Aktuelt
  • Det finnes ingen forslag fordi s√łkefeltet er tomt.

Alt du vil viteūüí° Pitching & Markedsunders√łkelser

21. april 2023

Litt inspirasjon √• ta med seg inn i fredagen, 
med √łnske om en riktig god helg!

Alt du vil vite-1

God fredag,

I dag f√•r du utgave tre av v√•r nye faste m√•nedlige spalte ¬ęAlt du vil vite¬Ľ levert av v√•r gode samarbeidspartner Norstat. God forn√łyelse!

Vi n√¶rmer oss Byr√•Battle, hvor fem sylskarpe byr√•er skal battle foran en fullsatt Klingenberg Kino. I den forbindelse √łnsker vi √• skrive litt om emnet ‚Äúpitching‚ÄĚ, og hvordan markedsunders√łkelser kan integreres i pitcharbeidet. Helt til slutt kan du lese om hvordan Titti Christina Smitt fra Los & Co har brukt Norstat Ekspress i pitcharbeid.

God lesing!



Pitching heading


En byr√•pitch er en presentasjon som et markeds, reklame eller PR-byr√• gir til en potensiell kunde for √• fors√łke √• vinne deres forretningsvirksomhet. Byr√•et vil vanligvis forberede og presentere en omfattende strategi som beskriver hvordan de vil l√łse kundens problemstilling eller oppfylle deres m√•lsettinger. Pitchen kan omfatte en rekke elementer, inkludert strategi, kreativ konseptutvikling, medieplanlegging og kj√łp, sosiale medier, innholdsproduksjon og mer.

Markedsunders√łkelser kan v√¶re sv√¶rt verdifulle for byr√•er i pitch-prosessen, da innsamlet data kan gi dem en bedre forst√•else av kundens marked og m√•lgruppe, og dermed hjelpe dem med √• utvikle en mer effektiv og m√•lrettet strategi for kunden. For √• oppn√• denne forst√•elsen kan byr√•ene enten kj√łpe data direkte fra en dataleverand√łr og analysere selv, eller bruke tjenester fra et analysebyr√• som kan hjelpe med √• tolke innsamlet data og gi r√•d og anbefalinger. Nedenfor har vi oppsummert fem m√•ter som byr√•er kan dra nytte av markedsunders√łkelser i en pitch.

  1. Forstå kundens målgruppe
    Markedsunders√łkelser kan hjelpe byr√•er med √• identifisere og forst√• kundens m√•lgruppe bedre, inkludert deres preferanser, atferd, behov og √łnsker. Dette kan hjelpe byr√•et med √• utvikle en mer m√•lrettet og effektiv markedsf√łringsstrategi for √• n√• ut til m√•lgruppen.
  2. Analysere konkurrenter
    Markedsunders√łkelser kan ogs√• hjelpe byr√•er med √• identifisere og analysere konkurrentene til kunden, inkludert deres styrker og svakheter, strategier og markedsandel. Dette kan hjelpe byr√•et med √• utvikle en strategi som skiller seg ut fra konkurrentene og √łke kundens konkurransekraft.
  3. Identifiser nye muligheter
    Markedsunders√łkelser kan hjelpe byr√•et med √• identifisere nye trender, teknologier eller markedsbehov som kunden kan utnytte for √• vokse og √łke sin markedsandel. Dette kan hjelpe byr√•et med √• utvikle innovative ideer og kampanjer som kan tiltrekke seg nye kunder og √łke kundens inntekter.
  4. En datadrevet tilnærming
    Ved √• inkludere markedsunders√łkelser i pitch-arbeidet bruker byr√•et en datadrevet tiln√¶rming til √• utvikle sin strategi og kampanjer. Dette kan bidra til √• overbevise kunden om at byr√•et har en grundig forst√•else av markedet og m√•lgruppen, og at deres forslag er basert p√• fakta og ikke bare gjetninger eller antagelser.
  5. Skreddersy l√łsningen
    Basert p√• markedsunders√łkelser kan byr√•et skreddersy sin l√łsning for kunden, slik at den passer perfekt til kundens behov og m√•l. Dette kan hjelpe byr√•et med √• skille seg ut fra andre byr√•er som ikke har tatt seg tid til √• utf√łre grundige markedsunders√łkelser og kan dermed bidra til at byr√•et vinner kundens tillit.


Raske tilbakemeldinger fra målgruppen

√Ö forberede og gjennomf√łre en pitch kan v√¶re en omfattende prosess som krever mye tid og ressurser for byr√•ene, og det er ikke alltid tiden eller budsjettet strekker til for √• gjennomf√łre omfattende unders√łkelser.

Titti Christina Smith fra Los & Co er en av flere som bruker Norstat Express til √• gjennomf√łre markedsunders√łkelser i forbindelse med pitching.

¬ęVi bruker ofte Norstat Ekspress til rask og effektiv innhenting av data ved pressede deadlines og pitcharbeid. Dette kan for eksempel v√¶re n√•r vi har behov for:

  • √• forst√• ulike m√•lgruppers umiddelbare assosiasjoner til en id√©, et konsept, et uttrykk, en film eller en pay off
  • √• f√• bekreftet eller avkreftet hypoteser som kan bidra til √• gi retning til posisjoneringsstrategi eller merkevareplattform
  • √• forst√• hvordan en merkevare, et produkt eller en tjeneste blir oppfattet i markedet; hva som irriterer eller hva som gir verdi, hva forventningene til en merkevare er eller ulike m√•lgruppers kunnskap om merkevaren.

Innsikten fra innsamlet data kan i beste fall gi innspill til √• skape spissede budskap som treffer de riktige valgsituasjonene som forbrukerne st√•r i. Vi kan i st√łrre grad lage kommunikasjon som f√•r folk til √• legge merke til noe, tenke og f√łle noe - som igjen gir de lyst til √• gj√łre noe. Og ved √• endre folks adferd kan vi skape forretningsresultater for kundene v√•re.


Fun facts

 

Skjermbilde 2023-04-20 kl. 14.09.18



M√łt folka

M√łt Audun ūüĎč, senior prosjektleder i Norstat! 

Norstat-1

Hva er dine beste tips til byr√•ene n√•r de skal gjennomf√łre unders√łkelser i en pitchprosess?

Det er viktig √• velge riktig type unders√łkelse for riktig form√•l. Trenger du raskt svar er Norstat Express en fantastisk l√łsning. Andre ganger trenger man et stort og solid datagrunnlag og det kan v√¶re n√łdvendig med en st√łrre unders√łkelse. 

Eller kanskje du trenger √• komme i dybden p√• noe med dybdeintervjuer? Noe av det viktigste du gj√łr er √• stille sp√łrsm√•l som m√•lgruppen din forst√•r. Hold unders√łkelsen s√• kort og konsis som mulig. Bruk dagligdags spr√•k og v√¶r tydelig s√• sp√łrsm√•lene ikke kan misforst√•s.


Få svar i ekspressfart!

Ny i Norstat Express? Opprett en bruker og kj√łr ut din f√łrste unders√łkelse i noen f√• enkle steg. Still mellom 1-5 sp√łrsm√•l og motta opptil 500 svar fra respondenter i Norstatpanel innen en time. Vi spanderer den f√łrste unders√łkelsen!

Vil du √• h√łre mer om Norstat Express eller de mange mulighetene som Norstat tilbyr, eller √łnsker tilbud p√• en konkret unders√łkelse? Ta kontakt med Natalie Melleby, salg og markedssjef p√• natalie.melleby@norstat.no eller p√• 93 08 74 18.


NorstatExpress


Les mer om, og meld deg på våre kommende arrangementer her.

God helg!
 


Ikke medlem i MFO? 

Les mer om medlemskap her.