Aktuelt
  • Det finnes ingen forslag fordi søkefeltet er tomt.

Alt du vil vite💡 Hvorfor benytte webpanel?

24. mars 2023

Litt inspirasjon å ta med seg inn i fredagen, 
med ønske om en riktig god helg!

Alt du vil vite-1

God fredag,

I dag får du utgave nummer to av vår nye faste månedlige spalte "Alt du vil vite" levert av vår gode samarbeidspartner Norstat. God fornøyelse! 

Denne uken skal det handle om webpanel! For å innhente data og kunnskap så er webpanel et effektivt verktøy å benytte; både med hensyn til tid og kostnader.

Vi som jobber med datainnsamling, er avhengige av respondenter som ønsker å dele sine meninger. Klassisk datainnsamling har tidligere typisk blitt utført via telefonundersøkelser (som fremdeles brukes i stor skala), men hovedkilden for data til markedsanalyse er i dag webpaneler. Et webpanel er en samling av personer som har samtykket til å delta i markedsundersøkelser, meningsmålinger eller andre typer undersøkelser som gjennomføres på nettet.

Men hva kjennetegner et bra panel? 



Webpanel


 

Størrelse og sammensetning 

Størrelsen på et webpanel avhenger av antall personer i panelet. Jo større panelet er, jo større er kapasiteten og utvalget av mulige respondenter, noe som gir mer representative data og større nøyaktighet. 

For å sikre en balansert sammensetning bør panelmedlemmene rekrutteres fra en variasjon av kilder. Panelet må dekke alle befolkningsgrupper, og gi muligheten til å målrette undersøkelser til spesifikke demografiske undergrupper. Dette, i tillegg til panelets størrelse, skaper mulighetsrom mot konkrete målgrupper, sikrer kvalitet på datainnsamlingen og bidrar til kapasitet i panelet. 

Det også viktig at panelet inneholder et stort antall bakgrunnsvariabler. Disse gir direkte tilgang til smale målgrupper, i tillegg til kontroll i rekruttering til undersøkelser som er spesifisert og målrettet. Med en bred liste av bakgrunnsvariabler får du dermed større mulighet til å målgruppestyre undersøkelsene dine. For best kvalitet er det viktig at bakgrunnsinformasjonen kommer direkte fra medlemmene. 

Viktige tiltak som bør ligge til grunn for webpanel-kvalitet:

En kontrollert sammensetning av panelet er et kvalitetsgrep i seg selv. Det er likevel noen viktige tiltak som også bør ligge til grunn for å sikre kvalitet i panelet. Dette er noe Norstat har implementert og jobber daglig med: 

  • Duplikatsjekk av medlemmer 
  • Automatiske systemer som avdekker juks og forebygger svindel 
  • Kontroll av responskvalitet – ved hjelp av jevnlige kontrollspørsmål
  • Manuell sjekk av mistenkelige svar
  • Avdekking og forebygging av juks og svindel
  • Hastighetsdeteksjon og utelukkelse
  • Oppmerksomhetstester
  • Fjerning av inaktive medlemmer  

sjekkliste

Det finnes flere webpaneler å velge mellom på markedet, men ikke alle fokuserer på kvalitet eller har systemer som tilrettelegger for dette. Ta med deg det over, og vær obs på disse punktene neste gang du vurderer å bruke et webpanel: 

  1. Er panelet bygget som et «sannsynlighetspanel»? Gjenspeiler panelets brutto fordeling befolkningsfordelingen? Dette gir bedre og mer presise utvalgstrekk, og er en forutsetning for å benytte begrepet representativitet
  2. Er panelet tilstrekkelig stort nok og med nødvendig kapasitet? Størrelsen har mye å si for kvalitet og kapasitet i panelet. Små paneler har større sannsynligheter for skjevheter og upresise fordelinger, spesielt når målgruppen blir mindre.
  3. Tillater panelleverandøren selvrekruttering? Dette gjør kontrollen av medlemmer dårligere, gir høyere risiko for «cheaters» og skjeve fordelinger. 
  4. Har panelleverandøren en «double-opt-in»-funksjon i rekrutteringsprosessen? Dette er med på å oppdage og redusere fusk og duplikater, ved at medlemmer må bekrefter sitt mobilnummer. 
  5. Vår anbefaling er alltid å gå for et panel! Hvis din panelleverandør benytter såkalte “panel-blends” (data innhentet fra en kombinasjon av paneler) er kontrollen og oversikten over datagrunnlaget svakere, og sannsynligheten for skjeve fordelinger og manglende kontroll høyere.  


Fun facts

 

Skjermbilde 2023-03-24 kl. 12.06.09



Møt folka

Møt Paal 👋, sjef for forretningsutvikling i Norstat! 

Paal norstat

Hva mener du er viktigst å vurdere før man velger et webpanel?

“Velg et webpanel som har samme bruttofordeling på kjønn, alder og geografi som befolkningen. Det er ikke mange av dem. Sørg for at dine data kommer fra ett panel, unngå «panel-blends». Ved å benytte et kvalitetspanel vil dere få data til å stole på, og som er representative – altså gyldige for populasjonen dere undersøker». 


Få svar i ekspressfart!

Få svar i ekspress – fra respondenter i Norstatpanel!

Norstat Express lar deg sette opp din egen undersøkelse og få svar innen en time – ofte fortere.

Visste du at undersøkelser i Norstat Express blir besvart av medlemmer i Norstatpanel, Norges største forbrukerpanel med over 110 000 medlemmer?

Vi tilbyr første undersøkelse til nye kunder gratis, og vi gir deg som MFO medlem 25% på alle Norstat Express undersøkelser ut mars! Send en epost til Natalie for å benytte deg av tilbudet.


NorstatExpress


Les mer om, og meld deg på våre kommende arrangementer her.
God helg!
 


Ikke medlem i MFO? 

Les mer om medlemskap her.