Aktuelt
  • Det finnes ingen forslag fordi søkefeltet er tomt.

GPT-4 oppdatering og tidsbesparende tips!

17. mars 2023

Litt inspirasjon å ta med seg inn i fredagen, 
med ønske om en riktig god helg!

faglig fredag v3-1

God fredag,

AI på agendaen igjen, tirsdag denne uken ble nemlig OpenAIs etterlengtede GPT-4 sluppet! Den nye iterasjonen av ChatGPT er multimodal, som vil si at den er i stand til å respondere på både bilder og tekst – og den er mer nøyaktig og kunnskapsrik enn tidligere versjoner.

Det har skjedd enormt mye innen AI, og det i rekordfart. Men first things first, hva er egentlig ChatGPT? 

Enkelt forklart er ChatGPT en gratis informasjonsressurs med encyklopedisk kunnskap (som Google eller Wikipedia) i form av en kunstig intelligens drevet chatbot. Så mens du får informasjon fra Google ved å skrive et søk i en boks og få sider med resultater, får du informasjon fra ChatGPT ved å delta i en dialog. Du stiller spørsmål og den genererer svar basert på dine innspill.

GPT står forøvrig for 'Generative Pre-Trained Transformer' og modellen er trent opp på store mengder tekstdata ved hjelp av maskinlæringsteknikker og bruker et stort nettverk av neuroner som analyserer den innsendte teksten og prøver å generere et forståelig svar. Modellen tar ikke bare hensyn til selve spørsmålet, men også til konteksten og sammenhengen det stilles i. På denne måten kan ChatGPT gi svært nøyaktige og nyttige svar på ulike spørsmål, alt fra faktabaserte spørsmål til mer abstrakte og personlige spørsmål.

ChatGPT er en del av OpenAI, som er et forsknings- og teknologiselskap som jobber med å utvikle avanserte AI-teknologier og maskinlæringssystemer. OpenAI ble grunnlagt i 2015 av en gruppe teknologigründere og forskere, inkludert Elon Musk, Sam Altman, Greg Brockman og andre. OpenAI har som mål å utvikle AI-teknologi på en måte som er trygg og positiv for menneskeheten, og de har allerede utviklet flere avanserte AI-systemer og teknologier, inkludert ChatGPT.

Chat gpt illustation


 Hva er GTP-4?

Denne uken startet OpenAI utrullingen av GPT-4, men hva er forskjellen mellom GPT-4 og tidligere versjoner?

GPT-4 presterer bedre enn sine eldre søsken på en rekke tekniske utfordringer:

I kjernen er den største endringen til GPT-4 evnen til å forstå og respondere på bilder som brukere laster opp. En av de mest omtalte sakene så langt kom fra en OpenAI-video-demo som viste hvordan en tegning kunne gjøres om til et funksjonelt nettsted i løpet av få minutter. Demonstranten lastet opp et bilde til GPT-4 og limte deretter inn den resulterende koden i en forhåndsvisning som viste hvordan det kunne være et fungerende nettsted!

I sin kunngjøring viste også OpenAI at GPT-4 ble bedt om å forklare en vits fra en serie bilder som inneholdt en smarttelefon med feil lader, og beskrev hvorfor den var morsom. Selv om det kan høres enkelt ut, er det mer komplisert å dissekere en vits for for kunstig intelligens - på grunn av nødvendig kontekst. I en annen test viste The New York Times GPT-4 et bilde av innholdet i et kjøleskap og fikk modellen til å komme opp med forslag på et måltid basert på ingrediensene. 

Forbedringer oppsummert: 

  • GPT-4 er "multimodal", noe som betyr at den kan generere innhold fra både bilde- og tekstmeldinger. 
  • GPT-3.5 er begrenset til omtrent 3 000 ordsvar, mens GPT-4 kan generere svar på mer enn 25 000 ord.
  • GPT-4 er vanskeligere å lure til å avgi falske svar enn tidligere versjoner.
  • GPT-4 har 82% mindre sannsynlighet for å svare på forespørsler om ikke-tillatt innhold enn forgjengeren, og scorer 40% høyere på visse faktatester.
  • GPT-4 har også bedre etikk fast innebygd i systemet enn eldre versjoner: ChatGPT tok sin originale motor, GPT-3.5, og la til filtre på toppen for å prøve å forhindre at den gir svar på ondsinnede eller skadelige spørsmål. Nå er disse filtrene bygget rett inn i GPT-4, noe som betyr at systemet høflig vil avslå å utføre oppgaver som å rangere raser etter attraktivitet, fortelle sexistiske vitser eller gi retningslinjer for syntese av sarin.
  • GPT-4 lar brukere bestemme deres AIs tonestil og detaljnivå. For eksempel kan GPT-4 anta en samtalestil og svare på spørsmål med spørsmål. Den forrige iterasjonen av teknologien hadde en fast tone og stil. Snart vil dermed ChatGPT-brukere ha muligheten til å endre chatbotens tone og svarstil.
  • GPT-4 kan også hjelpe enkeltpersoner med å beregne sin skatt, du kan se en demonstrasjon av dette utført av Greg Brockman, OpenAIs president, her.

Markedsføring er lov og beskyttet av ytringsfriheten, men med risiko for så høye bøter blir det enda viktigere å sikre at kampanjer og markedsføring ikke bryter markedsføringsloven.

Hvordan gjør du det? Loven forbyr «urimelig» og «villedende» markedsføring. Det vil si markedsføring som gir et feilaktig eller uklart bilde av det som markedsføres. Utsagn man kommer med i markedsføringen må også kunne underbygges - med dokumentasjon som holder vann. Man må også være forsiktig med å brukes virkemidler som kan oppleves støtende eller diskriminerende.

I kurset vil vi gi eksempler på hvor grensen går for hva som er lov, og hva som ikke er lov. Hva kan du fremheve, og på hvilken måte – uten å bryte loven eller krenke noen? Når det skjer noe oppsiktsvekkende i samfunnet (for eksempel i en liten pose) er det kanskje fristende å kaste seg på med et morsomt reklame-stunt. Men er det egentlig så lurt?



Hvilke begrensninger har GPT-4?

I følge OpenAI har GPT-4 lignende begrensninger som tidligere versjoner. Unøyaktige svar kjent som "hallusinasjoner" har vært en utfordring for AI generelt, og dette gjelder også GPT-4.

Administrerende direktør i OpenAI, Sam Altman, sa at GPT-4 var "most capable and aligned" with human values and intent, though "it is still flawed."

GPT-4 mangler generelt kunnskap om hendelser som skjedde etter september 2021, da det store flertallet av dataene ble avskåret og den lærer heller ikke av erfaring.

Mange bekymrer seg for at jo bedre du lærer et AI-system reglene, jo bedre lærer du det samme systemet hvordan de bryter dem, slanguttrykket for dette er "Waluigi-effekten". Waluigi er navnet på Nintendo-karakteren Luigis rival, som fremstår som en ond versjon av Luigi.  

Mens AI-modellene kan svare på de fleste spørsmål som stilles, er det innholdsstandarder på plass med mål om å begrense opprettelsen av tekst som fremmer hatytringer, vold, feilinformasjon og instruksjoner om hvordan man gjør ting som er i strid med loven. Folk har dog funnet en vei rundt dette, for eksempel ved å få ChatGPT til å adoptere personaen til en fiktiv AI-chatbot kalt Dan – forkortelse for Do Anything Now – som er fri for begrensningene som OpenAI har lagt på ChatGPT.



Hvem har tilgang? 

OpenAI har foreløpig kun gitt ut den nye modellen til ChatGPT Plus-abonnenter med en bruksgrense. Abonnementsplanen, som også gir raskere responstid og prioritert tilgang til nye funksjoner og forbedringer, ble lansert i februar og koster $20 per måned.

Men, det er en gratis måte å få tilgang til GPT-4s tekstfunksjoner, og det er ved å bruke Bing Chat. Dagen da GPT-4 ble avduket av OpenAI, delte Microsoft at deres egen chatbot, Bing Chat, hadde kjørt på GPT-4 siden lanseringen for fem uker siden. Bing Chat er gratis å bruke, men krever påmelding via en venteliste.



ChatGPT og markedsføring 

Teknologien hjelper i all hovedsak markedsførere med å spare enormt mye tid.
 Under finner du noen eksempler på hva AI-modellen kan brukes til i vår bransje:

  • Generere all mulige slags tekster: formulere e-poster, blogginnlegg, produktbeskrivelser, annonsetekster, overskrifter, sosiale medier-tekster, kode, oppsummeringer og alt der i mellom. 

  • Endre eksisterende tekster: forbedre eller oppdatere eksisterende innhold, eller bare endre til en bestemt tone – for eksempel med formål om å gjøre det mer spennende for en spesifikk persona.

  • Forslag: modellen kan også generere ideer, eksempler og alternativer. For innholdsprodusenter er dette gull - du kan be om ideer til alt fra blogginnlegg, guider, whitepapers og e-bøker. Du kan også be den om innholdsideer basert på spesifikke emner eller eksisterende innhold. ChatGPT kan også gi deg eksempler på overskrifter eller kanalspesifikke tilpasninger av tekst. 

  • Research: bruke den til å utføre forskning på et emne, kuratere de beste artiklene om et emne, eller få den til å forenkle et komplekst konsept for deg slik at du igjen kan forenkle det for ditt publikum. Målgrupperesearch kan også forenkles, isteden for tidskrevende undersøkelser av målgruppen kan man be ChatGPT å etterligne den typen person man ønsker å resonnere med. 

  • Undersøkelser: ChatGPT kan hjelpe deg med å formulere undersøkelser eller meningsmålinger basert på best practice. 

  • Databehandling og analyse: modellen kan lære deg snarveier som forenkler hverdagen din, du kan for eksempel be om regnearkformler eller regulære uttrykk.

  • Oversettelse av tekst: faktisk på 95 forskjellige språk.

  • Personalisering: siden motoren kan trenes på spesifikke datasett, kan markedsførere bruke den til å generere svar som er skreddersydd for helt ned til hvert enkelt individ, og det på sekunder.

... og dette er bare en brøkdel, her finner du flere tips: 100 Best ChatGPT Prompts for All Kinds of Workflow

ChatGPT både være en tids- og kostnadsbesparende for oss markedsførere, men det er viktig å huske at den har en rekke begrensninger, som nevnt ovenfor. I tillegg reiser bruken av ChatGPT juridiske og etiske spørsmål knyttet til opphavsrett, personvern, misbruk, partiskhet og åpenhet. Det er viktig for brukere å være klar over disse problemene og vi minner om forrige ukes blogginnlegg hvor vi tok for oss markedsrett, blant annet i sammenheng med bruk av AI. Les hele blogginnlegget her.

Vi er veldig spente på videre utvikling innen AI og er i full gang med å sette opp et spennende arrangementet med fokus på bruk av AI i markedsføring. Mer informasjon kommer snarlig, riktig god helg! 



Ikke medlem i MFO? 

Les mer om medlemskap her.