Aktuelt - MFO

Brace yourself: The 'days' are coming!🛍

Skrevet av Anniken Englund - Markedssjef, MFO | 14. oktober 2022

Litt inspirasjon Ă„ ta med seg inn i fredagen, 
med Ăžnske om en riktig god helg!



God fredag! 

Det nĂŠrmer seg igjen shoppingens hĂžytid! Black Friday og samtlige andre 'days' er rett rundt hjĂžrnet, etterfulgt av julehandelen. Atter igjen ser det ut til at det kan bli et annerledes-Ă„r som gjĂžr at copy/paste av tidligere kampanjestrategier som har gitt god uttelling fĂžr, ikke nĂždvendigvis fungerer i Ă„r.

Økende renter, strĂžmpriser og matvarepriser er blant faktorene som Ă„penbart vil ha en pĂ„virkning pĂ„ folks privatĂžkonomi og forbruk inn i denne intense shoppingperioden. FĂžr vi spekulerer i hvordan forbrukere og tilbydere vil bli pĂ„virket av Ă„rets omstendigheter, skal vi ta en kort recap av hvilke merkedager som kommer og hvor de kom fra. 

 
Hva er Black Friday? 

Black Friday, finner alltid sted pĂ„ en fredag mellom 23. og 29. november, dagen etter Thanksgiving i USA, som alltid faller pĂ„ den fjerde torsdagen i november. I Ă„r faller merkedagen pĂ„ fredag 25. november. 

Men visste du at den aller tidligste bruken av uttrykket "Black Friday" dateres til 1869 og hadde absolutt ingenting med julehandel Ă„ gjĂžre? Black Friday ble brukt om dagen da fallende gullpriser forĂ„rsaket en finanskrise som fikk virkninger for den amerikanske Ăžkonomien i Ă„revis.

Begrepet "Black Friday" i detaljhandelsforstand ble laget pĂ„ 1960-tallet for Ă„ markere starten pĂ„ julehandelsesongen. "Black" refererer da til butikker som flyttet fra rĂždt til svart, tilbake da regnskap ble fĂžrt for hĂ„nd, og rĂždt blekk indikerte et tap, og svart en fortjeneste. Les hele historien og se bilder pĂ„ History.com her

 

Hvilke store shoppingdager er etablert og hvor finner vi dem?

Black Friday er trolig den mest kjente, men er pĂ„ ingen mĂ„te alene om novembersalget. Store deler av neste mĂ„ned fylles nĂ„ med ulike salgsgenerende aktiviteter underrettet ulike "merkedager". For ordens skyld har vi listet opp alle salgsdagene med Ă„rets dato og forklaring under: 

Singles' day - 11. november: ogsĂ„ kalt 'Bare Sticks Holiday' eller Bachelors' Day, er en kinesisk uoffisiell hĂžytids- og shoppingsesong som feirer mennesker som ikke er i forhold, som en slags "anti-valentinsdag". Singles' Day startet i 1993 ved Nanjing University som en dag hvor studentene kunne feire singellivet. Datoen 11/11 ble valgt da den ligner 4 enslige pinner.

Black Friday - 25. november: Black Friday er en Ă„rlig handledag som finner sted dagen etter Thanksgiving i USA. Dagen markerer tradisjonelt begynnelsen pĂ„ julehandelen.

Small Business Saturday - 26. november: En kampanje lansert av American Express 27. november 2010, for Ă„ hjelpe smĂ„ bedrifter med Ă„ fĂ„ eksponering, og for Ă„ inspirere forbrukere til Ă„ handle lokalt i denne perioden. 

Cyber Monday - 28. November: Kort forklart: den nettbaserte versjonen av Black Friday. Cyber Monday faller alltid pĂ„ mandagen etter Thanksgiving. Denne tradisjonen ble startet i USA i 2005 av butikker for Ă„ oppmuntre folk til Ă„ handle pĂ„ nett. Det gjĂžr det ogsĂ„ mulig for mindre nettbutikker Ă„ konkurrere med stĂžrre kjeder. Konseptet ble introdusert i norske butikker rundt 2012. 

Giving Tuesday - 29. november: Giving Tuesday er en internasjonal bevegelse med hovedsete i New York som inspirerer til en global dugnad. Giving Tuesday startet i 2012 som en naturlig fĂžlge av Thanksgiving og det enorme handlepresset som fĂžlger med Black Friday og Cyber Monday. 

Black Week - starter mandag 21. november: Forlengelse av Black Friday.

Black Friday og Cyber Monday 2021

Tall fra USA viser en nedgang i salgstall for fĂžrste gang i fjor. Amerikanere shoppet for 8,9 milliarder dollar pĂ„ Black Friday og 10,7 milliarder dollar pĂ„ Cyber ​​Monday, sammenlignet med 9 milliarder dollar og 10,8 milliarder dollar i 2020, ifĂžlge Adobe Analytics.


I denne artikkelen fra Shopify fĂ„r du mer statistikk for 2021-salget: Black Friday Cyber Monday 2021: Data on $6.3 Billion in Sales

Og pĂ„ Influencer Marketing Hub kan du lese mer om Black Friday vs. Cyber Monday: Statistics and Consumer Trends and Insights Ahead of BFCM 2022

I desember i fjor kunne vi lese at Black Friday her til lands heller ikke stĂ„r like sterkt som fĂžr koronakrisen. Omsetningen pĂ„ Black Friday Ăžkte med 14,3 prosent i 2021 sammenlignet med 2020, men var fortsatt omtrent 20 prosent lavere enn i normalĂ„ret 2019. Samtidig holder Black Week seg mer stabil med en svak Ăžkning pĂ„ 0,9 prosent fra koronaĂ„ret 2020.

I denne pressemeldingen fra Virke kan du lese mer om fjorĂ„rets tall for Norge: Black Friday er over toppen, men Black Week stĂ„r fortsatt sterkt

Black Friday og Cyber Monday 2022

Black Friday og Cyber ​​Monday er utvilsomt blant Ă„rets absolutt viktigste salgsbegivenheter. Men med Ăžkende inflasjon og mulige forsyningskriser kan bedrifter igjen mĂ„tte revurdere BFCM-strategiene sine. Det er umulig Ă„ forutsi hvordan den Ăžkonomiske situasjonen kan pĂ„virke Ă„rets BFCM-kampanjer, men under finner du noen teorier:

  • Rabattene blir lavere enn i fjor som et resultat av dĂ„rligere marginer
  • Det typiske rabattsalget erstattes av andre typer kampanjer fokusert pĂ„ lojalitetsbyggende tiltak som f.eks  cashback, gavekort eller gamification.
  • Essensielle varer vil bli utsolgt raskt pĂ„ grunn av oppdemmet etterspĂžrsel og forbrukere som kjĂžper flere produkter pĂ„ forhĂ„nd i frykt for en ny krise i forsyningskjeden
  • Generelt dĂ„rligere privatĂžkonomi vil fĂžre til at spending per forbruker gĂ„r ned
  • Cyber ​​Monday vil fortsette Ă„ vokse i popularitet, da marginene for nettbutikker vil tillate hĂžyere rabatter enn i fysisk butikk

I denne artikkelen fÄr du en solid sjekkliste for hvordan du bÞr forberede deg:
How to Prepare for Black Friday 2022 – Inflation Edition

En vennlig pÄminnelse

Med sĂ„ mange salgsaktiviteter og kampanjer blir det nĂždvendigvis litt kaos. Hvert eneste Ă„r leser vi om merkevarer som gĂ„r pĂ„ en smell med villedende markedsfĂžring i forbindelse med novembers tilbuds-bonanza. Manglende fĂžrpris er den vanligste feilen oppgir Forbrukertilsynet under gjennomgangen tidligere Black Fridays.

– Uten fĂžrpris er det vanskelig for forbrukere Ă„ finne ut om noe faktisk vil vĂŠre et godt kjĂžp eller ikke. Det kan ogsĂ„ fort vĂŠre villedende – og dermed ulovlig markedsfĂžring, sier Elisabeth Lier Haugseth, direktĂžr i Forbrukertilsynet til E24.

FĂžr Ă„rets bĂžtteballett gĂ„r av stabelen anbefaler vi alle markedsfĂžrere Ă„ trippelsjekke Forbrukertilsynets veiledning og retningslinjer om prismarkedsfĂžring.

Giving Tuesday - noe for din merkevare?

Giving Tuesday handler om Ă„ flytte fokuset over pĂ„ andre enn seg selv, og hjelpe de som trenger det mest. Giving Tuesday markeres nĂ„ i over 100 land.

I 2017 inviterte Norges InnsamlingsrĂ„d sine medlemmer til Ă„ bli med pĂ„ Ă„ lansere Giving Tuesday i Norge. NMS var en av organisasjonene som ble med pĂ„ denne satsingen.

Akkurat nĂ„ planlegger organisasjoner over hele verden Ă„rets Giving Tuesday. Dette er en god anledning til Ă„ fremme en spesiell kampanje, fortelle om det gode arbeidet organisasjonen gjĂžr og engasjere egne stĂžttespillere. Giving Tuesday Norge har samlet noen tips til hva din organisasjon kan gjĂžre her og her kan du finne inspirasjon og informasjon om Giving Tuesday internasjonalt.

 God helg!



Ikke medlem i MFO? 

Her finner du de arrangementene du allerede nĂ„ kan melde deg pĂ„. Flere arrangementer lanseres fortlĂžpende. Vi skal naturligvis ogsĂ„ fortsette med vĂ„re mĂ„nedlige MFO-frokostmĂžter med bĂ„de dagsaktuell og evigung tematikk. Les mer om medlemskap her.