Aktuelt - MFO

Alt du vil vite💡 Hvorfor benytte webpanel?

Skrevet av Anniken Englund - Markedssjef, MFO | 24. mars 2023

Litt inspirasjon Ă„ ta med seg inn i fredagen, 
med Ăžnske om en riktig god helg!

God fredag,

I dag fĂ„r du utgave nummer to av vĂ„r nye faste mĂ„nedlige spalte "Alt du vil vite" levert av vĂ„r gode samarbeidspartner Norstat. God fornĂžyelse! 

Denne uken skal det handle om webpanel! For Ä innhente data og kunnskap sÄ er webpanel et effektivt verktÞy Ä benytte; bÄde med hensyn til tid og kostnader.

Vi som jobber med datainnsamling, er avhengige av respondenter som Ăžnsker Ă„ dele sine meninger. Klassisk datainnsamling har tidligere typisk blitt utfĂžrt via telefonundersĂžkelser (som fremdeles brukes i stor skala), men hovedkilden for data til markedsanalyse er i dag webpaneler. Et webpanel er en samling av personer som har samtykket til Ă„ delta i markedsundersĂžkelser, meningsmĂ„linger eller andre typer undersĂžkelser som gjennomfĂžres pĂ„ nettet.

Men hva kjennetegner et bra panel? 


 

StĂžrrelse og sammensetning 

StĂžrrelsen pĂ„ et webpanel avhenger av antall personer i panelet. Jo stĂžrre panelet er, jo stĂžrre er kapasiteten og utvalget av mulige respondenter, noe som gir mer representative data og stĂžrre nĂžyaktighet. 

For Ă„ sikre en balansert sammensetning bĂžr panelmedlemmene rekrutteres fra en variasjon av kilder. Panelet mĂ„ dekke alle befolkningsgrupper, og gi muligheten til Ă„ mĂ„lrette undersĂžkelser til spesifikke demografiske undergrupper. Dette, i tillegg til panelets stĂžrrelse, skaper mulighetsrom mot konkrete mĂ„lgrupper, sikrer kvalitet pĂ„ datainnsamlingen og bidrar til kapasitet i panelet. 

Det ogsĂ„ viktig at panelet inneholder et stort antall bakgrunnsvariabler. Disse gir direkte tilgang til smale mĂ„lgrupper, i tillegg til kontroll i rekruttering til undersĂžkelser som er spesifisert og mĂ„lrettet. Med en bred liste av bakgrunnsvariabler fĂ„r du dermed stĂžrre mulighet til Ă„ mĂ„lgruppestyre undersĂžkelsene dine. For best kvalitet er det viktig at bakgrunnsinformasjonen kommer direkte fra medlemmene. 

Viktige tiltak som bĂžr ligge til grunn for webpanel-kvalitet:

En kontrollert sammensetning av panelet er et kvalitetsgrep i seg selv. Det er likevel noen viktige tiltak som ogsĂ„ bĂžr ligge til grunn for Ă„ sikre kvalitet i panelet. Dette er noe Norstat har implementert og jobber daglig med: 

  • Duplikatsjekk av medlemmer 
  • Automatiske systemer som avdekker juks og forebygger svindel 
  • Kontroll av responskvalitet – ved hjelp av jevnlige kontrollspĂžrsmĂ„l
  • Manuell sjekk av mistenkelige svar
  • Avdekking og forebygging av juks og svindel
  • Hastighetsdeteksjon og utelukkelse
  • Oppmerksomhetstester
  • Fjerning av inaktive medlemmer  



Det finnes flere webpaneler Ă„ velge mellom pĂ„ markedet, men ikke alle fokuserer pĂ„ kvalitet eller har systemer som tilrettelegger for dette. Ta med deg det over, og vĂŠr obs pĂ„ disse punktene neste gang du vurderer Ă„ bruke et webpanel: 

  1. Er panelet bygget som et Â«sannsynlighetspanel»? Gjenspeiler panelets brutto fordeling befolkningsfordelingen? Dette gir bedre og mer presise utvalgstrekk, og er en forutsetning for Ă„ benytte begrepet representativitet
  2. Er panelet tilstrekkelig stort nok og med nĂždvendig kapasitet? StĂžrrelsen har mye Ă„ si for kvalitet og kapasitet i panelet. SmĂ„ paneler har stĂžrre sannsynligheter for skjevheter og upresise fordelinger, spesielt nĂ„r mĂ„lgruppen blir mindre.
  3. Tillater panelleverandĂžren selvrekruttering? Dette gjĂžr kontrollen av medlemmer dĂ„rligere, gir hĂžyere risiko for «cheaters» og skjeve fordelinger. 
  4. Har panelleverandĂžren en Â«double-opt-in»-funksjon i rekrutteringsprosessen? Dette er med pĂ„ Ă„ oppdage og redusere fusk og duplikater, ved at medlemmer mĂ„ bekrefter sitt mobilnummer. 
  5. VĂ„r anbefaling er alltid Ă„ gĂ„ for et panel! Hvis din panelleverandĂžr benytter sĂ„kalte “panel-blends” (data innhentet fra en kombinasjon av paneler) er kontrollen og oversikten over datagrunnlaget svakere, og sannsynligheten for skjeve fordelinger og manglende kontroll hĂžyere.  


 




MĂžt Paal 👋, sjef for forretningsutvikling i Norstat! 

Hva mener du er viktigst Ă„ vurdere fĂžr man velger et webpanel?

“Velg et webpanel som har samme bruttofordeling pĂ„ kjĂžnn, alder og geografi som befolkningen. Det er ikke mange av dem. SĂžrg for at dine data kommer fra ett panel, unngĂ„ «panel-blends». Ved Ă„ benytte et kvalitetspanel vil dere fĂ„ data til Ă„ stole pĂ„, og som er representative – altsĂ„ gyldige for populasjonen dere undersĂžker». 

FĂ„ svar i ekspressfart!

FĂ„ svar i ekspress – fra respondenter i Norstatpanel!

Norstat Express lar deg sette opp din egen undersĂžkelse og fĂ„ svar innen en time – ofte fortere.

Visste du at undersĂžkelser i Norstat Express blir besvart av medlemmer i Norstatpanel, Norges stĂžrste forbrukerpanel med over 110 000 medlemmer?

Vi tilbyr fĂžrste undersĂžkelse til nye kunder gratis, og vi gir deg som MFO medlem 25% pĂ„ alle Norstat Express undersĂžkelser ut mars! Send en epost til Natalie for Ă„ benytte deg av tilbudet.




Les mer om, og meld deg pÄ vÄre kommende arrangementer her.
God helg!
 


Ikke medlem i MFO? 

Les mer om medlemskap her.