Litt inspirasjon Ă„ ta med seg inn i fredagen,
med Ăžnske om en riktig god helg!
God fredag,
I dag fÄr du utgave nummer to av vÄr nye faste mÄnedlige spalte "Alt du vil vite" levert av vÄr gode samarbeidspartner Norstat. God fornÞyelse!
Denne uken skal det handle om webpanel! For Ä innhente data og kunnskap sÄ er webpanel et effektivt verktÞy Ä benytte; bÄde med hensyn til tid og kostnader.
Vi som jobber med datainnsamling, er avhengige av respondenter som Þnsker Ä dele sine meninger. Klassisk datainnsamling har tidligere typisk blitt utfÞrt via telefonundersÞkelser (som fremdeles brukes i stor skala), men hovedkilden for data til markedsanalyse er i dag webpaneler. Et webpanel er en samling av personer som har samtykket til Ä delta i markedsundersÞkelser, meningsmÄlinger eller andre typer undersÞkelser som gjennomfÞres pÄ nettet.
Men hva kjennetegner et bra panel?
StĂžrrelse og sammensetning
StÞrrelsen pÄ et webpanel avhenger av antall personer i panelet. Jo stÞrre panelet er, jo stÞrre er kapasiteten og utvalget av mulige respondenter, noe som gir mer representative data og stÞrre nÞyaktighet.
For Ä sikre en balansert sammensetning bÞr panelmedlemmene rekrutteres fra en variasjon av kilder. Panelet mÄ dekke alle befolkningsgrupper, og gi muligheten til Ä mÄlrette undersÞkelser til spesifikke demografiske undergrupper. Dette, i tillegg til panelets stÞrrelse, skaper mulighetsrom mot konkrete mÄlgrupper, sikrer kvalitet pÄ datainnsamlingen og bidrar til kapasitet i panelet.
Det ogsÄ viktig at panelet inneholder et stort antall bakgrunnsvariabler. Disse gir direkte tilgang til smale mÄlgrupper, i tillegg til kontroll i rekruttering til undersÞkelser som er spesifisert og mÄlrettet. Med en bred liste av bakgrunnsvariabler fÄr du dermed stÞrre mulighet til Ä mÄlgruppestyre undersÞkelsene dine. For best kvalitet er det viktig at bakgrunnsinformasjonen kommer direkte fra medlemmene.
Viktige tiltak som bĂžr ligge til grunn for webpanel-kvalitet:
En kontrollert sammensetning av panelet er et kvalitetsgrep i seg selv. Det er likevel noen viktige tiltak som ogsÄ bÞr ligge til grunn for Ä sikre kvalitet i panelet. Dette er noe Norstat har implementert og jobber daglig med:
Det finnes flere webpaneler Ä velge mellom pÄ markedet, men ikke alle fokuserer pÄ kvalitet eller har systemer som tilrettelegger for dette. Ta med deg det over, og vÊr obs pÄ disse punktene neste gang du vurderer Ä bruke et webpanel:
MĂžt Paal đ, sjef for forretningsutvikling i Norstat!
Hva mener du er viktigst Ă„ vurdere fĂžr man velger et webpanel?
âVelg et webpanel som har samme bruttofordeling pĂ„ kjĂžnn, alder og geografi som befolkningen. Det er ikke mange av dem. SĂžrg for at dine data kommer fra ett panel, unngĂ„ «panel-blends». Ved Ă„ benytte et kvalitetspanel vil dere fĂ„ data til Ă„ stole pĂ„, og som er representative â altsĂ„ gyldige for populasjonen dere undersĂžker».
FĂ„ svar i ekspressfart!
FĂ„ svar i ekspress â fra respondenter i Norstatpanel!
Norstat Express lar deg sette opp din egen undersĂžkelse og fĂ„ svar innen en time â ofte fortere.
Visste du at undersĂžkelser i Norstat Express blir besvart av medlemmer i Norstatpanel, Norges stĂžrste forbrukerpanel med over 110 000 medlemmer?
Vi tilbyr fÞrste undersÞkelse til nye kunder gratis, og vi gir deg som MFO medlem 25% pÄ alle Norstat Express undersÞkelser ut mars! Send en epost til Natalie for Ä benytte deg av tilbudet.