Aktuelt

    Sats på personalisering: Disse trendene dominerer markedet for marketing software

    8. november 2022

    sf-banner-marketing-data trends-no (1)-1

     

    Personalisering er et hett tema innen digital markedsføring. Når målsetningen er å skape oppmerksomhet og øke antall konverteringer, er nøkkelen å levere relevante og personlige budskap til rett tidspunkt. Vi ser her nærmere på hva som kjennetegner markedet og hva du bør tenke på for best mulig målrettet markedsføring.

    Ledere innen digital markedsføring er ikke i tvil: personalisering er én av de største prioriteringer når det gjelder markedsføringsinitiativer: Undersøkelsen fra Salesforce viser at ett av de tre viktigste områdene som markedsførere ønsker å forbedre, er å kunne gi mer personlige tilbud og bedre tilpasset innhold. 

    Til tross for stor begeistring og interesse for  marketing software løsninger som tilrettelegger for personalisering, er det stadig et stykke igjen før bedrifter utnytter teknologien fullt ut. Ledere innen digital markedsføring ser det som en betydelig utfordring å levere unike kundeopplevelser.. Utfordringene relaterer seg spesielt til utnyttelse av kundedata, samt innsikt og tilpasning av budskap i relevante kanaler. 

    Det tyder altså på at selv om markedsførere ønsker å investere i marketing software til personalisering, er det ikke alle som har kapasitet til å utnytte teknologien til det fulle. Derfor er det avgjørende at programvaren som markedsførere bruker, er lett tilgjengelig og gir en bedre arbeidsflyt. I denne artikkelen ser vi på hva som kan være med på å styrke utnyttelsen av teknologien.

    Behov for flere funksjoner 

    Personalisering er komplekst i sakens natur. Det berører mange aspekter av markedsføringsfunksjonen, som blant annet prosesser, mennesker og valg av kanaler. Mange virksomheter har investert mye i en plattform men de har ikke tatt høyde for at det også må investeres i medarbeidere og  prosesser for å sørge for å hente ut verdien av personaliseringen. Det medfører inkonsekvente resultater og en oppfattelse av at programvare til personalisering ikke gir forventet avkastning. En mer helhetlig tankegang rundt personalisering, hvor det er innlemmet i alle prosesser fra start, vil gjøre det enklere å skape verdi raskere. 

    Og det er flere utfordringer man kan møte på. Teknologien blir mer og mer kompleks, og i tillegg til de grunnleggende funksjoner innen personalisering, ønsker man gjerne å ha med funksjoner for å håndtere bl.a. innhold og arbeidsflyt. Dette har ført til større behov for å utvikle funksjoner som ligger utenfor rammene av optimalisering av innhold. Alt sammen for å kunne imøtekomme virksomhetenes behov når de skal utvikle og formidle personlige budskap til sine kunder. 

    Programvare for anbefalinger er populært

    De fleste kjenner nok til dette scenariet: Du besøker en hjemmeside og vet hva du ønsker å kjøpe. Men plutselig blir du presentert for interessante produkter som blir anbefalt deg — og kanskje ender du opp med å legge en ekstra ting i handlekurven. Produktanbefalinger er noe av det som forbedrer resultatene av digital handel, og derfor fokuserer både bedrifter og leverandører av marketing software på denne funksjonen. 

    Etter hvert som kravene til produktanbefalinger blir mer komplekse, har det blitt større fokus på å tilrettelegge for å velge og koordinere flere anbefalingsalgoritmer. Det kan nemlig være vanskelig å finne den riktige algoritmen, fordi den beste algoritmen ofte varierer etter målgruppe og formål. 

    Enda mer komplekst blir det når bedriftene bruker flere produktanbefalinger på samme nettside, som hver har forskjellige algoritmer. På den måten kan de ha produktanbefalinger basert på for eksempel populære varer og varer som kompletterer tidligere kjøp.  

    Software som Salesforces Marketing Cloud er et eksempel på digitale verktøy som kan hjelpe markedsførere med å håndtere utfordringer som relaterer seg til produktanbefalinger. Ved hjelp av Al kan Einstein anbefale de mest relevante produktene, innholdet og kategoriene, basert på hver enkelt kundes unike egenskaper og preferanser.

    Ta markedsføringen din til neste nivå med Salesforce

    Kanskje nikker du gjenkjennende til noen av utfordringene og trendene vi har samlet i denne artikkelen. Hos Salesforce prøver vi konstant å utvikle produktene våre, slik at de imøtekommer behovene i markedet. Det har resultert i at vi i undersøkelsen Gartner MQ for Personalization 2022 blir plassert som markedsleder innen marketing software til personalisering.      

    Hvis du er interessert i å lære mer om de største trendene innen marketing software — eller har lyst til å dykke dypere ned i hvor Salesforce er i forhold til konkurrentene — kan du lese mer i rapporten Gartner MQ for Personalization 2022.