Aktuelt - MFO

Byråbattle: Vinnercaset fra A-Å!

Skrevet av Anniken Englund - Markedssjef, MFO | 28. mai 2021

Litt inspirasjon å ta med seg inn i fredagen, 
med ønske om en riktig god helg!

God fredag! 

I går gjennomførte vi historiens første Byråbattle på Gimle Kino. Fem knallsterke pitcher ble levert og livestreamet ut til over 500 markedsførere og helt til slutt kåret publikum Re:media til vinner!

De fem byråene hadde løst pitchen på fem helt ulike, kreative og inspirerende måter. Her finnes det masse læring å ta med seg inn i helgen. I denne ukens Faglig Fredag får du vinnercaset servert. Både dette og de fire andre presentasjonene kan du se på MFO Innsikt nå.

Utfordringen:
Byråene ble utfordret til å pitche på en nylansering av et velkjent produkt i en etablert bransje, nemlig barberhøvelen MFO Blade. Målet var å selge flest mulig MFO barberhøvler og oppnå 15% markedsandel med et mediebudsjett på 2 millioner kroner. Les fullstendig brief her.

Re:media hadde i likhet med de andre byråene gjort en grundig situasjonsanalyse:


Etterfulgt av målgruppeanalyse:
 
    
 

Re:media valgte å redefinere sin målgruppe til Menn og kvinner 18-35, altså Gen Z og Millenials. 


Videre tok vinneren oss igjennom sine mediemål: dekning = 80% med en frekvens på 8. Mediestrategien lød som følger: 

               


Så over til det kreative konseptet!

Basert på studier av målgruppen forklarte Re:media at selve produktet faller i kategorien lavinteresse, men at funksjonen derimot, altså hårfjerning er et tema som engasjerer. De presenterte derfor kampanjen:
My Fucking Opinion!

Kampanjen var representert utendørs: 

                    
 
I egne sosiale medier med engasjerende innhold som både er merkevarebyggende og salgsutløsende. 
 
 
 

Brukerinvolvering gjennom blant annet utfordring av venner til "Skjegg-roulette" hvor målgruppen sender utfordringen til venner og kjente gjennom SoMe. Dersom utfordringen aksepteres betaler senderen for barberbladet. 

Brukergenerert innhold gjennom bruk av Bitmoji og Snapchat hvor man kan få tak i "MFO-klær", altså hårvekst.

I tillegg var også stickers for stories og YouTube Pre-rolls en del av SoMe-strategien. 

                                 


Samt Influencere med sterke meninger inennfor ulike subkulturer.


Re:media rundet av sin pitch med presentasjon av medieplan og budsjettering, og stakk av med seieren en knapp time senere. Vi gratulerer igjen, og ønsker også å takke alle byråene som deltok for en fantastisk innsats! Rådyktige folk med kreative og gode løsninger vi alle kan lære masse av. 

Du kan se hele vinnerpresentasjon og de fire andre inspirerende presentasjonene på MFO Innsikt nå! 



Fått med deg denne månedens Markedslønsj?

Hvordan får man til det gode samarbeidet mellom markedsavdeling og mediebyrå? Vi tar praten med representanter fra begge sider av bordet. 

I denne episoden får møte Lise Regine Kristinsen, Business Director i Mediacom,  Markedssjef Trine Sandvik Kolbjørnsen og Markedssjef Trine Visdal, begge fra Markedssjefene. 

Ta dagens lunsj med oss da vel? God helg!



Logg deg inn på MFO Innsikt her!

-

Ikke medlem i MFO? 

Her finner du de arrangementene du allerede nå kan melde deg på. Flere arrangementer lanseres fortløpende. Vi skal naturligvis også fortsette med våre månedlige MFO-frokostmøter med både dagsaktuell og evigung tematikk.Se alle våre kommende arrangementer her. Les mer om medlemskap her.