Litt inspirasjon Ă„ ta med seg inn i fredagen,
med Ăžnske om en riktig god helg!
God fredag!
Det nÊrmer seg igjen shoppingens hÞytid! Black Friday og samtlige andre 'days' er rett rundt hjÞrnet, etterfulgt av julehandelen. Atter igjen ser det ut til at det kan bli et annerledes-Är som gjÞr at copy/paste av tidligere kampanjestrategier som har gitt god uttelling fÞr, ikke nÞdvendigvis fungerer i Är.
Ăkende renter, strĂžmpriser og matvarepriser er blant faktorene som Ă„penbart vil ha en pĂ„virkning pĂ„ folks privatĂžkonomi og forbruk inn i denne intense shoppingperioden. FĂžr vi spekulerer i hvordan forbrukere og tilbydere vil bli pĂ„virket av Ă„rets omstendigheter, skal vi ta en kort recap av hvilke merkedager som kommer og hvor de kom fra.
Black Friday, finner alltid sted pÄ en fredag mellom 23. og 29. november, dagen etter Thanksgiving i USA, som alltid faller pÄ den fjerde torsdagen i november. I Är faller merkedagen pÄ fredag 25. november.
Men visste du at den aller tidligste bruken av uttrykket "Black Friday" dateres til 1869 og hadde absolutt ingenting med julehandel Ä gjÞre? Black Friday ble brukt om dagen da fallende gullpriser forÄrsaket en finanskrise som fikk virkninger for den amerikanske Þkonomien i Ärevis.
Begrepet "Black Friday" i detaljhandelsforstand ble laget pÄ 1960-tallet for Ä markere starten pÄ julehandelsesongen. "Black" refererer da til butikker som flyttet fra rÞdt til svart, tilbake da regnskap ble fÞrt for hÄnd, og rÞdt blekk indikerte et tap, og svart en fortjeneste. Les hele historien og se bilder pÄ History.com her
Hvilke store shoppingdager er etablert og hvor finner vi dem?
Black Friday er trolig den mest kjente, men er pÄ ingen mÄte alene om novembersalget. Store deler av neste mÄned fylles nÄ med ulike salgsgenerende aktiviteter underrettet ulike "merkedager". For ordens skyld har vi listet opp alle salgsdagene med Ärets dato og forklaring under:
Singles' day - 11. november: ogsÄ kalt 'Bare Sticks Holiday' eller Bachelors' Day, er en kinesisk uoffisiell hÞytids- og shoppingsesong som feirer mennesker som ikke er i forhold, som en slags "anti-valentinsdag". Singles' Day startet i 1993 ved Nanjing University som en dag hvor studentene kunne feire singellivet. Datoen 11/11 ble valgt da den ligner 4 enslige pinner.
Black Friday - 25. november: Black Friday er en Ärlig handledag som finner sted dagen etter Thanksgiving i USA. Dagen markerer tradisjonelt begynnelsen pÄ julehandelen.
Small Business Saturday - 26. november: En kampanje lansert av American Express 27. november 2010, for Ä hjelpe smÄ bedrifter med Ä fÄ eksponering, og for Ä inspirere forbrukere til Ä handle lokalt i denne perioden.
Cyber Monday - 28. November: Kort forklart: den nettbaserte versjonen av Black Friday. Cyber Monday faller alltid pÄ mandagen etter Thanksgiving. Denne tradisjonen ble startet i USA i 2005 av butikker for Ä oppmuntre folk til Ä handle pÄ nett. Det gjÞr det ogsÄ mulig for mindre nettbutikker Ä konkurrere med stÞrre kjeder. Konseptet ble introdusert i norske butikker rundt 2012.
Giving Tuesday - 29. november: Giving Tuesday er en internasjonal bevegelse med hovedsete i New York som inspirerer til en global dugnad. Giving Tuesday startet i 2012 som en naturlig fĂžlge av Thanksgiving og det enorme handlepresset som fĂžlger med Black Friday og Cyber Monday.
Black Week - starter mandag 21. november: Forlengelse av Black Friday.
Black Friday og Cyber Monday 2021
Tall fra USA viser en nedgang i salgstall for fĂžrste gang i fjor. Amerikanere shoppet for 8,9 milliarder dollar pĂ„ Black Friday og 10,7 milliarder dollar pĂ„ Cyber ââMonday, sammenlignet med 9 milliarder dollar og 10,8 milliarder dollar i 2020, ifĂžlge Adobe Analytics.
I denne artikkelen fra Shopify fÄr du mer statistikk for 2021-salget: Black Friday Cyber Monday 2021: Data on $6.3 Billion in Sales
Og pÄ Influencer Marketing Hub kan du lese mer om Black Friday vs. Cyber Monday: Statistics and Consumer Trends and Insights Ahead of BFCM 2022
I desember i fjor kunne vi lese at Black Friday her til lands heller ikke stÄr like sterkt som fÞr koronakrisen. Omsetningen pÄ Black Friday Þkte med 14,3 prosent i 2021 sammenlignet med 2020, men var fortsatt omtrent 20 prosent lavere enn i normalÄret 2019. Samtidig holder Black Week seg mer stabil med en svak Þkning pÄ 0,9 prosent fra koronaÄret 2020.
I denne pressemeldingen fra Virke kan du lese mer om fjorÄrets tall for Norge: Black Friday er over toppen, men Black Week stÄr fortsatt sterkt
Black Friday og Cyber Monday 2022
Black Friday og Cyber ââMonday er utvilsomt blant Ă„rets absolutt viktigste salgsbegivenheter. Men med Ăžkende inflasjon og mulige forsyningskriser kan bedrifter igjen mĂ„tte revurdere BFCM-strategiene sine. Det er umulig Ă„ forutsi hvordan den Ăžkonomiske situasjonen kan pĂ„virke Ă„rets BFCM-kampanjer, men under finner du noen teorier:
I denne artikkelen fÄr du en solid sjekkliste for hvordan du bÞr forberede deg:
How to Prepare for Black Friday 2022 â Inflation Edition
En vennlig pÄminnelse
Med sÄ mange salgsaktiviteter og kampanjer blir det nÞdvendigvis litt kaos. Hvert eneste Är leser vi om merkevarer som gÄr pÄ en smell med villedende markedsfÞring i forbindelse med novembers tilbuds-bonanza. Manglende fÞrpris er den vanligste feilen oppgir Forbrukertilsynet under gjennomgangen tidligere Black Fridays.
â Uten fĂžrpris er det vanskelig for forbrukere Ă„ finne ut om noe faktisk vil vĂŠre et godt kjĂžp eller ikke. Det kan ogsĂ„ fort vĂŠre villedende â og dermed ulovlig markedsfĂžring, sier Elisabeth Lier Haugseth, direktĂžr i Forbrukertilsynet til E24.
FÞr Ärets bÞtteballett gÄr av stabelen anbefaler vi alle markedsfÞrere Ä trippelsjekke Forbrukertilsynets veiledning og retningslinjer om prismarkedsfÞring.
Giving Tuesday - noe for din merkevare?
Giving Tuesday handler om Ä flytte fokuset over pÄ andre enn seg selv, og hjelpe de som trenger det mest. Giving Tuesday markeres nÄ i over 100 land.
I 2017 inviterte Norges InnsamlingsrÄd sine medlemmer til Ä bli med pÄ Ä lansere Giving Tuesday i Norge. NMS var en av organisasjonene som ble med pÄ denne satsingen.
Akkurat nÄ planlegger organisasjoner over hele verden Ärets Giving Tuesday. Dette er en god anledning til Ä fremme en spesiell kampanje, fortelle om det gode arbeidet organisasjonen gjÞr og engasjere egne stÞttespillere. Giving Tuesday Norge har samlet noen tips til hva din organisasjon kan gjÞre her og her kan du finne inspirasjon og informasjon om Giving Tuesday internasjonalt.