Aktuelt
  • Det finnes ingen forslag fordi søkefeltet er tomt.

B2B i sosiale medier 💼📲🤝

26. august 2022

Litt inspirasjon å ta med seg inn i fredagen,
med ønske om en riktig god helg!

Group 235

 

God fredag!

Av en eller annen grunn har B2B-selskaper ligget bak B2C både når det gjelder å ta i bruk sosiale medier og bruke det effektivt. Selv når du selger til andre bedrifter, er det viktig å huske at publikummet ditt fortsatt er mennesker.

De kan være like mottakelige for markedsføring i sosiale medier som den gjennomsnittlige forbrukeren – om ikke mer. I dagens FF skal det handle om B2B i sosiale medier. 

Statistikk

La oss se på noen tall for å illustrere viktigheten og utbredelsen av B2B markedsføring i sosiale medier:

  • B2B-bedrifter tyr i økende grad til denne strategien, og 27% rapporterer at sosiale medier er en «uunnværlig» kanal i deres markedsføring.
  • Mer spesifikt bruker 91% av B2B-markedsførere Facebook, 79% bruker LinkedIn, og 70% bruker Twitter i kampanjene sine.
  • Kjøpere er også oppmerksomme: 75% av B2B-kjøpere bruker sosiale medier for å ta kjøpsbeslutninger.

Som et B2B-selskap er målgruppen din nesten helt sikkert mindre enn de fleste B2C-selskaper. Dette betyr at du må jobbe ekstra hardt for å finne kjøpere og få oppmerksomheten deres. Heldigvis, som tallene ovenfor illustrerer, kan utvikling av en B2B-strategi for sosiale medier gjøre oppgaven mye enklere! 

La oss se på best practices du kan følge når du setter sammen din B2B-strategi for sosiale medier.


1. Merkevarepersonlighet

Når B2C-selskaper bruker sosiale medier, har de en tendens til naturlig å trekke mot å dele morsomme og engasjerende innlegg. B2B-bedrifter derimot gjør ofte feilen å være kjedelige. Siden du retter deg mot profesjonelle og ikke den gjennomsnittlige forbrukeren, kan du føle at personlighet og stil er uvesentlig.

Å dele tørt innhold på sosiale medier er åpenbart ikke en effektiv måte å få noens oppmerksomhet på, uavhengig av om det er en ung student eller en eldre CEO. Merkepvarepersonlighet er like viktig i B2B-markedsføring på sosiale medier som alle andre steder – kanskje enda viktigere.

Finn en 'ukjedelig' vinkel og 'get personal'!

Hver B2B-bedrift med et komplekst produkt eller en tjeneste må utvikle en vinkel som er både forståelig og appellerer til publikum. Her må man bare hente frem kreativiteten. 

En av de største manglene til mange B2B-bedrifter, spesielt i industri- og produksjonssektorer, er mangelen på en ekte person publikum kan relatere til. Dette fører til at B2B-selskapet virker fjernt og uvirkelig. 

B2B-bedrifter bør gjøre en innsats for å humanisere merkevaren, spesielt i sosiale medier og innholdsmarkedsføring. Det kan for eksempel løses ved å: 

  • Skrive i førstepersonsperspektiv i oppdateringer og artikler
  • Bruke en frontperson for merkevaren til å legge ut oppdateringer og skrive artikler
  • Bruke ekte mennesker med navnene deres i kundeservice
  • Starte engasjement og oppsøkende kontakt fra en ekte person

I denne artikkelen fra The Branding Journal finner du flere gode tips: B2B Branding: B2B Does Not Mean Boring to Boring

Inspirasjon fra Hubspots Instagram-profil som både har en tydelig merkevarepersonlighet, benytter ekte mennesker og fremstår svært lite kjedelig. 

Skjermbilde 2022-08-26 kl. 11.15.23

2. Hvem snakker du til?

Et annet ofte oversett aspekt ved B2B sosiale medier markedsføring er gode undersøkelser. En avgjørende faktor for å skape godt innhold i alle andre kontekster er at man vet hvem man snakker til. Og som B2B-markedsfører er det viktig å huske at publikum består av mennesker, ikke selskaper.

Med andre ord, du vil ikke målrette mot bransjer eller type selskaper, men de spesifikke beslutningstakerne i disse virksomhetene. Dette er personene som vil velge om de vil kjøpe produktene og/eller tjenestene dine eller ikke.

Tips for å spisse målrettingen: 

  • Finn ut (med så mange detaljer som mulig) hvem beslutningstakerne er i din bransje, siden det ofte vil være flere personer involvert i kjøpsprosessen.
  • Utfør undersøkelser av disse beslutningstakerne, og skap en grundig kjøper-persona. Avgjør hva deres demografi, interesser og behov er.
  • Lag og del innhold på sosiale medier som taler til disse interessene og svarer på deres behov.

 

3. Lag pedagogisk og informativt innhold

Dette er spesielt relevant for B2B-selskaper, da B2B-kjøpere ønsker å ta godt informerte beslutninger.

Dataene støtter dette – B2B-kjøpere vil ha innhold som utdanner og informerer dem, ikke innhold som bare prøver å selge dem noe. 

Når du lager innhold for B2B-kjøpere bør du styre unna direkte markedsføring og "salgsspråk" til fordel for pedagogisk innhold og informativ verdi. Dette kan inkludere:

  • Deling av data, innsikt, intervjuer og alt som er relevant for kjøperens bransje.
  • Innhold som lærer kjøpere noe nytt om deres kjerneinteresser– enten det er direkte relevant for virksomheten deres eller ikke.
  • Tilby opplæringsprogrammer og andre ressurser for å hjelpe kjøpere med å fullføre oppgaver og lære nye ferdigheter (med eller uten bruk av produktene/tjenestene dine).
  • SoMe er raske kanaler og B2B-kjøperen er sannsynligvis like travel som deg. Plasser selve innholdet på nettstedet ditt og å legg ut små «teasere» på sosiale medier med lenker ut til fullversjonene.
  • Du kan til og med automatisere deling av blogginnleggene dine til ulike sosiale plattformer, som er en utmerket måte å gi mye kvalitetsinnhold med minimal innsats.
  • Som alle andre B2B-markedsførere måles du sikkert på leads og for innhenting av disse er sosiale medier en meget nyttig kanal! Nå bredt ved å dele teasere i sosiale medier og be om e-postadresse for å kunne sende fullversjonen direkte til interessenter. Er innholdet du har skapt godt nok vil du sitte igjen med hot leads du har muligheten til å følge opp.´

Igjen: inspirasjon fra Hubspot som deler sneakpeak av spennende innhold i sosiale medier og sender trafikken inn til sin nettside via link i bio. 



4. Velg plattformer omhu

 Alle de ulike kanalene innenfor sosiale medier kommer med sin egen stil, publikum og unike sett med fordeler og ulemper.

Som markedsfører i 2022 har du antagelig begrenset med tid, så velg heller noen viktige plattformer og gjør det sterkt der, enn å forsøke å briljere på alle. Naturligvis vil din eventuelle kjøperpersona gjøre seg nyttig i denne utvelgelsen. 

  • Møt ditt ideelle publikum der de allerede er. Finn ut hvilke sosiale medier dine ideelle kjøpere bruker tiden sin på, og rett innsatsen din deretter. 
  • Kontekst: Gang på gang blir LinkedIn vurdert som det mest effektive B2B-nettstedet for sosiale medier. LinkedIn er den eneste store plattformen som er spesifikt fokusert på forretningsfolk, og er et sted kjøperne dine vil trekke mot for å knytte forbindelser og oppdage nye partnere, i jobbsammenheng!
  • Vurder også mindre brukte plattformer: det kan være vel verdt tiden å målrette mot minst én mindre åpenbar plattform, spesielt hvis det er et nettsted dine ideelle kjøpere besøker ofte. Det vil være mye enklere å skille seg ut og generere konverteringer på en plattform som ikke allerede er mettet av konkurrentenes meldinger.

I den anledning får du et ekstra tips, nemlig B2B på TikTok!

Med riktig tilnærming kan TikTok også være en verdifull markedsføringsplattform for B2B-bedrifter. 

En av de mange fordelene med TikTok er muligheten for kreativitet, ref. punkt 1: merkevarepersonlighet. TikTok er en hub for kreativt innhold som har potensial til å gå viralt, og det dukker opp et nytt hver dag. Dette gir B2B-bedrifter en jevn tilførsel av inspirasjon til nytt innhold. Her kan man legge til sin egen vri eller et snev av merkepersonlighet til trendene du finner og potensielt nå ditt publikum på en helt ny måte.

Vår samarbeidspartner SoMe-byrået Elg er helt rå på akkurat dette, sjekk deres TikTok profil her.

Les denne nyttige artikkelen fra Influencer Marketing Hub for å få masse tips til nettopp B2B på TikTok: The Ultimate Guide to TikTok for B2B Marketing

Skjermbilde 2022-08-26 kl. 11.24.34

5. Fokuser på å bygge relasjoner

Mens mange B2C-selskaper fungerer fint med one-off kjøp, ønsker man ofte kontinuitet i B2B salg. Produktene eller tjenestene er sannsynligvis dyrere og mer langsiktige investeringer. 

En solid B2B-strategi for sosiale medier bør være fokusert på å knytte forbindelser og skape lojale kunder. Det er mange måter å gjøre dette på:

  • Oppsøk potensielle kjøpere i din bransje, og engasjer deg med dem gjennom deres egne profiler. Med andre ord, ikke vent til publikum kommer til deg.
  • Oppretthold en vennlig og hjelpsom tone gjennom alle dine interaksjoner.
  • Sjekk meldingene og svarene dine regelmessig på hver plattform, og svar på hver enkelt. Prøv å etablere pågående samtaler der det er mulig – still spørsmål og del verdifull informasjon.

 

6. Eventuelt: ansett riktig person til å styre dine sosiale medier

Som du sikkert har skjønt kreves det en viss investering av tid for å lykkes i sosiale medier som B2B-bedrift; solid innhold og dedikasjon. 

Ansett en ekspert på sosiale medier som har spisskompetansen til å avgjøre hvilke budskap som hører hjemme i hvilke sosiale kanaler. Se etter noen som har suksess i sosiale medier i en lignende nisje, men ikke nødvendigvis i din egen nisje.


Har ikke B2B-bedriften ressursene til en SoMe-dedikert ansatt i dag kan man alltids leie inn kompetansen som søkes hos et konsulentselskap/byrå med spisskompetanse på B2B og/eller sosiale medier. Disse kan engasjeres enten for å få lagt en strategisk plan for sosiale kanaler eller kan ansettes som konsulenter på deltid. Vår samarbeidspartner Inbound er et slikt byrå med spisskompetanse på B2B markedsføring. Inbound har hjulpet oss i MFO og kan varmt anbefales!

Oppsummert:

  • Utvikle en merkevarepersonlighet
  • Vit hvem du målretter mot
  • Lag pedagogisk og informativt innhold
  • Velg plattformer med omhu
  • Fokuser på å bygge relasjoner
  • Eventuelt: Ansett riktig person

 

God helg! 



Ikke medlem av MFO? 

Her finner du de arrangementene du kan melde deg på. Flere arrangementer lanseres fortløpende. Vi skal naturligvis også fortsette med våre månedlige MFO-frokostmøter med både dagsaktuell og evigung tematikk. Les mer om medlemskap her.