Litt inspirasjon å ta med seg inn i torsdag, med ønske om en riktig god langhelg (etterhvert)!
'Faglig fredag' på en torsdag!
I går gikk MFO Speed (up)date av stabelen for første gang; et arrangement hvor MFO-medlemmer ikke kom for å lære av foredragsholdere på scenen, men snarere av hverandre!
Konseptet er enkelt; MFO ønsker å ta buzzord 'ned på jorden' og gjøre de mer håndterbare for våre medlemmer gjennom å fasilitere erfaringsdeling og diskusjoner - medlemmene i mellom.
Første buzzord ut var: (Markedsføring med) AI.
En engasjert gjeng med modige markedsførere fra hele bransjen tok turen for å lære av hverandre og denne torsdagen skal vi oppsummere de viktigste læringspunktene fra seansen. Vi deler også noen funn fra vår express-undersøkelse av AI-bruk blant markedsførere som ble gjennomført på forhånd.
God fornøyelse!
Foto av Kai Chen / Chen Media
Nøkkelfunn fra undersøkelsen:
Spørreundersøkelsen ble gjennomført sammen med Norstat og målet var å få svar på hvordan markedsførere anser egen kunnskap innen AI i dag, og hvorvidt de opplever at det legges til rette for opplæring gjennom arbeidsgiver.
Svarene var som forventet, majoriteten forsøker å henge med, men vil gjerne lære seg mer for å kunne utnytte teknologiens fulle potensial. 1 av 4 oppgir også at de kjenner på usikkerhet rundt hvordan teknologien kan integreres i eget arbeid.
I overkant av 50% av respondentene oppga lite eller ingen opplæring og kursing innen AI fra nåværende arbeidsplass. 30% sier de får noe, mens kun 14% tilbys mye opplæring og kursing. Dette mener vi er alt for dårlig, og håper at MFO kan tilby opplæringen og kursingen som både ønskes og trengs i tiden fremover.
Informasjon om respondentene:
Yrke: 98% markedsføring/Markedsanalyse
Kjønn: 53% kvinner, 47% menn.
Alder: 15-29 år: 28%, 30-39 år: 35%, 40-49 år: 16%, 50-59 år: 17%, 60+ 4%.
Utdanning: 51% hadde høyskole utdanning, og 30% hadde mastergrad eller høyere.
Bosted: 43% Oslo, 23% Viken.
Oppsummering av MFO Speed (up)date:
Vi kickstartet samlingen med en spennende introduksjon fra Isak Adserø, Marketing Manager i Norsk Hydro, som har god erfaring med bruk av AI i markedsføring.
Isak viste blant annet helt konkrete eksempler på hvordan han selv benytter AI i hverdagen, blant annet til stemmekloning, skape eller endre bilder til riktig størrelse og i riktig grafisk stil, hjelp til tekstforfattelse samt mer effektive e-postrutiner.
Foto av Kai Chen / Chen Media
Videre begynte selve speed-datingen hvor vi delte deltakerne i grupper 3-4 personer per gruppe, og rullerte hver 15. minutt. Foto av Kai Chen / Chen Media
Nøkkelfunn fra speed-datingen:
Under har vi samlet de viktigste funnene blant gårsdagens mange og engasjerte samtaler om hva AI både brukes til i dag, kan brukes til i fremtiden, samt betraktninger som bør tas når man benytter i AI i sitt virke:
-
Datakonsolidering:
- AI hjelper med å konsolidere store mengder data og trekker ut innsikt raskt.
- Ikke bare en datanerds drøm, men et verktøy for alle som elsker effektivitet.
-
Menneskelig effekt:
- AI effektiviserer, men kutter ikke ut mennesker – den øker kvaliteten på arbeidet.
- Tenk på det som å ha en superassistent, ikke en erstatter.
-
Performance Marketing:
- AI gir store gevinster i performance marketing.
- Algoritmene kan ta seg av salg og konverteringer, så vi kan fokusere på de store, kreative ideene.
-
Tidsbesparelse:
- AI frigjør tid til kreativ tenkning og gir oss muligheten til å være "Mad Men" igjen.
- Tiden brukt på dataanalyse kan nå brukes på å finne den neste store ideen.
-
Innholdsproduksjon:
- Effektiv versjonering av innhold basert på målgruppe, atferd og KPI’er.
- Ingen flere søvnløse netter med manuell justering av annonser.
-
Kreativ kickstart:
- AI hjelper med brainstorming og kreative prosesser.
- Sliter du med idétørke? AI kan gi deg det lille dyttet du trenger.
-
Nye alternativer:
- AI finner nye, kontradiktoriske alternativer til det man vanligvis gjør.
- Perfekt for de dagene hvor alle ideene føles som copy-paste.
-
Bias og optimalisering:
- Vær oppmerksom på faren for å forsterke eksisterende biaser.
- Pass på å ikke optimalisere til alt blir likt – ingen vil ha en verden full av kloner.
Med disse innsiktene har vi alle blitt litt klokere og kanskje litt lettere til sinns. La oss bruke AI til å gjøre hverdagen enklere, uten å miste den kreative gnisten! Vi i MFO gleder oss allerede til neste Speed (up)date og håper vi ser deg der!
Speed (up)date var er veldig forfriskende format, der man fikk dele erfaringer og snakke om ekte problemstillinger med flinke folk! Jeg håper det blir flere slike eventer fremover. Min påmelding er hvertfall garantert!"
- Aron Wallden Schaathun, Director Digital Commerce i Wavemaker
Foto av Kai Chen / Chen Media