Aktuelt
  • Det finnes ingen forslag fordi søkefeltet er tomt.

Påsken oppsummert, tips og mini-case!

14. april 2023

Litt inspirasjon å ta med seg inn i fredagen, 
med ønske om en riktig god helg!

faglig fredag v3-1

God fredag,

Vi håper du hadde en nydelig påskeferie, fikk ladet batteriene dine og nå er klar for en vår full av inspirasjon og læring sammen med oss! 

"Etter den søte kløe, kommer den sure svie" er det noe som heter, og i denne bransjen er det fort gjort å bli hengende bak etter en søt og solfylt påskeferie. Denne fredagen skal vi derfor oppsummere noe av det siste som har skjedd slik at du er up to speed og kan fortsette der du slapp. 



Deepfakes skaper bekymring 

Bruken av AI forårsaker en økning i falske bilder med et svært realistisk utseende. Du fikk kanskje med seg SATS sin kampanje som tar for seg nettopp dette? Budskapet og motivasjonen bak kan du ta en nærmere titt på her: Kan AI-genererte bilder forverre kroppspresset i samfunnet?

I denne artikkelen kan du lese mer om hva det betyr for markedsførere: A marketers guide to deepfakes. Og i denne artikkelen får du tips hvordan du avslører AI-genererte tekster og bilder: AI Detection: How to Pinpoint AI Generated Text and Imagery [+ Detection Tools]

Skjermbilde 2023-04-12 kl. 12.47.12


Meta forhåndsviser sitt kommende AI-annonseverktøy

..og avslører at de håper å lansere generative AI-annonseopprettingsalternativer i andre halvdel av 2023, som vil gi flere måter for annonsører å tilpasse kampanjene sine for ulike målgrupper på tvers av appene.

Metas teknologisjef Andrew Bosworth avslørte planene i et intervju, der han diskuterte selskapets pågående arbeid med AI-verktøy. Tilbake i februar forhåndsviste Meta noen av de siste oppdateringene til dens automatiske Advantage+ annonsesuite. Sistnevnte inkluderer Advantage+ kreative standardforbedringer som er en AI-basert prosess som automatisk vil bruke annonseforbedringer som å justere lysstyrke, sideforhold og tekstplassering, i rekkefølge for å forbedre ytelsen til hver kampanje.

Meta har også nylig innlevert patent på et videoanalysesystem som vil kunne forutsi sannsynligheten for viraleffekt på videoklipp og videre kunne gi deg råd om dine kreative elementer. Les mer her: Meta Previews Coming Generative AI Ad Tools, Prompts for VR World Creation.
meta building
 


Snapchats My AI er (snart) tilgjengelig for alle

Den 27. februar lanserte Snapchat My AI, en ny chatbot som kjører den nyeste versjonen av OpenAIs GPT-teknologi tilpasset Snapchat. My AI var da kun tilgjengelig som en eksperimentell funksjon for Snapchat+-abonnenter.

I
løpet av påsken fikk både undertegnede og mange andre brukere My AI på sin Snapchat, så utrullingen til alle brukere ser ut til å skje gradvis i tiden som kommer. Du kan lese om Snapchats tidlig lærdom fra My AI her: Early Learnings from My AI and New Safety Enhancements




Google lanserer snart Ads Transparency Center

..som i følge Google selv er skapt for å hjelpe forbrukere å raskt og enkelt lære mer om annonsene man ser på Søk, YouTube og Displaynettverket.

Med Ads Transparency Center kan du se:

  • Annonsene en annonsør har kjørt
  • Hvilke annonser som ble vist i en bestemt region
  • Den siste datoen en annonse ble kjørt, og formatet på annonsen.

Det sier seg selv at dette vil være en nyttig research funksjon for merkevarer, da den gir deg mulighet til å grave dypere inn i hvordan konkurrenter bruker Google-annonser – på tvers av plattformen. Les mer om Ads Transparency Center her.



Siste statistikk 

MarketingWeek har en fin ukentlig spalte kalt '5 interesting stats to start your week' med nyttig statistikk og infographics og under finner du de tre siste: 

11. april: Cost of living, loyalty schemes, retail sales

3. april: Consumer spending, discounters, personalisation

27. mars: Data privacy, sponsorship, online accessibility



10 kjappe og et hot tips for å holde seg oppdatert!

Vi begynner med tipset. Fan av å få faglig oppdatering rett i innboksen? Det er vi i MFO også, og kan sterkt anbefale det digitale markedsføringsbyrået INEVO sitt nyhetsbrev "Effekt".

Nyhetsbrevet kommer én gang i uken og oppsummerer stort og smått som rører seg innen markedsføringsfaget. Vi liker spesielt godt deres avsluttende spalte "5 fra internett" som runder av nyhetsbrevet.

Under har vi derfor lagt ved deres to siste versjoner av spalten, og anbefaler deg å melde deg på nyhetsbrevet her, dersom du ønsker å få slike oppsummeringer hver uke! 

5 fra internett (11. april)

  • Chat-GPT: Er nå blitt forbudt i Italia av personvershensyn. Følger noen andre EU land etter?
  • Metaverse:  Disney legger ned hele sine Metaverse avdeling i forbindelse med kostnadskutt.
  • LInkedin: Driver du en bedriftsside? Nå kan du endelig planlegge poster frem i tid uten bruk av tredjepartsverktøy. 
  • Instagram: Nå kan du annonsere for at folk skal få en varsel på et tidspunkt. Interessant for blant annet lanseringer! 
  • Twitter: Nyskjerrig på hvordan Twitter sin algoritme fungerer? Det trenger du ikke være lenger.. de har lagt ut den her

5 fra internett (4. april) 



Et mini-case til inspirasjon helt på tampen: 

Scrollet du litt i påsken? Da fikk du sannsynligvis med deg at traileren og rollebesetningsplakatene for sommerens etterlengtede storfilm 'Barbie the Movie' kom forrige uke. 

Selve traileren i seg selv er relativt vag for utenom å introdusere hovedpersonene i filmen (en helg gjeng med Barbies og Kens). Men, genistreken ligger i bruk av Twitter og AI. Kun timer før traileren ble sluppet, ble offisielle bilder av rollebesetningen sluppet på Twitter hvor hver Barbie-karakter hadde en egen grafikk.

Straks etter traileren var publisert lanserte Warner Bros. en Barbie Selfie Generator i form av et AI-drevet nettsted som lar brukere legge inn egne bilder og skape en egen Barbie-grafikk lik de rollebesatte bildene med et tilhørendeTikTok-filter. Nesten umiddelbart ble samtlige sosiale medier fylt til randen av AI-genererte Barbie-memes.

Det er rimelig å anta at mange i målgruppen for filmen har lekt med Barbie-dukker da de var små, og at ikke så rent få fra samme gruppe har drømt om å være en Barbie-dukke selv. Dette gir åpenbart fantastiske forutsetninger for et meget suksessfullt markedsføringsstunt bestående av verdifullt brukergenerert innhold; #Barbiemovie har  har i skrivende stund 745.6 millioner views  bare på TikTok!



God helg!

Pssst: husk å melde deg på vårens kommende arrangementer
Arrangementer

Ikke medlem i MFO? Les mer om medlemskap her.