Aktuelt
  • Det finnes ingen forslag fordi søkefeltet er tomt.

Brace yourself: The 'days' are coming!🛍

14. oktober 2022

Litt inspirasjon å ta med seg inn i fredagen, 
med ønske om en riktig god helg!

mfo-faglig-høst 5-1



God fredag! 

Det nærmer seg igjen shoppingens høytid! Black Friday og samtlige andre 'days' er rett rundt hjørnet, etterfulgt av julehandelen. Atter igjen ser det ut til at det kan bli et annerledes-år som gjør at copy/paste av tidligere kampanjestrategier som har gitt god uttelling før, ikke nødvendigvis fungerer i år.

Økende renter, strømpriser og matvarepriser er blant faktorene som åpenbart vil ha en påvirkning på folks privatøkonomi og forbruk inn i denne intense shoppingperioden. Før vi spekulerer i hvordan forbrukere og tilbydere vil bli påvirket av årets omstendigheter, skal vi ta en kort recap av hvilke merkedager som kommer og hvor de kom fra. 

 
Hva er Black Friday? 

Black Friday, finner alltid sted på en fredag mellom 23. og 29. november, dagen etter Thanksgiving i USA, som alltid faller på den fjerde torsdagen i november. I år faller merkedagen på fredag 25. november. 

Men visste du at den aller tidligste bruken av uttrykket "Black Friday" dateres til 1869 og hadde absolutt ingenting med julehandel å gjøre? Black Friday ble brukt om dagen da fallende gullpriser forårsaket en finanskrise som fikk virkninger for den amerikanske økonomien i årevis.

Begrepet "Black Friday" i detaljhandelsforstand ble laget på 1960-tallet for å markere starten på julehandelsesongen. "Black" refererer da til butikker som flyttet fra rødt til svart, tilbake da regnskap ble ført for hånd, og rødt blekk indikerte et tap, og svart en fortjeneste. Les hele historien og se bilder på History.com her

banner

 

Hvilke store shoppingdager er etablert og hvor finner vi dem?

Black Friday er trolig den mest kjente, men er på ingen måte alene om novembersalget. Store deler av neste måned fylles nå med ulike salgsgenerende aktiviteter underrettet ulike "merkedager". For ordens skyld har vi listet opp alle salgsdagene med årets dato og forklaring under: 

Singles' day - 11. november: også kalt 'Bare Sticks Holiday' eller Bachelors' Day, er en kinesisk uoffisiell høytids- og shoppingsesong som feirer mennesker som ikke er i forhold, som en slags "anti-valentinsdag". Singles' Day startet i 1993 ved Nanjing University som en dag hvor studentene kunne feire singellivet. Datoen 11/11 ble valgt da den ligner 4 enslige pinner.

Black Friday - 25. november: Black Friday er en årlig handledag som finner sted dagen etter Thanksgiving i USA. Dagen markerer tradisjonelt begynnelsen på julehandelen.

Small Business Saturday - 26. november: En kampanje lansert av American Express 27. november 2010, for å hjelpe små bedrifter med å få eksponering, og for å inspirere forbrukere til å handle lokalt i denne perioden. 

Cyber Monday - 28. November: Kort forklart: den nettbaserte versjonen av Black Friday. Cyber Monday faller alltid på mandagen etter Thanksgiving. Denne tradisjonen ble startet i USA i 2005 av butikker for å oppmuntre folk til å handle på nett. Det gjør det også mulig for mindre nettbutikker å konkurrere med større kjeder. Konseptet ble introdusert i norske butikker rundt 2012. 

Giving Tuesday - 29. november: Giving Tuesday er en internasjonal bevegelse med hovedsete i New York som inspirerer til en global dugnad. Giving Tuesday startet i 2012 som en naturlig følge av Thanksgiving og det enorme handlepresset som følger med Black Friday og Cyber Monday. 

Black Week - starter mandag 21. november: Forlengelse av Black Friday.

Black Friday og Cyber Monday 2021

Tall fra USA viser en nedgang i salgstall for første gang i fjor. Amerikanere shoppet for 8,9 milliarder dollar på Black Friday og 10,7 milliarder dollar på Cyber ​​Monday, sammenlignet med 9 milliarder dollar og 10,8 milliarder dollar i 2020, ifølge Adobe Analytics.


I denne artikkelen fra Shopify får du mer statistikk for 2021-salget: Black Friday Cyber Monday 2021: Data on $6.3 Billion in Sales

Og på Influencer Marketing Hub kan du lese mer om Black Friday vs. Cyber Monday: Statistics and Consumer Trends and Insights Ahead of BFCM 2022

I desember i fjor kunne vi lese at Black Friday her til lands heller ikke står like sterkt som før koronakrisen. Omsetningen på Black Friday økte med 14,3 prosent i 2021 sammenlignet med 2020, men var fortsatt omtrent 20 prosent lavere enn i normalåret 2019. Samtidig holder Black Week seg mer stabil med en svak økning på 0,9 prosent fra koronaåret 2020.

I denne pressemeldingen fra Virke kan du lese mer om fjorårets tall for Norge: Black Friday er over toppen, men Black Week står fortsatt sterkt

Black Friday og Cyber Monday 2022

Black Friday og Cyber ​​Monday er utvilsomt blant årets absolutt viktigste salgsbegivenheter. Men med økende inflasjon og mulige forsyningskriser kan bedrifter igjen måtte revurdere BFCM-strategiene sine. Det er umulig å forutsi hvordan den økonomiske situasjonen kan påvirke årets BFCM-kampanjer, men under finner du noen teorier:

  • Rabattene blir lavere enn i fjor som et resultat av dårligere marginer
  • Det typiske rabattsalget erstattes av andre typer kampanjer fokusert på lojalitetsbyggende tiltak som f.eks  cashback, gavekort eller gamification.
  • Essensielle varer vil bli utsolgt raskt på grunn av oppdemmet etterspørsel og forbrukere som kjøper flere produkter på forhånd i frykt for en ny krise i forsyningskjeden
  • Generelt dårligere privatøkonomi vil føre til at spending per forbruker går ned
  • Cyber ​​Monday vil fortsette å vokse i popularitet, da marginene for nettbutikker vil tillate høyere rabatter enn i fysisk butikk

I denne artikkelen får du en solid sjekkliste for hvordan du bør forberede deg:
How to Prepare for Black Friday 2022 – Inflation Edition

En vennlig påminnelse

Med så mange salgsaktiviteter og kampanjer blir det nødvendigvis litt kaos. Hvert eneste år leser vi om merkevarer som går på en smell med villedende markedsføring i forbindelse med novembers tilbuds-bonanza. Manglende førpris er den vanligste feilen oppgir Forbrukertilsynet under gjennomgangen tidligere Black Fridays.

Uten førpris er det vanskelig for forbrukere å finne ut om noe faktisk vil være et godt kjøp eller ikke. Det kan også fort være villedende – og dermed ulovlig markedsføring, sier Elisabeth Lier Haugseth, direktør i Forbrukertilsynet til E24.

Før årets bøtteballett går av stabelen anbefaler vi alle markedsførere å trippelsjekke Forbrukertilsynets veiledning og retningslinjer om prismarkedsføring.giving

Giving Tuesday - noe for din merkevare?

Giving Tuesday handler om å flytte fokuset over på andre enn seg selv, og hjelpe de som trenger det mest. Giving Tuesday markeres nå i over 100 land.

I 2017 inviterte Norges Innsamlingsråd sine medlemmer til å bli med på å lansere Giving Tuesday i Norge. NMS var en av organisasjonene som ble med på denne satsingen.

Akkurat nå planlegger organisasjoner over hele verden årets Giving Tuesday. Dette er en god anledning til å fremme en spesiell kampanje, fortelle om det gode arbeidet organisasjonen gjør og engasjere egne støttespillere. Giving Tuesday Norge har samlet noen tips til hva din organisasjon kan gjøre her og her kan du finne inspirasjon og informasjon om Giving Tuesday internasjonalt.

 God helg!




Ikke medlem i MFO? 

Her finner du de arrangementene du allerede nå kan melde deg på. Flere arrangementer lanseres fortløpende. Vi skal naturligvis også fortsette med våre månedlige MFO-frokostmøter med både dagsaktuell og evigung tematikk. Les mer om medlemskap her.