Aktuelt
  • Det finnes ingen forslag fordi søkefeltet er tomt.

Reisebrev fra MFOs Nestleder Hanne Lohne 🌟

17. februar 2023

Litt inspirasjon å ta med seg inn i fredagen, 
med ønske om en riktig god helg!

faglig fredag v3-1

God fredag,

Denne uken får du en bonusutgave av styrets spalte! Vår dyktige nestleder i MFO-styret; Hanne Eilen Lohne er nemlig på utveksling og i den anledning ba vi henne sende oss et reisebrev fra sitt jobbeventyr. For de som ikke kjenner Hanne; til daglig jobber hun som Director of Business Strategy i Schibsted, og er lidenskapelig opptatt av samarbeid på kryss og tvers av bransjen vår.

Skjermbilde 2023-02-17 kl. 11.50.23

I en bransje som beveger seg i 100 km/t, er vi alle godt vant med kontinuerlig endring, agil tilnærming og innovasjon til frokost (jeg lover å holde meg unna buzzord fra nå). I denne stadige jakten på det siste nye, samles vi både morgen og kveld for inspirasjon og påfyll fra kollegaer og skarpe bransjestemmer. Jeg vil tro det er flere enn meg som griper enhver sjanse til å rømme fra åpent kontorlandskap og sur kaffe, for å delta på seminar.

I Schibsted oppfordres vi alle til å tilbringe mye tid utenfor husets fire vegger (aka Akersgata 55). Vi må kjenne markedet og vi må forstå markedet. En fin høstdag i fjor, lanserte min leder ideen om å dra litt lenger for å hente inspirasjon og nye ideer. “Hva tror du om å dra til New Zealand?” Spørsmålet kom i forbifarten og tilsynelatende tilfeldig. Jeg ga to tomler opp og tenkte ikke så mye mer på det (annet enn at det sikker var en god idé som ble med nettopp det).

Et par måneder senere satt jeg på et fly i retning “andre siden av kloden”.

Det har seg nemlig slik, at dersom du reiser (nesten) så langt du bare kan, ender du opp i New Zealand. Landet der veldig mye er likt som i Norge. Men samtidig helt annerledes. Solen varmer fra nord, bilene kjører på “feil” side av veien, og sommerferien kombineres med jul og nyttår.

I dette annerledes landet, finnes en liten kopi av Schibsted (eller kanskje er det Schibsted som er kopien, hvem vet). Stuff er selve flaggskipet innen nyhetsformidling på New Zealand. Et mediehus som rommer flere av de største og mest leste aviser og magasiner på tvers av både nord -og sørøyen. Et eget sosialt medie, Neighbourly, har de også.

Skjermbilde 2023-02-15 kl. 13.48.00
Stuff sitt kontor i Auckland, New Zealand. Gåtur til og fra kontoret i t-skjorte og sandaler. I februar!

Så nå befinner jeg meg altså her, på andre siden av kloden, men likevel midt i smørøyet av journalistikk og nyhetsformidling. Først og fremst har jeg latt meg imponere av Stuff sin kompromissløse tilnærming til sitt samfunnsoppdrag. De skal formidle små og store nyhetssaker på tvers av aviser, nettsider, videoklipp og podcast. Denne oppgaven tar de på største alvor, og jobber utrettelig for å bli landets mest troverdige organisasjon - og de er på god vei.

Jeg har også fått ta del i lanseringen av Stuff sin nye login-strategi, som gir leserne større frihet til å tilpasse hvilke emner, nyhetssaker og innhold de ønsker å lese. Interessant fra et redaskjonelt perspektiv, men det får også mitt kommersielle hjerte til å slå litt raskere. Hjemme i Norge har Schibsted allerede 2.5 millioner innloggede brukere ukentlig, og kan tilby målretting og annonseprodukter som setter relevans mellom merkevare og målgruppe i fokus. Stuff er på god vei i samme retning, og det i turbofart.

Skjermbilde 2023-02-15 kl. 13.49.39
Ben Haywood (Chief Product Officer) og Sinead Boucher (CEO) har jobbet gjennom natten for å overse lansering av Stuff sin nye logg inn løsning. So far so good.

Kanskje ingen overraskelse, men datakappløpet er høyaktuelt også her downunder. Stuff sitt kommersielle team kombinerer dette med fascinerende høyt nivå av kreativitet koblet til datainnsamling, visualisering og verdiøkning av kundereisen. Her er det flere godbiter som blir med i kofferten, og forhåpentligvis noe som kan videreutvikles sammen med byråer og annonsører hjemme i Norge.

Jeg er nå halvveis i oppholdet, og har timet hjemkomsten til påskestemning og lukten av vår. Da gleder jeg meg til å dele mer av mine opplevelser når vi ses på neste MFO-arrangement. Og de kommer som perler på en snor, med Årets Markedsfører 23. mars og Byråbattle 27. april - som for øvrig er to arrangementer jeg har spilt videre til mine nye kollegaer her på New Zealand. Hvem vet - kanskje får vi se to av MFO sine flaggskip i Aotearoa-drakt i fremtiden.

Skjermbilde 2023-02-17 kl. 11.54.03

 

Avslutter med noe læringer fra dette landet, på andre siden av kloden. Samt noen tips for deg som sitter med et ønske om å selve reise ut og oppleve.

3 korte fra New Zealand:

  • Kiwier (altså innbyggere på New Zealand), liker å gjøre ting på sin måte, og har en fundamental tro på at de som regel kan finne en bedre løsning selv. Et eksempel er nevnte Neighbourly, som er et alternativ til Facebook. Kanskje noen hjemme i Norge burde blåse liv i Nettby igjen..?
  • Som en fortsettelse på forrige punkt, utviklet programmatiske kjøp seg på en litt annen måte her på øyen. Her samlet nemlig samtlige av de store publisistene seg til en felles plattform, for å tilby premium varelager til annonsører og byråer. KPEX, eller Kiwi Premium Exchange, ble med det et reelt alternativ til globale aktører.
  • Sitter du selv med en drøm om å kunne jobbe en periode fra et annet land? Det kan absolutt anbefales, og jeg anbefaler at du starter med å prate med din leder eller HR i bedriften. Det finnes mange muligheter til å knytte bånd utover landegrenser - også for selskaper som i utgangspunktet kun er plassert i Norge.
God helg!
 


Ikke medlem i MFO? 

Les mer om medlemskap her.