Litt inspirasjon å ta med seg inn i fredagen,
med ønske om en riktig god helg!
God fredag,
Påsken nærmer seg med stormskritt, og i den anledning skal vi gi deg noen lese- og lyttetips, i fall du skulle bli lei av påskekrim! Denne fredagen har vi bedt noen av de kloke hodene i MFO-styret om å komme med sine tips til nyttig faglig input du kan ta med deg inn i påskeferien!🐣
Christophe Pons - Styremedlem MFO
Karen Nelson Fields' bok "The Attention Economy" fokuserer på vitenskapelig forskning for å sammenligne styrker og svakheter ved forskjellige tradisjonelle og digitale annonseplasseringer.
Boken understreker viktigheten av faktorer som synlighet, skjermdekning og eksponeringslengde for kampanjeeffektivitet. Den gir mediekjøpere innsikt i hvordan man kan ta mer effektive medievalg som maksimerer oppmerksomhet og kampanjeresultater.
Rory Sutherlands "Alchemy" utforsker hvordan atferdsøkonomi og tilsynelatende motstridende ideer kan bidra til å skape betydelige forretningsresultater for selskaper.
Boken oppfordrer markedsførere til å tenke utover tradisjonelle datadrevne metoder og å omfavne en dypere forståelse av menneskelig atferd. Sutherland, en veteran fra Ogilvy, deler sin ekspertise og viser hvordan man kan bruke kreativitet og innovasjon for å skape reklame og kommunikasjon som driver lønnsom vekst.
Nå er det opp til deg å løse påskens markedsføringsgåte og øke ROMI for din bedrift! God lesing og god påske.
Magnus S. Wettergreen - Nordic Digital Marketing Manager i SATS og styreleder i MFO
Hanne Lohne - Director Business Strategy i Schibsted og nestleder i MFO
Anniken Volckmar - Brand Manager i TINE og styremedlem MFO
Martine Carlson - Partner i Nudgelab og styremedlem MFO
Jeg vil anbefale denne episoden fra The Ezra Klein Show: How the $500 Billion Attention Industry Really Works, som tar for seg oppmerksomhetsøkonomien, og digital reklame fraud! Veldig interessant for de som lurer på om noen faktisk ser reklamen deres på internett.
Det er et slitt reklameuttrykk at man i "gamle dager" på "gamle kanaler" visste at halvparten av markedsbudsjettet var bortkastet, bare ikke hvilke halvpart. Vel, denne episoden av Ezra Klein kan få enn på å lure på om ting faktisk var bedre før, og at nesten hele det digitale markedsbudsjettet ditt er bortkastet. Lytt, lær, og avgjør selv!
Markedslønsj
Vi minner også om vår egen podcast Markedslønsj: en podcast til markedsførere - av markedsførere!
Målet med podcasten er at du skal bli en litt bedre markedsfører på kun 30 minutter - én gang i måneden. I hver episode skal du sitte igjen med konkrete tips som kan hjelpe deg i din hverdag som markedsfører.
I den nyeste episoden som tar for seg kundelojalitet, har Trine & Trine snakket med Truls Røise fra Oculos som har over 20 års erfaring med å skape gode lojalitetsprogram! I episoden får du høre litt statistikk, innblikk i noen trender som rører seg og ikke minst, flere gode råd dersom du vil bygge et lojalitetsprogram. Hør den og alle tidligere episoder her.
Før vi runder av, her har du en liste med 10 filmer alle markedsførere burde se!
God helg & god påske!🐣
Pssst: husk å melde deg på vårens kommende arrangementer
Ikke medlem i MFO? Les mer om medlemskap her.