Litt inspirasjon Ă„ ta med seg inn i fredagen,
med Ăžnske om en riktig god helg!
God fredag,
Data er et kraftfullt verktĂžy som kan gi oss en dypere forstĂ„else av samfunnstrender og folks holdninger pĂ„ tvers av landegrenser. Ved Ă„ stille de samme spĂžrsmĂ„lene til mennesker i ulike europeiske land, kan vi tegne et tydelig bilde av hvordan folk i land som Frankrike, Nederland og Polen opplever verden rundt seg. Slik at du kan fĂ„ en bedre forstĂ„else av disse forskjellene og likhetene, har vi utviklet Norstat Quarterly Dataâen kvartalsvis undersĂžkelse som dekker sentrale temaer.
I dette nyhetsbrevet skal vi se nĂŠrmere pĂ„ Norstat Quarterly Data, dele noen interessante funn fra den nyeste undersĂžkelsen, ogâikke minstâgi deg tilgang til dashboardet der du kan utforske all dataen selv.
God fredag!
Hos Norstat samler vi inn data for vÄre kunder, men noen ganger tar vi ogsÄ initiativ til egne undersÞkelser som i hovedsak brukes som innhold pÄ sosiale medier, nettside, osv. Har du for eksempel sett Norstatpanel.no pÄ Instagram? Her deler vi lettbeint statistikk om alt du aldri visste at du lurte pÄ! Dette er en av mÄtene vi bruker vÄr egen data pÄ.
En annen er Norstat Quarterly Data. Hvert kvartal publiserer vi resultater fra en undersĂžkelse gjennomfĂžrt i 15 europeiske land. Norstat Quarterly Data gir deg oppdatert informasjon om tre sentrale temaer: samfunn, forbruk og helse & velvĂŠre. Dataene visualiseres i Norstat Dashboards, som gjĂžr det enkelt Ă„ spore trender over tid, sammenligne markeder og analysere data slik du Ăžnsker. Som alltidâdet er du som tolker funnene.
Ny data fra Norstat Quarterly Data avslÞrer hvordan europeere ser ulikt pÄ sentrale temaer, fra Þkonomisk uro til tillit til politikere. Noen av disse forskjellene ble nylig diskutert pÄ NRKs Debatten (08.10), der regionale kontraster fra Norstat Quarterly Data ble belyst. Debatten fokuserte pÄ at nordmenn er langt mer bekymret for familiens Þkonomi (29 %) enn resten av Norden (14 % i snitt), mens kun 6 % av nordmenn forventer Ä mÄtte droppe Ä kjÞpe dagligvarer, mot 13 % i Finland og 19 % i Tyskland.
Tallene vi deler, basert pĂ„ solide data av hĂžy kvalitet, er samlet inn fra vĂ„re paneler i 15 europeiske land. MĂ„let med Norstat Quarterly Data er Ă„ gi deg en helhetlig oversikt pĂ„ tvers av markeder, slik at du kan forstĂ„ folk bedre. Det gir et Ăžyeblikksbilde av hva folk tenker og fĂžler akkurat nĂ„âen verdifull baseline for de som vil vurdere stemningen i et bestemt land.
Kvartalsvise undersÞkelser gjÞr det ogsÄ mulig Ä fÞlge utviklingen over tid, og du kan se nÄr holdninger begynner Ä endre seg, noe som hjelper deg Ä oppdage trender fÞr de setter seg.
Norstat Quarterly Data viser ikke bare vĂ„r ekspertise i datainnsamling og visualiseringer, men gir deg ogsĂ„ gratis tilgang til verdifulle data. Du kan bruke dem som du Ăžnskerâenten det er for Ă„ spore trender, sammenligne markeder, eller dykke dypere ned i de temaene som betyr mest for deg.
Norstat har gleden av Ä presentere NQD for 3. kvartal 2024. Dette er vÄr syvende utgave, som gir deg muligheten til enkelt Ä sammenligne utviklingen pÄ tvers av land mellom 2023 og 2024.
FĂ„ tilgang til Norstat Quarterly Data her
Neste uke gÄr Kanalbattle av stabelen, og vi gleder oss til Ä se de 10 utvalgte kanalene kjempe om seieren i Ärets Kanalbattle 2024!
I forbindelse med Ärets Kanalbattle deler Audun sine beste tips til byrÄene om hvordan de kan bruke undersÞkelser strategisk i en pitchprosess.
Hva er dine beste tips til byrÄene nÄr de skal gjennomfÞre undersÞkelser i en pitchprosess?
Det er viktig Ä velge riktig type undersÞkelse for riktig formÄl. Trenger du raskt svar er Norstat Express en fantastisk lÞsning. Andre ganger trenger man et stort og solid datagrunnlag og det kan vÊre nÞdvendig med en stÞrre undersÞkelse.
Eller kanskje du trenger Ä komme i dybden pÄ noe med dybdeintervjuer? Noe av det viktigste du gjÞr er Ä stille spÞrsmÄl som mÄlgruppen din forstÄr. Hold undersÞkelsen sÄ kort og konsis som mulig. Bruk dagligdags sprÄk og vÊr tydelig sÄ spÞrsmÄlene ikke kan misforstÄs.
Bli med pÄ den europeiske omnibussen!
Er du interessert i mer data? Sammen med innsamling til Norstat Quarterly Data, gjennomfÞrer vi Norstat European Omnibuss hvert kvartal i 15 europeiske land. SpÞrsmÄlene blir stilt til et nasjonalt representativt utvalg av befolkningen som er 18 Är eller eldre. Vi gjennomfÞrer minst 500 intervjuer per land. Det er opp til deg Ä inkludere ett eller flere land.
For priser og mer informasjon, send oss gjerne en henvendelse her.