fÞlger flere valgmuligheter. Dette har videre satt fokus pÄ at arbeidsgivere i stÞrre grad mÄ prioritere sine ansattes EX for Ä beholde de beste talentene.

Konkurrerende bedrifter kjemper mot hverandre for Ă„ beholde talenter pĂ„ samme mĂ„te som kunder. I dag har bĂ„de kunder og ansatte hĂžyere forventninger enn fĂžr, og begge parter ser etter enkle, sĂžmlĂžse og optimaliserte mĂ„ter Ă„ engasjere seg eller jobbe med en bedrift pĂ„. Bransjeeksperter omtaler denne kombinasjonen (CX+EX) som Brand Experience, eller merkevareopplevelse. 


Hva er egentlig EX og hvordan er det forskjellig fra EVP? 

Endringen i arbeidsmiljÞet ser vi ogsÄ i det Þkte fokuset pÄ employer branding bÄde i vÄr og andre bransjer. Men der hvor employer branding i all hovedsak sÞker Ä tiltrekke talenter, skal fokus pÄ EX sÞke Ä motivere de ansatte og beholde dem.

Hva med EVP? Joda, EVP (employer value proposition) er ogsĂ„ relevant nĂ„r man snakker om EX. Men EVP er fĂžrst og fremst et begrep som representerer alt av verdi som arbeidsgiver kan tilby sine ansatte (EVP = summen av lĂžnn, fordeler, arbeid, karrieremuligheter og kultur). EX derimot, handler om Ă„ bevisst designe et miljĂž og et sett med opplevelser for sine ansatte. 

Kort sagt inkluderer EX alle berÞringspunktene en ansatt kommer over nÄr de jobber for et selskap. Fra det Þyeblikket noen sÞker pÄ en jobb, til det Þyeblikket de sender oppsigelsesbrevet og forlater selskapet, vil alt de opplever i jobbsammenheng ha en pÄvirkning pÄ deres EX.


Hvorfor skal man fokusere pÄ EX?


NÄr man fokuserer pÄ Ä skape et miljÞ der ansatte kan trives fÞr, under og etter ansettelsesperioden, bygger man en fundamentalt solid merkevare som igjen forbedrer produktet eller tjenesten man tilbyr.

De ansatte er broene mellom kundene og organisasjonen. Kunder som opplever fÞrsteklasses service vil mest sannsynlig prÞve flere produkter eller tjenester fra samme bedrift. Motsatt vil misfornÞyde ansatte levere dÄrligere service som videre Þker churn ratene.

Akkurat som en fantastisk CX driver lojalitet og inntekter, tiltrekker en utmerket EX toppkandidater og Ăžker de ansattes engasjement og produktivitet. 

I denne artikkelen fra Harward Business Review kan du lese mer om research pĂ„  hvordan fokus pĂ„ EX pĂ„virker et selskap finansielt: Research - How Employee Experience Impacts Your Bottom Line

SĂ„, hvordan forbedrer man EX? 

Her finner du en rekke artikler med gode tips til hvordan man kan forbedre EX: 

En av faktorene innen EX som har gjort seg spesielt fremtredende som fĂžlge av pandemien er fleksibilitet.

Endringen i mĂ„ten folk jobber pĂ„ har permanent forandret ansattes forhold og forventninger til fleksibilitet i arbeidet. Som en del av total EX mĂ„ bedrifters EVP nĂ„ tilrettelegge for hybridarbeid for Ă„ imĂžtekomme disse endrede forventningene. 

Hybridarbeid kan innebÊre noe risiko for arbeidsgiver, men det kan ogsÄ vÊre en god mulighet for bedrifter Ä differensiere seg som foretrukne arbeidsgivere.

Hubspot publiserte denne uken en spennende artikkel som tar for seg nettopp dette: Back to the Office? Remote and Hybrid Employees Would Rather Quit!

Vi oppsummerer funnene nedenfor.

Pandemien er mer eller mindre avviklet og enkelte selskap, deriblant Apple og Google har valgt Ä fortsette med en hybridmodell. Andre selskap, deriblant Tesla og Goldman Sachs, krever at arbeidere kommer tilbake til kontoret pÄ heltid.

Til tross for studier som viser at arbeidere er lykkeligere (og mer produktive) nĂ„r de jobber hjemmefra velger noen arbeidsgivere Ă„ trosse statistikken. Hubspot har gjort sin egen undersĂžkelse for Ă„ finne det ut mer om dette: 

Vil tilstedevĂŠrelse pĂ„ kontoret vĂŠre en dealbreaker for ansatte? 


Hubspot spurte over 200 eksterne/hybridarbeidere om de ville forlate jobben hvis de ble tvunget til Ä gÄ tilbake til kontoret pÄ heltid og hele 54% sa de ville se etter arbeid andre steder.

Fleksibilitet


Hvorfor spĂžr du kanskje? Hubspot fant ut at fleksibiliteten som kommer ved Ă„ jobbe eksternt er blant de viktigste Ă„rsakene til at ekstern- eller hybridarbeidere forblir i jobbene sine. Faktisk er fleksibilitet like viktig som lĂžnn i fĂžlge statistikken.

 

Hvor mange jobber fremdeles fra kontoret? 

Du lurer kanskje ogsÄ pÄ hvor stor prosentandel av arbeiderne som for Þyeblikket er eksterne, helt pÄ kontoret eller bruker en hybridmodell?

Svaret er, i fÞlge Hubspot, at arbeid fra kontoret er fremdeles den dominerende modellen med 40% av de ansatte pÄ kontoret pÄ heltid, mens 32% jobber helt eksternt og 28% er hybride.

SelvfĂžlgelig er noe arbeid vanskeligere Ă„ gjennomfĂžre eksternt enn andre, men pandemien viste at selv disse jobbene kunne ha mer fleksibilitet enn vi trodde.

Selv om vi ikke kan forutsi alle effektene av Ă„ fĂ„ ansatte til Ă„ gĂ„ tilbake til kontoret pĂ„ heltid, vil trolig unĂždvendig tvang kunne fĂ„ mange ansatte til Ă„ vurdere Ă„ slutte i sin jobb til fordel for en mer fleksibel lĂžsning. Det er rett og slett blitt den nye arbeidshverdagen. 

Dessuten finnes det andre lÞsninger enn fastsatt ekstern- eller hybridmodeller. For Ä tilrettelegge for fleksibilitet i arbeidet kan du ogsÄ vurdere alternativer som:

  • Fleksibel kontor- og hjemmekontor pĂ„ lette mĂžteuker
  • En bedriftsomfattende mĂžtefri dag hver uke 
  • Ytterligere familie-, sykdoms- eller psykisk helsepermisjons-alternativer nĂ„r det er mulig
  • Til slutt, hvis eksternt og hybrid arbeid er mulig for din markedsavdeling eller virksomhet, men utfordringen ligger i at du eller andre ledere i teamet ditt har mindre erfaring med ekstern arbeidsstyrke – ikke la det holde deg tilbake fra Ă„ bygge flotte virtuelle arbeidsmiljĂž. I denne artikkelen fĂ„r du mange gode tips til ekstern eller spredt teamledelse (med tips fra HubSpot-ledere som har mestret det!): The Ultimate Guide to Managing Remote Marketing Teams

 

God helg! 

Ikke medlem av MFO? 

Her finner du de arrangementene du kan melde deg pÄ. Flere arrangementer lanseres fortlÞpende. Vi skal naturligvis ogsÄ fortsette med vÄre mÄnedlige MFO-frokostmÞter med bÄde dagsaktuell og evigung tematikk. Les mer om medlemskap her.