Aktuelt

    Markedsføring i metaverset 🔮

    4. november 2022

    Litt inspirasjon å ta med seg inn i fredagen, 
    med ønske om en riktig god helg!

    mfo-faglig-høst 5-1



    God fredag! 

     
     

    Forrige uke deltok vi i MFO på Mediekonferansen og i år hadde Mediaforum lagt fokuset på teknologi, kreativitet og bærekraft. Vi ble både litt klokere og veldig inspirert!

    Dagens Faglige Fredag skal ta for seg et av fenomenene det ble snakket mye om denne dagen, nemlig det såkalte metaverset. Hva er det og hvilken betydning har det for oss markedsførere?
     

    Metaverset - hva er det egentlig?

    Hvis du Googler begrepet metavers så vil du finne utallige definisjoner. Det er dessuten vanskelig å definere begrepet helt nøyaktig, da metaverset fremdeles er på et tidlig stadium og i kontinuerlig utvikling. 

    Men, la oss begynne med selve ordet "metavers", som er et sammendrag av prefikset "meta" (som betyr på den andre siden (av), utenfor eller etter) og "universet". Metavers er altså utenfor eller hinsides universet.

    Microsoft har en kort, men dekkende definisjon: "Et metavers er et digitalt sted bebodd av digitale representasjoner av mennesker, steder og ting.

    Hvis vi skal forsøke å gå litt dypere kan vi si at et metavers kan forklares som en virtuell verden ment for mellommenneskelig

    (eller sosial om du vil) interaksjon via internett. Et metavers baserer seg som regel på én eller flere teknologier som tillater datagenererte elementer, hvor brukerne styrer hver sin avatar, og kan bytte verdier ved bruk av NFT eller egne valutaer, da typisk krytovaluta.

    Skjermbilde 2022-11-03 kl. 17.11.24

    Begreper man bør kjenne til: 

    • Avatar: et bilde eller en 3D-modell av et bilde, som brukes til å identifisere en brukerkonto. 

    • Kryptovaluta: desentraliserte digitale valutaer, som ikke kontrolleres av nasjonale sentralbanker eller andre finansielle institusjoner. 

    • NFT: står for “non-fungible token”, og er et unikt bevis på eierskap over noe som ikke er fysisk; for eksempel digital kunst, lyd, videoer, gjenstander i videospill og andre former for kreativt arbeid. NFT er i prinsippet en unik kode, lagret og beskyttet på en offentlig tilgjengelig blokkjede (fra engelsk; blockchain). 

    • Blokkjeder: en desentralisert og åpen distribuert digital «regnskapsbok» som gjør det mulig å registrere, spore og synliggjøre alle digitale transaksjoner. En blokkjede er administrert av et såkalt peer-to-peer-nettverk som sikrer at det ikke er en sentral administrator av blokkjeden.

    • Metavers lommebok: en digital lommebok som lar brukere foreta transaksjoner med kryptovaluta.

    • Metavers Markedsplass: en desentralisert plattform der metavers-brukere kan kjøpe, selge og bytte NFT-er. Blant topp NFT-markedsplasser i dag finner man OpenSea, Rarible og Nifty Gateway, og de fleste av slike plattformer er bygget på Ethereum- eller Solana-blokkjedene.

    • Virtuell virkelighet (Virtual Reality - VR) er et miljø som er fullstendig generert gjennom datateknologi. VR gir muligheten for å skape simulert virkelighet ved hjelp av VR-headset, haptisk berøring og til og med miljørespons, som muliggjør en 360º visning i en virtuell verden hvor folk kan bevege seg og samhandle fritt.

    • Utvidet virkelighet (Augmented Reality - AR) plasserer digitalt genererte elementer i den virkelige verden. Brukere kan for eksempel legge til grafikk og lyder i deres virkelige miljøer. De aller fleste benytter AR i dag gjennom velkjente funksjoner som Instagram-filtre og Snapchat-linser.

    • Blandet virkelighet (Mixed Reality - MR) omfatter både VR og AR. MR bringer sammen den virkelige verden og den virtuelle verden slik at en bruker ikke bare kan samhandle med, men også manipulere elementer av både den fysiske verden og den virtuelle verden,

    • Utvidet virkelighet (Extended Reality - XR) er en paraplybetegnelse for datagenererte miljøer som slår sammen den fysiske og virtuelle verdenen eller skaper en helvirtuell opplevelse for brukerne. XR ligger i skjæringspunktet mellom tre teknologier: VR, AR og MR. Ved å bringe alt dette sammen, kan XR avdekke et bredt nytt spekter av muligheter på tvers av virkelige og virtuelt baserte miljøer som Metaverset.

    Avslutningsvis; alt det overnevnte er faktorer som inngår og vil inngå i morgendagens World Wide Web. Web 3.0 representerer den seneste videreutviklingen av internett og bygger på konsepter som desentralisering, åpenhet, databeskyttelse og større brukernytte. For ordens skyld, her er utviklingen av internett oppsummert:

    • Web 1.0 = Tilgang til å lese
    • Web 2.0 = Tilgang til å lese og skrive
    • Web 3.0 = Tilgang til å lese, skrive og ta eierskap 

    Neste generasjons internettarkitektur gjør deltakere, altså oss til eiere av nettet, fremfor brukere. På Web 2.0 kunne man generere innhold, mens Web 3.0 tillater at brukerne faktisk genererer plattformen man bruker, lager innhold og henter verdien fra den. 

    Samtlige definisjoner er hentet fra Sensorium sin artikkel: Metaverse Glossary: All the Terms You Need to Know, hvor du også kan finne forklaringen på flere begreper du eventuelt måtte lure på. 

    Fortsatt forvirret? I denne videoen fra Eye on Tech får du en god forklaring av metaverset på kun to og et halvt minutt:



    Metaversets markedsføringspotensiale

    Med økende tilstrømning av både mennesker og transaksjoner vil det åpenbart finnes en rekke spennende markedsføringsmuligheter innen metaverset!

    Og dette er ikke noe man kanskje bør begynne å tenke på etterhvert, Metaverset er allerede her. På brukernivå spår Gartner at 25% av befolkningen vil bruke minst én time om dagen i metaverset innen 2026. Og siden det i metaverset ikke er én-enkelt-enhet som kan ta monopol på én-enkelt-plattform åpner det for enorme muligheter for bedrifter fra flere industrier. 

    McKinsey spår at metavers-markedet vil være verdt opptil 5 trillioner dollar innen 2030, altså tilsvarende størrelsen på verdens tredje største økonomi i dag; Japan. "Metaverset er i ferd med å bli den største nye vekstmuligheten for flere bransjer det kommende tiåret, gitt potensialet til å muliggjøre nye forretningsmodeller, produkter og tjenester, og at det fungerer som en engasjementskanal for både B2C- og B2B-formål." Les hele den spennende rapporten fra McKinsey her: Value creation in the Metaverse

    Denne rapporten fra Grayscale er også interessant lesing: Metaverse - The Web 3.0 Virtual Cloud Economies

    Her er en liste over metavers som allerede er operative: 

    1. Horizon Worlds

    2. Zepeto

    3. The Sandbox

    4. Decentraland

    5. Roblox

    6. Star Citizen

    7. Pokémon Go

    8. Fortnite

    9. Minecraft

    10. OpenSea

    11. Weverse

     

    Markedsføring i metaverset

    Så over til metaversets markedsføringsmuligheter. Nedenfor finner du et knippe eksempler på markedsføringsaktiviteter som allerede nå er mulig å gjennomføre.

    Plasser din merkevare i metaverset
    Å bruke såkalt native in-game-annonsering er en måte å være synlig i metaverset, helt uten å forstyrre brukerne. Coca-Cola, Samsung og Volkswagen har alle virtuelle reklametavler i videospill som Football Manager og Hyper Scape. In-game annonseplattformen Bidstack avslørte at disse annonsene forbedret spillrealismen for 95% av spillerne og økte kjøpsintensjonen med 12%.

    Coca-Cola-Share-a-Coke-hero-1

    Parallell markedsføring i det virtuelle miljøet
    Overgang til metaverset betyr ikke nødvendigvis at du må 'finne opp kruttet på nytt'. Et godt utgangspunkt er å gjenskape budskapene du sender i det virkelige liv - i den parallelle virtuelle verdenen. Det er ikke bare et naturlig første steg for å entre metaverset, men også en autentisk måte for brukere å legge merke til merkevaren din.

    Et eksempel på dette er Deliveroo sin markedsføringskampanje i metaverset Animal Crossing. Matleveringsselskapet sendte ut virtuelle ryttere i spillet som som kom med en overraskelseslevering på brukernes virtuelle øy, i tillegg til en kampanjekode som brukerne kunne aktivere i det virkelige liv. Bare i løpet av den første timen fikk Deliveroos markedsføringskampanje tre millioner engasjerte spillere!

    Virtuelle merkevarer til digitale avatarer
    Digital dentitet er viktig i metaverset; avatarene representerer enkeltindividet. En studie fant at 92% av brukere verdsetter mulighet for høy tilpasning når de skal lage sine virtuelle avatarer. På lik linje som i det virkelige liv, vil man også i metaverset være villig til å legge penger på å uttrykke seg selv. 

    Direkte til Avatar (D2A) er begrepet som brukes om denne typen tjenester og omfatter bedrifters salg av virtuelle produkter direkte til avatarer. Du forutså det kanskje? De største merkevarene er allerede på ballen! Balenciaga for eksempel, har inngått et samarbeid med Fortnite hvor de designer virtuelle antrekk, tilbehør og våpen som spillere kan kjøpe. 

    maxresdefault-2

     

    Din egen virtuelle arena
    Sett opp en virtuell butikk hvor du kan møte kundene dine i metaverset. Man kan for eksempel tilby omvisninger, virtuelle prøverom og interaktive 3D-produktutstillinger for å trekke brukerne inn til arenaen.

    Virtuelle opplevelser
    Erfaringsbasert markedsføring er en av de viktigste driverne for kundeengasjement ellers, og ikke overraskende gjelder dette også i metaverset. Man kan for eksempel arrangere live konsertopptredener eller andre typer show som lar publikum engasjere og samhandle med merkevaren. Rapper og produsent Travis Scott fremførte en virtuell konsert i Fortnite som 3D-avatar, og konserten samlet svimlende 12,3 millioner spillere! 

    Digitale samleobjekter
    Mennesker er medfødte samlere, og heller ikke det vil endre seg i metaverset. Digitale eiendeler (NFT-er) omsettes allerede i metaverset, det være seg digital kunst, musikk, klær eller annet av verdi. Begrensede opplag og spesialkolleksjoner vil være like attraktive i metaverset som i den virkelige verden. Men som nevnt tidligere er NFT-er kryptert og uforanderlig med mindre eieren selger det til en annen, så problematikken rundt falske merkevarer vil være mindre. Det forøvrig også vanlig at skaper får en prosentandel av av salget hver gang en gitt NFT skifter eier. 

    Mulighetene er uendelige, men denne bloggposten er allerede alt for lang, så vi gir oss her. Men dette blir definitivt ikke siste Faglig Fredag som tar for seg Metaverset og de mange mulighetene vi markedsførere har der. 

    God helg!


     

    kke medlem i MFO? 

    Her finner du de arrangementene du allerede nå kan melde deg på. Flere arrangementer lanseres fortløpende. Vi skal naturligvis også fortsette med våre månedlige MFO-frokostmøter med både dagsaktuell og evigung tematikk. Les mer om medlemskap her.