Aktuelt
  • Det finnes ingen forslag fordi søkefeltet er tomt.

Alt du vil vite - Hvordan er stemningen i Europa?📊🌍

18. oktober 2024

Litt inspirasjon å ta med seg inn i fredagen, 
med ønske om en riktig god helg!

Alt du vil vite-1

God fredag,

Data er et kraftfullt verktøy som kan gi oss en dypere forståelse av samfunnstrender og folks holdninger på tvers av landegrenser. Ved å stille de samme spørsmålene til mennesker i ulike europeiske land, kan vi tegne et tydelig bilde av hvordan folk i land som Frankrike, Nederland og Polen opplever verden rundt seg. Slik at du kan få en bedre forståelse av disse forskjellene og likhetene, har vi utviklet Norstat Quarterly Data—en kvartalsvis undersøkelse som dekker sentrale temaer.

I dette nyhetsbrevet skal vi se nærmere på Norstat Quarterly Data, dele noen interessante funn fra den nyeste undersøkelsen, og—ikke minst—gi deg tilgang til dashboardet der du kan utforske all dataen selv.

God fredag! 

nqd

Hos Norstat samler vi inn data for våre kunder, men noen ganger tar vi også initiativ til egne undersøkelser som i hovedsak brukes som innhold på sosiale medier, nettside, osv. Har du for eksempel sett Norstatpanel.no på Instagram? Her deler vi lettbeint statistikk om alt du aldri visste at du lurte på! Dette er en av måtene vi bruker vår egen data på.

En annen er Norstat Quarterly Data. Hvert kvartal publiserer vi resultater fra en undersøkelse gjennomført i 15 europeiske land. Norstat Quarterly Data gir deg oppdatert informasjon om tre sentrale temaer: samfunn, forbruk og helse & velvære. Dataene visualiseres i Norstat Dashboards, som gjør det enkelt å spore trender over tid, sammenligne markeder og analysere data slik du ønsker. Som alltid—det er du som tolker funnene.
 NQD2

 Ny data fra Norstat Quarterly Data avslører hvordan europeere ser ulikt på sentrale temaer, fra økonomisk uro til tillit til politikere. Noen av disse forskjellene ble nylig diskutert på NRKs Debatten (08.10), der regionale kontraster fra Norstat Quarterly Data ble belyst. Debatten fokuserte på at nordmenn er langt mer bekymret for familiens økonomi (29 %) enn resten av Norden (14 % i snitt), mens kun 6 % av nordmenn forventer å måtte droppe å kjøpe dagligvarer, mot 13 % i Finland og 19 % i Tyskland.

NQD3

Tallene vi deler, basert på solide data av høy kvalitet, er samlet inn fra våre paneler i 15 europeiske land. Målet med Norstat Quarterly Data er å gi deg en helhetlig oversikt på tvers av markeder, slik at du kan forstå folk bedre. Det gir et øyeblikksbilde av hva folk tenker og føler akkurat nå—en verdifull baseline for de som vil vurdere stemningen i et bestemt land.

Kvartalsvise undersøkelser gjør det også mulig å følge utviklingen over tid, og du kan se når holdninger begynner å endre seg, noe som hjelper deg å oppdage trender før de setter seg.

Norstat Quarterly Data viser ikke bare vår ekspertise i datainnsamling og visualiseringer, men gir deg også gratis tilgang til verdifulle data. Du kan bruke dem som du ønsker—enten det er for å spore trender, sammenligne markeder, eller dykke dypere ned i de temaene som betyr mest for deg.

Norstat har gleden av å presentere NQD for 3. kvartal 2024. Dette er vår syvende utgave, som gir deg muligheten til enkelt å sammenligne utviklingen på tvers av land mellom 2023 og 2024.

Få tilgang til Norstat Quarterly Data her



Group 755 (6)
Skjermbilde 2024-10-18 kl. 11.30.05

Følg norstatpanel.no på Instagram for mer morsom statistikk!


Group 755-2

Neste uke går Kanalbattle av stabelen, og vi gleder oss til å se de 10 utvalgte kanalene kjempe om seieren i årets Kanalbattle 2024!

I forbindelse med årets Kanalbattle deler Audun sine beste tips til byråene om hvordan de kan bruke undersøkelser strategisk i en pitchprosess. 

Norstat-1
Hva er dine beste tips til byråene når de skal gjennomføre undersøkelser i en pitchprosess?

Det er viktig å velge riktig type undersøkelse for riktig formål. Trenger du raskt svar er Norstat Express en fantastisk løsning. Andre ganger trenger man et stort og solid datagrunnlag og det kan være nødvendig med en større undersøkelse. 

Eller kanskje du trenger å komme i dybden på noe med dybdeintervjuer? Noe av det viktigste du gjør er å stille spørsmål som målgruppen din forstår. Hold undersøkelsen så kort og konsis som mulig. Bruk dagligdags språk og vær tydelig så spørsmålene ikke kan misforstås.  



Bli med på den europeiske omnibussen! 

Er du interessert i mer data? Sammen med innsamling til Norstat Quarterly Data, gjennomfører vi Norstat European Omnibuss hvert kvartal i 15 europeiske land. Spørsmålene blir stilt til et nasjonalt representativt utvalg av befolkningen som er 18 år eller eldre. Vi gjennomfører minst 500 intervjuer per land. Det er opp til deg å inkludere ett eller flere land. 

For priser og mer informasjon, send oss gjerne en henvendelse her.



Husk også å melde deg på våre kommende arrangementer: 

Group 979-1

God helg!

Ikke medlem i MFO? 

Les mer om medlemskap her.