Litt inspirasjon Ă„ ta med seg inn i fredagen,
med Ăžnske om en riktig god helg!
God fredag,
Denne uken fÄr du en bonusutgave av styrets spalte! VÄr dyktige nestleder i MFO-styret; Hanne Eilen Lohne er nemlig pÄ utveksling og i den anledning ba vi henne sende oss et reisebrev fra sitt jobbeventyr. For de som ikke kjenner Hanne; til daglig jobber hun som Director of Business Strategy i Schibsted, og er lidenskapelig opptatt av samarbeid pÄ kryss og tvers av bransjen vÄr.
I en bransje som beveger seg i 100 km/t, er vi alle godt vant med kontinuerlig endring, agil tilnÊrming og innovasjon til frokost (jeg lover Ä holde meg unna buzzord fra nÄ). I denne stadige jakten pÄ det siste nye, samles vi bÄde morgen og kveld for inspirasjon og pÄfyll fra kollegaer og skarpe bransjestemmer. Jeg vil tro det er flere enn meg som griper enhver sjanse til Ä rÞmme fra Äpent kontorlandskap og sur kaffe, for Ä delta pÄ seminar.
I Schibsted oppfordres vi alle til Ă„ tilbringe mye tid utenfor husets fire vegger (aka Akersgata 55). Vi mĂ„ kjenne markedet og vi mĂ„ forstĂ„ markedet. En fin hĂžstdag i fjor, lanserte min leder ideen om Ă„ dra litt lenger for Ă„ hente inspirasjon og nye ideer. âHva tror du om Ă„ dra til New Zealand?â SpĂžrsmĂ„let kom i forbifarten og tilsynelatende tilfeldig. Jeg ga to tomler opp og tenkte ikke sĂ„ mye mer pĂ„ det (annet enn at det sikker var en god idĂ© som ble med nettopp det).
Et par mĂ„neder senere satt jeg pĂ„ et fly i retning âandre siden av klodenâ.
Det har seg nemlig slik, at dersom du reiser (nesten) sĂ„ langt du bare kan, ender du opp i New Zealand. Landet der veldig mye er likt som i Norge. Men samtidig helt annerledes. Solen varmer fra nord, bilene kjĂžrer pĂ„ âfeilâ side av veien, og sommerferien kombineres med jul og nyttĂ„r.
I dette annerledes landet, finnes en liten kopi av Schibsted (eller kanskje er det Schibsted som er kopien, hvem vet). Stuff er selve flaggskipet innen nyhetsformidling pÄ New Zealand. Et mediehus som rommer flere av de stÞrste og mest leste aviser og magasiner pÄ tvers av bÄde nord -og sÞrÞyen. Et eget sosialt medie, Neighbourly, har de ogsÄ.
Stuff sitt kontor i Auckland, New Zealand. GĂ„tur til og fra kontoret i t-skjorte og sandaler. I februar!
SÄ nÄ befinner jeg meg altsÄ her, pÄ andre siden av kloden, men likevel midt i smÞrÞyet av journalistikk og nyhetsformidling. FÞrst og fremst har jeg latt meg imponere av Stuff sin kompromisslÞse tilnÊrming til sitt samfunnsoppdrag. De skal formidle smÄ og store nyhetssaker pÄ tvers av aviser, nettsider, videoklipp og podcast. Denne oppgaven tar de pÄ stÞrste alvor, og jobber utrettelig for Ä bli landets mest troverdige organisasjon - og de er pÄ god vei.
Jeg har ogsÄ fÄtt ta del i lanseringen av Stuff sin nye login-strategi, som gir leserne stÞrre frihet til Ä tilpasse hvilke emner, nyhetssaker og innhold de Þnsker Ä lese. Interessant fra et redaskjonelt perspektiv, men det fÄr ogsÄ mitt kommersielle hjerte til Ä slÄ litt raskere. Hjemme i Norge har Schibsted allerede 2.5 millioner innloggede brukere ukentlig, og kan tilby mÄlretting og annonseprodukter som setter relevans mellom merkevare og mÄlgruppe i fokus. Stuff er pÄ god vei i samme retning, og det i turbofart.
Ben Haywood (Chief Product Officer) og Sinead Boucher (CEO) har jobbet gjennom natten for Ă„ overse lansering av Stuff sin nye logg inn lĂžsning. So far so good.
Kanskje ingen overraskelse, men datakapplÞpet er hÞyaktuelt ogsÄ her downunder. Stuff sitt kommersielle team kombinerer dette med fascinerende hÞyt nivÄ av kreativitet koblet til datainnsamling, visualisering og verdiÞkning av kundereisen. Her er det flere godbiter som blir med i kofferten, og forhÄpentligvis noe som kan videreutvikles sammen med byrÄer og annonsÞrer hjemme i Norge.
Jeg er nÄ halvveis i oppholdet, og har timet hjemkomsten til pÄskestemning og lukten av vÄr. Da gleder jeg meg til Ä dele mer av mine opplevelser nÄr vi ses pÄ neste MFO-arrangement. Og de kommer som perler pÄ en snor, med à rets MarkedsfÞrer 23. mars og ByrÄbattle 27. april - som for Þvrig er to arrangementer jeg har spilt videre til mine nye kollegaer her pÄ New Zealand. Hvem vet - kanskje fÄr vi se to av MFO sine flaggskip i Aotearoa-drakt i fremtiden.
Avslutter med noe lÊringer fra dette landet, pÄ andre siden av kloden. Samt noen tips for deg som sitter med et Þnske om Ä selve reise ut og oppleve.
3 korte fra New Zealand:
- Kiwier (altsÄ innbyggere pÄ New Zealand), liker Ä gjÞre ting pÄ sin mÄte, og har en fundamental tro pÄ at de som regel kan finne en bedre lÞsning selv. Et eksempel er nevnte Neighbourly, som er et alternativ til Facebook. Kanskje noen hjemme i Norge burde blÄse liv i Nettby igjen..?
- Som en fortsettelse pÄ forrige punkt, utviklet programmatiske kjÞp seg pÄ en litt annen mÄte her pÄ Þyen. Her samlet nemlig samtlige av de store publisistene seg til en felles plattform, for Ä tilby premium varelager til annonsÞrer og byrÄer. KPEX, eller Kiwi Premium Exchange, ble med det et reelt alternativ til globale aktÞrer.
- Sitter du selv med en drÞm om Ä kunne jobbe en periode fra et annet land? Det kan absolutt anbefales, og jeg anbefaler at du starter med Ä prate med din leder eller HR i bedriften. Det finnes mange muligheter til Ä knytte bÄnd utover landegrenser - ogsÄ for selskaper som i utgangspunktet kun er plassert i Norge.