Bli medlem
Aktuelt

    Faglig Fredag 19. februar

    19. februar 2021

    Litt inspirasjon å ta med seg inn i fredagen, 
    med ønske om en riktig god helg!

    faglig-fredag-1

    God fredag! 
     

    Online video er det formatet folk vil ha når de gjør research om produkter. Hele 58% ser videoinnhold før de gjør et kjøp og trenden øker kraftig - spesielt det siste året, i følge Think With Google. 

    Hendelsene i 2020 gjorde og gjør lite for å bremse veksten av videobruk i markedsføring. Nesten ni av ti personer rapporterer at de ønsker å se flere videoer fra merkevarer i 2021, i følge Wyzowl. Hubspot har oppsummert nøkkelfunnene fra Wyzowl sin årlige 'State of Video Marketing survey', som er gitt ut hvert år siden 2015. Rapporten viser bruk, forbruk, kanaler og meninger blant videomarkedsførere og forbrukere. Les artikkelen her: What Video Marketers Should Know in 2021, According to Wyzowl Research

    Vår samarbeidspartner AVIA har har laget en nyttig guide til videomarkedsføring som gi deg en rask og visuell innføring i alt du som markedsfører trenger å vite om videomarkedsføring i 2021.

    Vi har også dedikert en hel modul til temaet "video for vekst" i vårens kursserie, hvor du får lære om de mest effektive og lønnsomme mulighetene innen videomarkedsføring. Kurset gir deg også konkrete eksempler på hvordan du distribuerer videoinnhold effektivt i noen av de viktigste kanalene for netthandel: Facebook, YouTube og Google søk og programmatisk.

     
    mfo-kurs-synlighet-3

     

    Du vil lære om:

    • Brukertrender der videoinnhold spiller hovedrollen
    • Live shopping og livesendinger
    • Annonseringsmuligheter i ulike kanaler
    • Optimalisering av video for økt rekkevidde

    Les mer og meld deg på her

     

      



    I disse dager kan man nesten ikke snakke om video uten å nevne TikTok, en av de raskest voksende sosiale medieplattformene i verden. Her er noen interessante fakta om plattformen: 

    • I Norge er det hele 1,4 millioner aktive brukere på TikTok.

    • I løpet av 2020 gikk TikTok forbi selveste Facebook på antall minutter brukere benytter appen hver dag. Ferske tall i Norge er 68 min i gjennomsnitt hver eneste dag.

    Skjermbilde 2021-02-19 kl. 10.00.04

     

    Søylene over viser globale tall for 2020 over timer brukt per medie per måned (App Annie).

    • Norske brukere åpner appen i gjennomsnitt 16 ganger per dag.

    • Flere voksne søker seg til TikTok. Nå er kun 34% av brukerne i Norge under 18 år.

    Men, for de fleste norske annonsører er TikTok fremdeles et relativt ukjent territorie med et enormt potensiale. Derfor har vi invitert Carina til MFO-scenen, som gjennom sitt direkte samarbeid med TikTok har opparbeidet seg inngående kompetanse om plattformen fra et annonsørperspektiv. 

        
                 mfo-event-square-triangle-green-tiktok-2        mfo-event-square-red-tiktok
     

    Et digitalt frokostmøte avholdes 5. mars med Carina Elise Godou og Martine Hanstad fra MediaCom. Les mer og meld deg på her. Påfølgende workshop avholdes 8. mars. Les mer og meld deg på her. 

    Over til en annen plattform for videomarkedsføring; denne uken publiserte Snapchat en 60-siders 'Snapchat Generation' report hvor 27.000 daglige Snapchat-brukere, fra forskjellige regioner, gir deg innsikt i deres atferd og vaner. Social Media Today har tatt for seg noen av nøkkelfunnene fra rapporten i denne artikkelen: Snapchat shares new insights into Gen Z consumption and engagement trends

    Og apropos Snapchat, visste du at såkalte 'Business Profiles', altså organisk tilstedeværelse for merkevarer på plattformen, nå er rullet ut i Norge? Du kan lese om funksjonen her, og søke opp eksempelvis Rema 1000 på Snapchat for å se hvordan det ser ut.

    Vi i MFO benytter også video i vår kommunikasjon. Og én av våre siste satsninger er vodcasten "Markedslønsj", i samarbeid med Markedssjefene.

    Episode 2 er nå ute og tar for seg temaet 'Markedsplan'. I denne episoden får du blant annet lære forskjellen på markedsplan, markedsstrategi og aktivitetsplan og hvorfor det er så viktig å skille mellom disse. I tillegg kan du laste ned en helt gratis markedsmal som er utviklet på basis av arbeid med hundrevis av kunder. I episode to 'lunsjer' du med markedssjefene Tanya Ferner Heglund, Trine Sandvik Kolbjørnsen og Ellen Bergene-Engen. Klikk her for å se episoden. God helg!

    Skjermbilde 2021-02-11 kl. 14.15.40

     

    Første episode ligger allerede ute og tar for seg 5 Markedsføringstrender i 2021 - som vi mener er viktige. I denne episoden får du møte Kjartan Haugen og Marianne Nygård-Hansen fra Markedssjefene & Julius Støback, Founding Partner i NSB Marketing Best Practice. Les mer om vodcasten og se episoden her.


    På MFO Innsikt nå

    Logg inn på MFO Innsikt her

    Ikke medlem i MFO? 

    Meld deg inn nå og få med deg alt det  spennende vi skal  igjennom i 2021. Her finner du de arrangementene du allerede nå kan melde deg på. Flere arrangementer lanseres fortløpende. Vi skal naturligvis også fortsette med våre månedlige MFO-frokostmøter med både dagsaktuell og evigung tematikk.Se alle våre kommende arrangementer her. Les mer om medlemskap her.

     
     

    Av MFO