Aktuelt - MFO

Ny spalte: Alt du vil vite💡

Skrevet av Anniken Englund - Markedssjef, MFO | 24. februar 2023

Litt inspirasjon å ta med seg inn i fredagen, 
med ønske om en riktig god helg!

God fredag,

I dag har vi gleden av å presentere en splitter ny spalte innen Faglig Fredag. I den nye spalten skal vi fokusere på verdien av data, metode, og hvordan markedsførere og bedrifter kan dra nytte av markedsundersøkelser som gir grunnlaget for viktige analyser og beslutninger.

Spalten heter "Alt du vil vite" og leveres av vår aller ferskeste sponsor Norstat, som én gang i måneden vil sende deg morsom statistikk samt tips og metode innen data og markedsundersøkelser.

I utgave nummer 1 får du både tips til hvordan du lager en god undersøkelse selv, svaret på hvor mange prosent av befolkningen som bruker ketchup på taco (!) samt annen artig statistikk og et godt tilbud til MFO-medlemmer. 

God fornøyelse!


Du har kanskje hørt om Norstat i forbindelse med en undersøkelse, eller til og med blitt oppringt av oss for å delta i en?

Vi samler inn og leverer høykvalitetsdata til markedsundersøkelser til en lang rekke ulike virksomheter. Typisk for disse virksomhetene er at de har et behov for å vite mer om målgruppene sine. 

Data vi samler inn bidrar til å ta informerte og bedre beslutninger som kan være til god hjelp når du skal ta strategiske valg om ulike markedsføringstiltak. Det gir også deg som markedsfører muligheten til å holde tritt med raskt skiftende trender.

I disse nyhetsbrevene ønsker vi å dele kunnskap om det vi kan best med dere lesere, og starter derfor med en “best practice” for å lage gode og engasjerende spørreundersøkelser. Kanskje du kan ha dette i bakhodet neste gang du skal gjennomføre en undersøkelse.

Godt førsteinntrykk
Det er vanligvis på de første sidene at respondenter avbryter undersøkelsen. Det er derfor viktig med et godt førsteinntrykk! Fang oppmerksomheten tidlig ved å gjøre de første spørsmålene enkle å lese og fylle ut, og unngå lange lister og repetitive spørsmål i begynnelsen. Flytt åpne og krevende spørsmål bak i undersøkelsen, og gjør dem frivillige å besvare.  

Tenk på brukeropplevelsen
Det er ikke alltid gøy å svare på undersøkelser. Gjør hva du kan for å gjøre det spennende! Skap variasjon av spørsmål – og ikke ha for mange like spørsmål. Kort ned spørsmåls- og infotekster til noe som er så enkelt og tydelig som mulig for å engasjere. 

Unngå misforståelser og usikkerhet
Ikke skap tvil om hva du stiller spørsmål om, for eksempel ved å spørre om flere ting i samme spørsmål eller bruke uklart eller vanskelig språk. Husk å skrive til “hvermannsen”.  

Unngå ledende spørsmål
Ikke still spørsmål som er ladet, eller tydelig tilkjennegir et synspunkt eller mening. Du bør heller ikke legge holdninger, meninger, synspunkter, verdier eller oppfatninger i spørsmålsteksten. 

Ikke tving frem svar
Respondenter kan fort bli irritert og forlate undersøkelsen når du tvinger dem til å svare på noe de ikke mener. Det kan også ha konsekvenser for validiteten. Du bør være bevisst på hvordan du benytter “vet ikke” alternativ, og unngå å stille spørsmål om noe respondenten har svart at de ikke kjenner til, eller oppfølging av svak kjennskap/lite bruk, etc. Bruk logikk! 

Hold det kort
Lengden på spørreskjema har stor betydning for kvaliteten. Ha derfor et tydelig og enkelt språk, og bruk enkle og korte spørsmålsformuleringer. Vi anbefaler undersøkelser som varer under 10 minutter der det er mulig og sorter ut spørsmål som er mer “nice to know” enn “need to know”.  

Alle undersøkelser må være mobiloptimalisert
Risikoen for en svak brukeropplevelse på mobil er større og bør tas hensyn til, for brukeropplevelsen og for å minimere risiko for at de hopper ut av undersøkelsen. Dette gjør du blant annet ved å unngå åpne tekstfelt som svar, minimer mengden av tekst og ha færre “grids”/matriser, da de av plasshensyn må “splittes opp” og derfor tar lengere tid å besvare.  


Visste du at...



Møt Natalie 👋, Salgs- og markedssjef i Norstat!

Hvorfor bør man som markedsfører investere i markedsundersøkelser?

Beslutninger som baserer seg på faktiske data har en betydelig sterkere kraft enn de som kun baserer seg på historikk og egen overbevisning. Vi ser at et godt datagrunnlag gir et tydelig konkurransefortrinn for de virksomhetene som jobber systematisk og målrettet med det. 

Få svar i ekspressfart!

Ta med tipsene ovenfor og sett opp din egen undersøkelse og få svar innen en halvtime. Med Norstat Express kan du enkelt:

  • Lage opp til 5 spørsmål i en undersøkelse
  • Velge målgruppe (alder, kjønn, geografi)
  • Velge antall respondenter (mellom 10 – 500)
  • Få svar i løpet av 30 – 60 minutter, eller før!

Spørsmålene blir sendt ut til Norstatpanelet. Første undersøkelse er gratis, og nå gir vi deg som MFO medlem 25% ut mars! Send en epost til Natalie for å benytte deg av tilbudet.

Vil du å høre mer om de mange mulighetene, eller ønsker tilbud på en konkret undersøkelse, ta kontakt med Natalie Melleby, salg og markedssjef på 93 08 74 18 eller send en epost til info@norstat.no.



Les mer om, og meld deg på våre kommende arrangementer her.
God helg!
 


Ikke medlem i MFO? 

Les mer om medlemskap her.