Aktuelt
  • Det finnes ingen forslag fordi søkefeltet er tomt.

EX - Hva, hvorfor og hvordan?🌟🤝

12. august 2022

Litt inspirasjon å ta med seg inn i fredagen,
med ønske om en riktig god helg!

Group 235

 

God fredag!

Denne fredagen skal vi ta for oss EX, altså employee experience, og hvorvidt hjemmekontor eller hybridløsninger vil være avgjørende for EX fremover. 

CX har i lang tid kommet først hva bedrifters strategier for å oppnå ønskede resultater angår. Men stadig flere bedrifter blir nå oppmerksomme på hvor viktig Employee Experience er for å nå de samme resultatene. Begrepet EX er på ingen måte nytt men har virkelig fått vind i seilene i senere tid.

Hvorfor økt fokus nå? 

Et av svarene på dette er at arbeidsmiljøet har endret seg dramatisk i senere år; det er soleklart arbeidstakers marked. Endringen begynte allerede før pandemien men har eskalert ytterligere ettersom hjemme- og hybridkontor har blitt vanligere. Konkurransen om de råeste talentene har aldri vært krassere.  

Dyktige fagfolk vet verdien av sine ferdigheter og hvor mye det koster bedrifter å både tiltrekke seg og erstatte dem. Med den kunnskapen og muligheten til å jobbe fra hvor som helst følger flere valgmuligheter. Dette har videre satt fokus på at arbeidsgivere i større grad prioritere sine ansattes EX for å beholde de beste talentene.

Konkurrerende bedrifter kjemper mot hverandre for å beholde talenter på samme måte som kunder. I dag har både kunder og ansatte høyere forventninger enn før, og begge parter ser etter enkle, sømløse og optimaliserte måter å engasjere seg eller jobbe med en bedrift på. Bransjeeksperter omtaler denne kombinasjonen (CX+EX) som Brand Experience, eller merkevareopplevelse. 


Hva er egentlig EX og hvordan er det forskjellig fra EVP? 

Endringen i arbeidsmiljøet ser vi også i det økte fokuset på employer branding både i vår og andre bransjer. Men der hvor employer branding i all hovedsak søker å tiltrekke talenter, skal fokus på EX søke å motivere de ansatte og beholde dem.

Hva med EVP? Joda, EVP (employer value proposition) er også relevant når man snakker om EX. Men EVP er først og fremst et begrep som representerer alt av verdi som arbeidsgiver kan tilby sine ansatte (EVP = summen av lønn, fordeler, arbeid, karrieremuligheter og kultur). EX derimot, handler om å bevisst designe et miljø og et sett med opplevelser for sine ansatte. 

Kort sagt inkluderer EX alle berøringspunktene en ansatt kommer over når de jobber for et selskap. Fra det øyeblikket noen søker på en jobb, til det øyeblikket de sender oppsigelsesbrevet og forlater selskapet, vil alt de opplever i jobbsammenheng ha en påvirkning på deres EX.


Hvorfor skal man fokusere på EX?


Når man fokuserer på å skape et miljø der ansatte kan trives før, under og etter ansettelsesperioden, bygger man en fundamentalt solid merkevare som igjen forbedrer produktet eller tjenesten man tilbyr.

De ansatte er broene mellom kundene og organisasjonen. Kunder som opplever førsteklasses service vil mest sannsynlig prøve flere produkter eller tjenester fra samme bedrift. Motsatt vil misfornøyde ansatte levere dårligere service som videre øker churn ratene.

Akkurat som en fantastisk CX driver lojalitet og inntekter, tiltrekker en utmerket EX toppkandidater og øker de ansattes engasjement og produktivitet. 

I denne artikkelen fra Harward Business Review kan du lese mer om research på  hvordan fokus på EX påvirker et selskap finansielt: Research - How Employee Experience Impacts Your Bottom Line

Så, hvordan forbedrer man EX? 

Her finner du en rekke artikler med gode tips til hvordan man kan forbedre EX: 

En av faktorene innen EX som har gjort seg spesielt fremtredende som følge av pandemien er fleksibilitet.

Endringen i måten folk jobber på har permanent forandret ansattes forhold og forventninger til fleksibilitet i arbeidet. Som en del av total EX må bedrifters EVP nå tilrettelegge for hybridarbeid for å imøtekomme disse endrede forventningene. 

Hybridarbeid kan innebære noe risiko for arbeidsgiver, men det kan også være en god mulighet for bedrifter å differensiere seg som foretrukne arbeidsgivere.

Hubspot publiserte denne uken en spennende artikkel som tar for seg nettopp dette: Back to the Office? Remote and Hybrid Employees Would Rather Quit!

Vi oppsummerer funnene nedenfor.

Pandemien er mer eller mindre avviklet og enkelte selskap, deriblant Apple og Google har valgt å fortsette med en hybridmodell. Andre selskap, deriblant Tesla og Goldman Sachs, krever at arbeidere kommer tilbake til kontoret på heltid.

Til tross for studier som viser at arbeidere er lykkeligere (og mer produktive) når de jobber hjemmefra velger noen arbeidsgivere å trosse statistikken. Hubspot har gjort sin egen undersøkelse for å finne det ut mer om dette: 

Vil tilstedeværelse på kontoret være en dealbreaker for ansatte? 


Hubspot spurte over 200 eksterne/hybridarbeidere om de ville forlate jobben hvis de ble tvunget til å gå tilbake til kontoret på heltid og hele 54% sa de ville se etter arbeid andre steder.

Fleksibilitet


Hvorfor spør du kanskje? Hubspot fant ut at fleksibiliteten som kommer ved å jobbe eksternt er blant de viktigste årsakene til at ekstern- eller hybridarbeidere forblir i jobbene sine. Faktisk er fleksibilitet like viktig som lønn i følge statistikken.

 

Hvor mange jobber fremdeles fra kontoret? 

Du lurer kanskje også på hvor stor prosentandel av arbeiderne som for øyeblikket er eksterne, helt på kontoret eller bruker en hybridmodell?

Svaret er, i følge Hubspot, at arbeid fra kontoret er fremdeles den dominerende modellen med 40% av de ansatte på kontoret på heltid, mens 32% jobber helt eksternt og 28% er hybride.

Selvfølgelig er noe arbeid vanskeligere å gjennomføre eksternt enn andre, men pandemien viste at selv disse jobbene kunne ha mer fleksibilitet enn vi trodde.

Selv om vi ikke kan forutsi alle effektene av å få ansatte til å gå tilbake til kontoret på heltid, vil trolig unødvendig tvang kunne få mange ansatte til å vurdere å slutte i sin jobb til fordel for en mer fleksibel løsning. Det er rett og slett blitt den nye arbeidshverdagen. 

Dessuten finnes det andre løsninger enn fastsatt ekstern- eller hybridmodeller. For å tilrettelegge for fleksibilitet i arbeidet kan du også vurdere alternativer som:

  • Fleksibel kontor- og hjemmekontor på lette møteuker
  • En bedriftsomfattende møtefri dag hver uke 
  • Ytterligere familie-, sykdoms- eller psykisk helsepermisjons-alternativer når det er mulig
  • Til slutt, hvis eksternt og hybrid arbeid er mulig for din markedsavdeling eller virksomhet, men utfordringen ligger i at du eller andre ledere i teamet ditt har mindre erfaring med ekstern arbeidsstyrke – ikke la det holde deg tilbake fra å bygge flotte virtuelle arbeidsmiljø. I denne artikkelen får du mange gode tips til ekstern eller spredt teamledelse (med tips fra HubSpot-ledere som har mestret det!): The Ultimate Guide to Managing Remote Marketing Teams

 

God helg! 

Ikke medlem av MFO? 

Her finner du de arrangementene du kan melde deg på. Flere arrangementer lanseres fortløpende. Vi skal naturligvis også fortsette med våre månedlige MFO-frokostmøter med både dagsaktuell og evigung tematikk. Les mer om medlemskap her.