Aktuelt - MFO

Alt du vil vite - Hvordan er stemningen i Europa?📊🌍

Skrevet av Anniken Englund - Markedssjef, MFO | 18. oktober 2024

Litt inspirasjon Ă„ ta med seg inn i fredagen, 
med Ăžnske om en riktig god helg!

God fredag,

Data er et kraftfullt verktĂžy som kan gi oss en dypere forstĂ„else av samfunnstrender og folks holdninger pĂ„ tvers av landegrenser. Ved Ă„ stille de samme spĂžrsmĂ„lene til mennesker i ulike europeiske land, kan vi tegne et tydelig bilde av hvordan folk i land som Frankrike, Nederland og Polen opplever verden rundt seg. Slik at du kan fĂ„ en bedre forstĂ„else av disse forskjellene og likhetene, har vi utviklet Norstat Quarterly Data—en kvartalsvis undersĂžkelse som dekker sentrale temaer.

I dette nyhetsbrevet skal vi se nĂŠrmere pĂ„ Norstat Quarterly Data, dele noen interessante funn fra den nyeste undersĂžkelsen, og—ikke minst—gi deg tilgang til dashboardet der du kan utforske all dataen selv.

God fredag! 

Hos Norstat samler vi inn data for vÄre kunder, men noen ganger tar vi ogsÄ initiativ til egne undersÞkelser som i hovedsak brukes som innhold pÄ sosiale medier, nettside, osv. Har du for eksempel sett Norstatpanel.no pÄ Instagram? Her deler vi lettbeint statistikk om alt du aldri visste at du lurte pÄ! Dette er en av mÄtene vi bruker vÄr egen data pÄ.

En annen er Norstat Quarterly Data. Hvert kvartal publiserer vi resultater fra en undersĂžkelse gjennomfĂžrt i 15 europeiske land. Norstat Quarterly Data gir deg oppdatert informasjon om tre sentrale temaer: samfunn, forbruk og helse & velvĂŠre. Dataene visualiseres i Norstat Dashboards, som gjĂžr det enkelt Ă„ spore trender over tid, sammenligne markeder og analysere data slik du Ăžnsker. Som alltid—det er du som tolker funnene.
 

 Ny data fra Norstat Quarterly Data avslĂžrer hvordan europeere ser ulikt pĂ„ sentrale temaer, fra Ăžkonomisk uro til tillit til politikere. Noen av disse forskjellene ble nylig diskutert pĂ„ NRKs Debatten (08.10), der regionale kontraster fra Norstat Quarterly Data ble belyst. Debatten fokuserte pĂ„ at nordmenn er langt mer bekymret for familiens Ăžkonomi (29 %) enn resten av Norden (14 % i snitt), mens kun 6 % av nordmenn forventer Ă„ mĂ„tte droppe Ă„ kjĂžpe dagligvarer, mot 13 % i Finland og 19 % i Tyskland.

Tallene vi deler, basert pÄ solide data av hÞy kvalitet, er samlet inn fra vÄre paneler i 15 europeiske land. MÄlet med Norstat Quarterly Data er Ä gi deg en helhetlig oversikt pÄ tvers av markeder, slik at du kan forstÄ folk bedre. Det gir et Þyeblikksbilde av hva folk tenker og fÞler akkurat nėen verdifull baseline for de som vil vurdere stemningen i et bestemt land.

Kvartalsvise undersÞkelser gjÞr det ogsÄ mulig Ä fÞlge utviklingen over tid, og du kan se nÄr holdninger begynner Ä endre seg, noe som hjelper deg Ä oppdage trender fÞr de setter seg.

Norstat Quarterly Data viser ikke bare vĂ„r ekspertise i datainnsamling og visualiseringer, men gir deg ogsĂ„ gratis tilgang til verdifulle data. Du kan bruke dem som du Ăžnsker—enten det er for Ă„ spore trender, sammenligne markeder, eller dykke dypere ned i de temaene som betyr mest for deg.

Norstat har gleden av Ä presentere NQD for 3. kvartal 2024. Dette er vÄr syvende utgave, som gir deg muligheten til enkelt Ä sammenligne utviklingen pÄ tvers av land mellom 2023 og 2024.

FĂ„ tilgang til Norstat Quarterly Data her




FĂžlg norstatpanel.no pĂ„ Instagram for mer morsom statistikk!



Neste uke gÄr Kanalbattle av stabelen, og vi gleder oss til Ä se de 10 utvalgte kanalene kjempe om seieren i Ärets Kanalbattle 2024!

I forbindelse med Ă„rets Kanalbattle deler Audun sine beste tips til byrĂ„ene om hvordan de kan bruke undersĂžkelser strategisk i en pitchprosess. 


Hva er dine beste tips til byrÄene nÄr de skal gjennomfÞre undersÞkelser i en pitchprosess?

Det er viktig Ă„ velge riktig type undersĂžkelse for riktig formĂ„l. Trenger du raskt svar er Norstat Express en fantastisk lĂžsning. Andre ganger trenger man et stort og solid datagrunnlag og det kan vĂŠre nĂždvendig med en stĂžrre undersĂžkelse. 

Eller kanskje du trenger Ă„ komme i dybden pĂ„ noe med dybdeintervjuer? Noe av det viktigste du gjĂžr er Ă„ stille spĂžrsmĂ„l som mĂ„lgruppen din forstĂ„r. Hold undersĂžkelsen sĂ„ kort og konsis som mulig. Bruk dagligdags sprĂ„k og vĂŠr tydelig sĂ„ spĂžrsmĂ„lene ikke kan misforstĂ„s.  


Bli med pĂ„ den europeiske omnibussen! 

Er du interessert i mer data? Sammen med innsamling til Norstat Quarterly Data, gjennomfĂžrer vi Norstat European Omnibuss hvert kvartal i 15 europeiske land. SpĂžrsmĂ„lene blir stilt til et nasjonalt representativt utvalg av befolkningen som er 18 Ă„r eller eldre. Vi gjennomfĂžrer minst 500 intervjuer per land. Det er opp til deg Ă„ inkludere ett eller flere land. 

For priser og mer informasjon, send oss gjerne en henvendelse her.


Husk ogsĂ„ Ă„ melde deg pĂ„ vĂ„re kommende arrangementer: 


God helg!

Ikke medlem i MFO? 

Les mer om medlemskap her.