Aktuelt
  • Det finnes ingen forslag fordi sĂžkefeltet er tomt.

Kanalvalg - Daglig Leders betraktninger 💭

21. oktober 2022

Litt inspirasjon Ă„ ta med seg inn i fredagen, 
med Ăžnske om en riktig god helg!

mfo-faglig-hĂžst 5-1



God fredag! 

Neste uke arrangerer vi MFO-Ă„rets stĂžrste begivenhet, nemlig Kanalbattle!

I den anledning har daglig leder i MFO; Ida Cecilie Wille gjort seg noen betraktninger rundt kanalvalg, som hun deler med deg i ukens Faglige Fredag. 

Ida rund Battle om kanalene

Valg av mediekanaler kan fort bli en en hodepine. SÄ, hvordan tilrettelegge smart for Ä fÄ mer kontroll og hvilepuls?

Fra mange Ă„r pĂ„ kundesiden, i ulike beslutningsroller innenfor kommunikasjon og markedsfĂžring kjenner jeg godt pĂ„ utfordringen rundt valg av mediekanaler for Ă„ vinne frem med et budskap til Ăžnsket mĂ„lgruppe. Det kan virke enkelt, men har vokst seg frem til Ă„ bli en vitenskap. Og det finnes dessverre ingen fasit eller stram form for hva som fungerer for alle. Enhver merkevare krever sitt format.

Det Ă„ orientere seg blant alle kommunikasjonsdisipliner og ta valg, samtidig som man mĂ„ ta hensyn til bunnlinja og hvorvidt investeringen kan forsvares fĂžltes mange ganger krevende og uoversiktlig. Hvordan forsvare til administrerende at markedsfĂžring er en kilde til inntekt snarere enn en kostnad?

Kreativitet har en sterk kraft, og jeg opplevde mange ganger at kreativiteten nÄdde lengre enn planlagt fordi det unike ofte overvinner det opplagte. En sterk historie eller budskap klorer seg mer fast i folks bevisst - eller underbevissthet.

Og i valg og kjĂžp av medieplasseringer finnes ingen tilgodelapp for feil beslutninger, eller Ă„pent kjĂžp med angrefrist i 30 dager. Kanalvalg er ferskvare, og pĂ„virkes ogsĂ„ av omstendigheter man ikke har kontroll pĂ„, som den situasjonen mange annonsĂžrer idag befinner seg i. Nemlig Ă„ tilpasse seg til makroĂžkonomiske forhold og pĂ„virkning pĂ„ folks Ăžkonomi, og dernest valg og adferd. BrĂ„tt kan din merkevare fĂ„ et Ă„penbart samfunnsansvar gjennom at man fĂ„r kraft i Ă„ pĂ„virke folk til Ă„ ta fornuftige og bĂŠrekraftige valg. Og det kan endre seg fra en dag til en annen.

Å velge kanalmiksen pĂ„ kanalens teoretiske premisser er da en ting, men hvorvidt man treffer de man Ăžnsker, i rett modus, til rett tid - det er en helt annen sak. Det Ă„ mĂ„lrette kommunikasjonen basert pĂ„ kjĂžnn og alder er derfor ikke lenger like smart - det er derimot hvor man er i livet og hvilke behov man har som er avgjĂžrende Ă„ forstĂ„ seg pĂ„. 

«Nye» kanaler fĂ„r stadig stĂžrre makt, og det kjapt. TikTok-generasjonen er tilgjengelig ja, men ogsĂ„ utilnĂŠrmelig. Hvordan kan min merkevare vinne oppmerksomhet her, uten egentlig Ă„ vĂŠre spesielt attraktiv? Kanskje det er bedre Ă„ la den kanalen overlates til andre for at det ikke skal bli kleint? Eller hva med SnapChat filter? Det kan fort bli flaut hvis ikke relevansen er opplagt og man treffer hundre prosent. Hva med radio? Hvem treffer jeg der for tiden? Og hva med utendĂžrs? For ikke Ă„ snakke om lineĂŠr TV? 

Og hvilken rolle har Facebook idag sammenlignet med i fjor? De unge benytter den stort sett til Ă„ holde seg oppdatert om arrangementer. Mail er tabu og forbeholdes foreldre. Telefonen har blitt en bestevenn, og vi er blitt mer og mer utĂ„lmodige i hva og hvem vi bruker tiden vĂ„r pĂ„, til tross for i snitt 7 timers daglig skjermtid. Phu. 

Uansett. Jeg har stor tro pĂ„ kraften i hver kanal, hver for seg - eller aller helst sammen. Ulike kanaler utfyller hverandre - gjennom dĂžgnet og kundens adferd - men hvordan finne den ultimate og optimale miksen? Pluss og Pluss kan fort bli Minus, hvis man regner feil. Og det er enkelt Ă„ slurve her!

SÄ. Uten Ä konkludere. For Ä omfavne de ulike kanalene har vi i MFO invitert 10 av dem til Ä konkurrere og vise seg frem pÄ Ärets Kanalbattle fÞrstkommende onsdag. Her fÄr hver kanal 10 minutter pÄ seg til Ä overbevise om at nettopp deres kanal er den annonsÞrene bÞr satse pÄ. Speed dating, helt pÄ alvor.

Jeg hĂ„per mange av oss fĂ„r noen svar denne morgenen, og i det minste god og nyttig underholdning. 

HĂ„per vi sees! 



Tidligere Är har publikum alene fÄtt avgjÞre hvem som stikker av med seieren. Nytt av Äret har vi ogsÄ lagt til en meget kompetent fagjury som skal vÊre med Ä kÄre vinneren, sammen med publikum. Vi har spurt Juryleder Christophe Pons om hans forventninger til neste ukes storslagne battle!

Christophe

Kanalbattle i ny drakt - mer fag til folket!

Årets Kanalbattle fĂ„r en ny og spennende vri. Med en solid og mangfoldig fagjury pĂ„ plass er mĂ„let Ă„ oppnĂ„ en sunn balanse mellom faglig tyngde i kanalenes innlegg, og publikums stemme.

Vi gleder oss til Ä drÞfte 10 oppmerksomhetsskapende kampanjeforslag for merkevaren MFO Shake og vurdere elementer som forretnings- og briefforstÄelse, kanalutnyttelse og selvsagt ogsÄ kreativitet.

Man kan kanskje se for seg at noen av mediene pĂ„ scenen har et ‘bedre’ utgangspunkt for Ă„ skape awareness enn andre, men vi har stĂ„ltro pĂ„ at kreativ og nytenkende bruk vil kunne gjĂžre en forskjell for de kanalene som tradisjonelt blir plassert lavere i trakten.

AltsĂ„, det er bare Ă„ glede seg til en morsom og uforutsigbar kamp for 2023’s annonsekroner. FĂžlg med!


 

I tillegg til fagjury har vi i Ă„r, for fĂžrste gang, lagt fĂžringer for hva kanalene skal presentere under sine 10 allokerte minutter. I Ă„r mĂ„ de nemlig svare pĂ„ en helt spesifikk brief. Les hele briefen her! 📄

BĂ„de brief og jury tilfĂžrer konseptet en helt ny dimensjon og vi lover at Ă„rets battle blir mer spennende og lĂŠrerik enn noen gang! 

Smekkfull sal!

Har du ikke sikret deg din plass i salen enda? Da bĂžr du gjĂžre det NÅ! Arrangementet har vĂŠrt fullbooket i lang tid, men nĂ„ som det nĂŠrmer seg tikker det inn en avmelding i ny og ne, som gir etternĂžlerne en sjans til Ă„ delta pĂ„ moroa allikevel. I skrivende stund er det 12 ledige plasser i salen, av totalt 890 tilgjengelige, sĂ„ her gjelder det Ă„ vĂŠre rask pĂ„ labben!

Skulle du vĂŠre sĂ„ uheldig at plassene er revet bort innen du rakk Ă„ lese dette, fortvil ikke! Du kan sette deg pĂ„ venteliste og krysse fingrene, samt melde deg pĂ„ digitalt, slik at du kan livestreame arrangementet dersom du ikke fĂ„r plass. 

Bli med nÄr 10 av landets stÞrste og beste kanaler skal pÄ scenen og vise oss eksakt hvor gode de er, pÄ Colosseum Kino fÞrstkommende onsdag! Les mer og meld deg pÄ her.

Cover nyhetsbrev - fortjener penga-2




Ikke medlem i MFO? 

Her finner du de arrangementene du allerede nĂ„ kan melde deg pĂ„. Flere arrangementer lanseres fortlĂžpende. Vi skal naturligvis ogsĂ„ fortsette med vĂ„re mĂ„nedlige MFO-frokostmĂžter med bĂ„de dagsaktuell og evigung tematikk. Les mer om medlemskap her.