En samlet kommunikasjonsbransje inviterer til Green Camp med fokus på bærekraft og kommunikasjon. Konferansen arrangeres 1. juni og ledes av konferansier Jenny Skavlan.
– Med Green Camp har vi på rekordtid klart å skape en arena for samarbeid på tvers av sektorer og miljøer, som kan hjelpe hverandre med kommunikasjonen av bærekraft, sier initiativtaker og daglig leder i kommunikasjonsbyrået Nr. 17, Tanja Schøien. Konferansen ble arrangert for første gang i 2022.
– Jeg er ekstra stolt over at vi i år har fått med oss en samlet kommunikasjonsbransje. Vi har klokkertro på at det er samarbeid som må til for å løse alle oppgavene vi står foran, og da er det ekstra fint at kommunikasjonsbransjen støtter initiativet til Green Camp og Nr. 17, fortsetter Schøien.
Tunge aktører i ryggen
Med seg på laget har Nr. 17 fått Markedsføringsforeningen i Oslo (MFO), Kreativt Forum, Kommunikasjonsforeningen og Markedsforbundet. Samarbeidet er med på å gi et enda større nedslagsfelt for bærekraftskommunikasjon, og forhåpentligvis inspirere andre bransjer til varig og miljøvennlig endring.
– Denne konferansen viser at vi står sammen om tematikken på tvers av våre verdigrunnlag. Bærekraft er et område som påvirker oss alle, og som vi alle bør ha et bevisst forhold til. Vi gleder oss til å bidra til dette både før og under arrangementet, forteller Ida Cecilie Wille, daglig leder i MFO.
Kommunikasjonsforeningen støtter konferansen fordi temaet bærekraft er svært aktuelt for deres medlemmer.
– Bærekraftarbeid og bærekraftkommunikasjon har i flere år vært blant de mest etterspurte temaene fra våre medlemmer til våre egne kurs og konferanser. Vi er derfor glade for muligheten til å kunne samarbeide med andre, sentrale aktører i kommunikasjonsbransjen for å hjelpe både private og offentlige virksomheter med å sikre reelt bærekraftarbeid og unngå grønnvasking, sier Heming Welde Thorbjørnsen, prosjektleder i kommunikasjonsforeningen.
Vil synliggjøre viktigheten av bærekraft
André Ishak, fagansvarlig i Kreativt Forum, er enig i at kommunikasjon rundt bærekraft er svært viktig.
– Vi er glade og stolte av å bli invitert inn som samarbeidspartner i Green Camp. Her ønsker vi å vise hvor viktig og effektivt god kreativ kommunikasjon og design kan være når det gjelder bærekraftspørsmål, sier Ishak.
– Bærekraft er mer enn et grønt skifte, og handler om samfunnsansvarlighet på mange nivåer, fra ytre så vel som indre faktorer. Det å bidra til å synliggjøre en så viktig konferanse og tilgjengeliggjøre denne for våre 4500 medlemmer er i seg selv en motivasjon for å rette fokus på et uuttømmelig og viktig tema, fortsetter Wille.
Fokus på samarbeid og fellesskap
Nr. 17 er et kommunikasjonsselskap med fokus på samarbeid. Målet er at Green Camp kan forene aktører fra ulike sektorer og miljøer og at deltakerne kan finne gode samarbeidspartnere for veien videre. I fjor deltok hele 120 selskaper fra hele Norge på
campen, og tilbakemeldingene var svært gode.
– Mange selskaper fant nye samarbeidspartnere, akkurat slik vi håpet. Vi er også veldig glade for at Jenny Skavlan fronter campen som konferansier i år også. Om det er noen som vet hvor vanskelig det kan være å kommunisere bærekraft, så er det henne. Hun er rett og slett en perfekt match for oss, avslutter Schøien.
Green Camp arrangeres torsdag 1. juni 2023 i nyoppussede Klingenberg kino.