Aktuelt
  • Det finnes ingen forslag fordi søkefeltet er tomt.

Ny spalte: Alt du vil viteđź’ˇ

24. februar 2023

Litt inspirasjon ĂĄ ta med seg inn i fredagen, 
med ønske om en riktig god helg!

Alt du vil vite-1

God fredag,

I dag har vi gleden av ĂĄ presentere en splitter ny spalte innen Faglig Fredag. I den nye spalten skal vi fokusere pĂĄ verdien av data, metode, og hvordan markedsførere og bedrifter kan dra nytte av markedsundersøkelser som gir grunnlaget for viktige analyser og beslutninger.

Spalten heter "Alt du vil vite" og leveres av vår aller ferskeste sponsor Norstat, som én gang i måneden vil sende deg morsom statistikk samt tips og metode innen data og markedsundersøkelser.

I utgave nummer 1 fĂĄr du bĂĄde tips til hvordan du lager en god undersøkelse selv, svaret pĂĄ hvor mange prosent av befolkningen som bruker ketchup pĂĄ taco (!) samt annen artig statistikk og et godt tilbud til MFO-medlemmer. 

God fornøyelse!



Du har kanskje hørt om Norstat i forbindelse med en undersøkelse, eller til og med blitt oppringt av oss for å delta i en?

Vi samler inn og leverer høykvalitetsdata til markedsundersøkelser til en lang rekke ulike virksomheter. Typisk for disse virksomhetene er at de har et behov for ĂĄ vite mer om mĂĄlgruppene sine. 

Data vi samler inn bidrar til ĂĄ ta informerte og bedre beslutninger som kan være til god hjelp nĂĄr du skal ta strategiske valg om ulike markedsføringstiltak. Det gir ogsĂĄ deg som markedsfører muligheten til ĂĄ holde tritt med raskt skiftende trender.

I disse nyhetsbrevene ønsker vi ĂĄ dele kunnskap om det vi kan best med dere lesere, og starter derfor med en “best practice” for ĂĄ lage gode og engasjerende spørreundersøkelser. Kanskje du kan ha dette i bakhodet neste gang du skal gjennomføre en undersøkelse.

7 tips

Godt førsteinntrykk
Det er vanligvis pĂĄ de første sidene at respondenter avbryter undersøkelsen. Det er derfor viktig med et godt førsteinntrykk! Fang oppmerksomheten tidlig ved ĂĄ gjøre de første spørsmĂĄlene enkle ĂĄ lese og fylle ut, og unngĂĄ lange lister og repetitive spørsmĂĄl i begynnelsen. Flytt ĂĄpne og krevende spørsmĂĄl bak i undersøkelsen, og gjør dem frivillige ĂĄ besvare.  

Tenk pĂĄ brukeropplevelsen
Det er ikke alltid gøy ĂĄ svare pĂĄ undersøkelser. Gjør hva du kan for ĂĄ gjøre det spennende! Skap variasjon av spørsmĂĄl – og ikke ha for mange like spørsmĂĄl. Kort ned spørsmĂĄls- og infotekster til noe som er sĂĄ enkelt og tydelig som mulig for ĂĄ engasjere. 

UnngĂĄ misforstĂĄelser og usikkerhet
Ikke skap tvil om hva du stiller spørsmĂĄl om, for eksempel ved ĂĄ spørre om flere ting i samme spørsmĂĄl eller bruke uklart eller vanskelig sprĂĄk. Husk ĂĄ skrive til “hvermannsen”.  

Unngå ledende spørsmål
Ikke still spørsmĂĄl som er ladet, eller tydelig tilkjennegir et synspunkt eller mening. Du bør heller ikke legge holdninger, meninger, synspunkter, verdier eller oppfatninger i spørsmĂĄlsteksten. 

Ikke tving frem svar
Respondenter kan fort bli irritert og forlate undersøkelsen nĂĄr du tvinger dem til ĂĄ svare pĂĄ noe de ikke mener. Det kan ogsĂĄ ha konsekvenser for validiteten. Du bør være bevisst pĂĄ hvordan du benytter “vet ikke” alternativ, og unngĂĄ ĂĄ stille spørsmĂĄl om noe respondenten har svart at de ikke kjenner til, eller oppfølging av svak kjennskap/lite bruk, etc. Bruk logikk! 

Hold det kort
Lengden pĂĄ spørreskjema har stor betydning for kvaliteten. Ha derfor et tydelig og enkelt sprĂĄk, og bruk enkle og korte spørsmĂĄlsformuleringer. Vi anbefaler undersøkelser som varer under 10 minutter der det er mulig og sorter ut spørsmĂĄl som er mer “nice to know” enn “need to know”.  

Alle undersøkelser må være mobiloptimalisert
Risikoen for en svak brukeropplevelse pĂĄ mobil er større og bør tas hensyn til, for brukeropplevelsen og for ĂĄ minimere risiko for at de hopper ut av undersøkelsen. Dette gjør du blant annet ved ĂĄ unngĂĄ ĂĄpne tekstfelt som svar, minimer mengden av tekst og ha færre “grids”/matriser, da de av plasshensyn mĂĄ “splittes opp” og derfor tar lengere tid ĂĄ besvare.  



Fun facts

Visste du at...

ketchup taco-1-1
Skjermbilde 2023-02-24 kl. 11.59.15



Møt folka

Møt Natalie đź‘‹, Salgs- og markedssjef i Norstat!

Natalie norstat

Hvorfor bør man som markedsfører investere i markedsundersøkelser?

Beslutninger som baserer seg pĂĄ faktiske data har en betydelig sterkere kraft enn de som kun baserer seg pĂĄ historikk og egen overbevisning. Vi ser at et godt datagrunnlag gir et tydelig konkurransefortrinn for de virksomhetene som jobber systematisk og mĂĄlrettet med det. 


FĂĄ svar i ekspressfart!

Ta med tipsene ovenfor og sett opp din egen undersøkelse og få svar innen en halvtime. Med Norstat Express kan du enkelt:

  • Lage opp til 5 spørsmĂĄl i en undersøkelse
  • Velge mĂĄlgruppe (alder, kjønn, geografi)
  • Velge antall respondenter (mellom 10 – 500)
  • FĂĄ svar i løpet av 30 – 60 minutter, eller før!

SpørsmĂĄlene blir sendt ut til Norstatpanelet. Første undersøkelse er gratis, og nĂĄ gir vi deg som MFO medlem 25% ut mars! Send en epost til Natalie for ĂĄ benytte deg av tilbudet.

Vil du ĂĄ høre mer om de mange mulighetene, eller ønsker tilbud pĂĄ en konkret undersøkelse, ta kontakt med Natalie Melleby, salg og markedssjef pĂĄ 93 08 74 18 eller send en epost til info@norstat.no.

NorstatExpress


Les mer om, og meld deg pĂĄ vĂĄre kommende arrangementer her.
God helg!
 


Ikke medlem i MFO? 

Les mer om medlemskap her.