Litt inspirasjon å ta med seg inn i fredagen,
med ønske om en riktig god helg!
God fredag,
I dag får du utgave tre av vår nye faste månedlige spalte «Alt du vil vite» levert av vår gode samarbeidspartner Norstat. God fornøyelse!
Vi nærmer oss ByråBattle, hvor fem sylskarpe byråer skal battle foran en fullsatt Klingenberg Kino. I den forbindelse ønsker vi å skrive litt om emnet “pitching”, og hvordan markedsundersøkelser kan integreres i pitcharbeidet. Helt til slutt kan du lese om hvordan Titti Christina Smitt fra Los & Co har brukt Norstat Ekspress i pitcharbeid.
God lesing!
En byråpitch er en presentasjon som et markeds, reklame eller PR-byrå gir til en potensiell kunde for å forsøke å vinne deres forretningsvirksomhet. Byrået vil vanligvis forberede og presentere en omfattende strategi som beskriver hvordan de vil løse kundens problemstilling eller oppfylle deres målsettinger. Pitchen kan omfatte en rekke elementer, inkludert strategi, kreativ konseptutvikling, medieplanlegging og kjøp, sosiale medier, innholdsproduksjon og mer.
Markedsundersøkelser kan være svært verdifulle for byråer i pitch-prosessen, da innsamlet data kan gi dem en bedre forståelse av kundens marked og målgruppe, og dermed hjelpe dem med å utvikle en mer effektiv og målrettet strategi for kunden. For å oppnå denne forståelsen kan byråene enten kjøpe data direkte fra en dataleverandør og analysere selv, eller bruke tjenester fra et analysebyrå som kan hjelpe med å tolke innsamlet data og gi råd og anbefalinger. Nedenfor har vi oppsummert fem måter som byråer kan dra nytte av markedsundersøkelser i en pitch.
Raske tilbakemeldinger fra målgruppen
Å forberede og gjennomføre en pitch kan være en omfattende prosess som krever mye tid og ressurser for byråene, og det er ikke alltid tiden eller budsjettet strekker til for å gjennomføre omfattende undersøkelser.
Titti Christina Smith fra Los & Co er en av flere som bruker Norstat Express til å gjennomføre markedsundersøkelser i forbindelse med pitching.
«Vi bruker ofte Norstat Ekspress til rask og effektiv innhenting av data ved pressede deadlines og pitcharbeid. Dette kan for eksempel være når vi har behov for:
Innsikten fra innsamlet data kan i beste fall gi innspill til å skape spissede budskap som treffer de riktige valgsituasjonene som forbrukerne står i. Vi kan i større grad lage kommunikasjon som får folk til å legge merke til noe, tenke og føle noe - som igjen gir de lyst til å gjøre noe. Og ved å endre folks adferd kan vi skape forretningsresultater for kundene våre.
Møt Audun 👋, senior prosjektleder i Norstat!
Hva er dine beste tips til byråene når de skal gjennomføre undersøkelser i en pitchprosess?
Det er viktig å velge riktig type undersøkelse for riktig formål. Trenger du raskt svar er Norstat Express en fantastisk løsning. Andre ganger trenger man et stort og solid datagrunnlag og det kan være nødvendig med en større undersøkelse.
Eller kanskje du trenger å komme i dybden på noe med dybdeintervjuer? Noe av det viktigste du gjør er å stille spørsmål som målgruppen din forstår. Hold undersøkelsen så kort og konsis som mulig. Bruk dagligdags språk og vær tydelig så spørsmålene ikke kan misforstås.
Få svar i ekspressfart!
Ny i Norstat Express? Opprett en bruker og kjør ut din første undersøkelse i noen få enkle steg. Still mellom 1-5 spørsmål og motta opptil 500 svar fra respondenter i Norstatpanel innen en time. Vi spanderer den første undersøkelsen!
Vil du å høre mer om Norstat Express eller de mange mulighetene som Norstat tilbyr, eller ønsker tilbud på en konkret undersøkelse? Ta kontakt med Natalie Melleby, salg og markedssjef på natalie.melleby@norstat.no eller på 93 08 74 18.