Litt inspirasjon å ta med seg inn i torsdag, med ønske om en riktig god langhelg (etterhvert)!
'Faglig fredag' på en torsdag!
I går gikk MFO Speed (up)date av stabelen for første gang; et arrangement hvor MFO-medlemmer ikke kom for å lære av foredragsholdere på scenen, men snarere av hverandre!
Konseptet er enkelt; MFO ønsker å ta buzzord 'ned på jorden' og gjøre de mer håndterbare for våre medlemmer gjennom å fasilitere erfaringsdeling og diskusjoner - medlemmene i mellom.
Første buzzord ut var: (Markedsføring med) AI.
En engasjert gjeng med modige markedsførere fra hele bransjen tok turen for å lære av hverandre og denne torsdagen skal vi oppsummere de viktigste læringspunktene fra seansen. Vi deler også noen funn fra vår express-undersøkelse av AI-bruk blant markedsførere som ble gjennomført på forhånd.
God fornøyelse!
Nøkkelfunn fra undersøkelsen:
Spørreundersøkelsen ble gjennomført sammen med Norstat og målet var å få svar på hvordan markedsførere anser egen kunnskap innen AI i dag, og hvorvidt de opplever at det legges til rette for opplæring gjennom arbeidsgiver.
Svarene var som forventet, majoriteten forsøker å henge med, men vil gjerne lære seg mer for å kunne utnytte teknologiens fulle potensial. 1 av 4 oppgir også at de kjenner på usikkerhet rundt hvordan teknologien kan integreres i eget arbeid.
I overkant av 50% av respondentene oppga lite eller ingen opplæring og kursing innen AI fra nåværende arbeidsplass. 30% sier de får noe, mens kun 14% tilbys mye opplæring og kursing. Dette mener vi er alt for dårlig, og håper at MFO kan tilby opplæringen og kursingen som både ønskes og trengs i tiden fremover.
Informasjon om respondentene:
Yrke: 98% markedsføring/Markedsanalyse
Kjønn: 53% kvinner, 47% menn.
Alder: 15-29 år: 28%, 30-39 år: 35%, 40-49 år: 16%, 50-59 år: 17%, 60+ 4%.
Utdanning: 51% hadde høyskole utdanning, og 30% hadde mastergrad eller høyere.
Bosted: 43% Oslo, 23% Viken.
Oppsummering av MFO Speed (up)date:
Vi kickstartet samlingen med en spennende introduksjon fra Isak Adserø, Marketing Manager i Norsk Hydro, som har god erfaring med bruk av AI i markedsføring.
Isak viste blant annet helt konkrete eksempler på hvordan han selv benytter AI i hverdagen, blant annet til stemmekloning, skape eller endre bilder til riktig størrelse og i riktig grafisk stil, hjelp til tekstforfattelse samt mer effektive e-postrutiner.
Videre begynte selve speed-datingen hvor vi delte deltakerne i grupper 3-4 personer per gruppe, og rullerte hver 15. minutt.
Nøkkelfunn fra speed-datingen:
Under har vi samlet de viktigste funnene blant gårsdagens mange og engasjerte samtaler om hva AI både brukes til i dag, kan brukes til i fremtiden, samt betraktninger som bør tas når man benytter i AI i sitt virke:
Datakonsolidering:
Menneskelig effekt:
Performance Marketing:
Tidsbesparelse:
Innholdsproduksjon:
Kreativ kickstart:
Nye alternativer:
Bias og optimalisering:
Med disse innsiktene har vi alle blitt litt klokere og kanskje litt lettere til sinns. La oss bruke AI til å gjøre hverdagen enklere, uten å miste den kreative gnisten! Vi i MFO gleder oss allerede til neste Speed (up)date og håper vi ser deg der!
Speed (up)date var er veldig forfriskende format, der man fikk dele erfaringer og snakke om ekte problemstillinger med flinke folk! Jeg håper det blir flere slike eventer fremover. Min påmelding er hvertfall garantert!"
- Aron Wallden Schaathun, Director Digital Commerce i Wavemaker