Litt inspirasjon å ta med seg inn i fredagen,
med ønske om en riktig god helg!
God fredag,
I dag får du utgave tre av vår nye faste månedlige spalte «Alt du vil vite» levert av vår gode samarbeidspartner Norstat. God fornøyelse!
Vi nærmer oss ByråBattle, hvor fem sylskarpe byråer skal battle foran en fullsatt Klingenberg Kino. I den forbindelse ønsker vi å skrive litt om emnet “pitching”, og hvordan markedsundersøkelser kan integreres i pitcharbeidet. Helt til slutt kan du lese om hvordan Titti Christina Smitt fra Los & Co har brukt Norstat Ekspress i pitcharbeid.
God lesing!
En byråpitch er en presentasjon som et markeds, reklame eller PR-byrå gir til en potensiell kunde for å forsøke å vinne deres forretningsvirksomhet. Byrået vil vanligvis forberede og presentere en omfattende strategi som beskriver hvordan de vil løse kundens problemstilling eller oppfylle deres målsettinger. Pitchen kan omfatte en rekke elementer, inkludert strategi, kreativ konseptutvikling, medieplanlegging og kjøp, sosiale medier, innholdsproduksjon og mer.
Markedsundersøkelser kan være svært verdifulle for byråer i pitch-prosessen, da innsamlet data kan gi dem en bedre forståelse av kundens marked og målgruppe, og dermed hjelpe dem med å utvikle en mer effektiv og målrettet strategi for kunden. For å oppnå denne forståelsen kan byråene enten kjøpe data direkte fra en dataleverandør og analysere selv, eller bruke tjenester fra et analysebyrå som kan hjelpe med å tolke innsamlet data og gi råd og anbefalinger. Nedenfor har vi oppsummert fem måter som byråer kan dra nytte av markedsundersøkelser i en pitch.
- Forstå kundens målgruppe
Markedsundersøkelser kan hjelpe byråer med å identifisere og forstå kundens målgruppe bedre, inkludert deres preferanser, atferd, behov og ønsker. Dette kan hjelpe byrået med å utvikle en mer målrettet og effektiv markedsføringsstrategi for å nå ut til målgruppen. - Analysere konkurrenter
Markedsundersøkelser kan også hjelpe byråer med å identifisere og analysere konkurrentene til kunden, inkludert deres styrker og svakheter, strategier og markedsandel. Dette kan hjelpe byrået med å utvikle en strategi som skiller seg ut fra konkurrentene og øke kundens konkurransekraft. - Identifiser nye muligheter
Markedsundersøkelser kan hjelpe byrået med å identifisere nye trender, teknologier eller markedsbehov som kunden kan utnytte for å vokse og øke sin markedsandel. Dette kan hjelpe byrået med å utvikle innovative ideer og kampanjer som kan tiltrekke seg nye kunder og øke kundens inntekter. - En datadrevet tilnærming
Ved å inkludere markedsundersøkelser i pitch-arbeidet bruker byrået en datadrevet tilnærming til å utvikle sin strategi og kampanjer. Dette kan bidra til å overbevise kunden om at byrået har en grundig forståelse av markedet og målgruppen, og at deres forslag er basert på fakta og ikke bare gjetninger eller antagelser. - Skreddersy løsningen
Basert på markedsundersøkelser kan byrået skreddersy sin løsning for kunden, slik at den passer perfekt til kundens behov og mål. Dette kan hjelpe byrået med å skille seg ut fra andre byråer som ikke har tatt seg tid til å utføre grundige markedsundersøkelser og kan dermed bidra til at byrået vinner kundens tillit.
Raske tilbakemeldinger fra målgruppen
Å forberede og gjennomføre en pitch kan være en omfattende prosess som krever mye tid og ressurser for byråene, og det er ikke alltid tiden eller budsjettet strekker til for å gjennomføre omfattende undersøkelser.
Titti Christina Smith fra Los & Co er en av flere som bruker Norstat Express til å gjennomføre markedsundersøkelser i forbindelse med pitching.
«Vi bruker ofte Norstat Ekspress til rask og effektiv innhenting av data ved pressede deadlines og pitcharbeid. Dette kan for eksempel være når vi har behov for:
- å forstå ulike målgruppers umiddelbare assosiasjoner til en idé, et konsept, et uttrykk, en film eller en pay off
- å få bekreftet eller avkreftet hypoteser som kan bidra til å gi retning til posisjoneringsstrategi eller merkevareplattform
- å forstå hvordan en merkevare, et produkt eller en tjeneste blir oppfattet i markedet; hva som irriterer eller hva som gir verdi, hva forventningene til en merkevare er eller ulike målgruppers kunnskap om merkevaren.
Innsikten fra innsamlet data kan i beste fall gi innspill til å skape spissede budskap som treffer de riktige valgsituasjonene som forbrukerne står i. Vi kan i større grad lage kommunikasjon som får folk til å legge merke til noe, tenke og føle noe - som igjen gir de lyst til å gjøre noe. Og ved å endre folks adferd kan vi skape forretningsresultater for kundene våre.
Møt Audun 👋, senior prosjektleder i Norstat!
Hva er dine beste tips til byråene når de skal gjennomføre undersøkelser i en pitchprosess?
Det er viktig å velge riktig type undersøkelse for riktig formål. Trenger du raskt svar er Norstat Express en fantastisk løsning. Andre ganger trenger man et stort og solid datagrunnlag og det kan være nødvendig med en større undersøkelse.
Eller kanskje du trenger å komme i dybden på noe med dybdeintervjuer? Noe av det viktigste du gjør er å stille spørsmål som målgruppen din forstår. Hold undersøkelsen så kort og konsis som mulig. Bruk dagligdags språk og vær tydelig så spørsmålene ikke kan misforstås.
Få svar i ekspressfart!
Ny i Norstat Express? Opprett en bruker og kjør ut din første undersøkelse i noen få enkle steg. Still mellom 1-5 spørsmål og motta opptil 500 svar fra respondenter i Norstatpanel innen en time. Vi spanderer den første undersøkelsen!
Vil du å høre mer om Norstat Express eller de mange mulighetene som Norstat tilbyr, eller ønsker tilbud på en konkret undersøkelse? Ta kontakt med Natalie Melleby, salg og markedssjef på natalie.melleby@norstat.no eller på 93 08 74 18.
Les mer om, og meld deg på våre kommende arrangementer her.