Aktuelt - MFO

Positive Provocation - Addressable TV (ATV)

Skrevet av Jette Johannessen - Markedssjef MFO | 28. mars 2025

Litt inspirasjon å ta med seg inn i fredagen, med ønske om en god helg!

God fredag!  

Snart helg, men først får du en ny utgave av spalten 'Positive Provocation' som leveres av vår samarbeidspartner Wavemaker

Addressable TV (ATV): Endelig tilgjengelig på det norske markedet

Det norske TV-landskapet er i konstant endring og blir stadig mer fragmentert. Flere velger nå digitale strømmetjenester fremfor lineær-TV. Dette gjør det vanskeligere å nå ut til alle lag av befolkningen. TV spiller fortsatt en viktig rolle, men vi trenger flere kanaler for å bygge samme dekning som tidligere. Og sammen med endringene, kommer også nye muligheter.

ATV, eller målrettet TV-reklame, er i ferd med å revolusjonere måten vi kan kjøpe TV-reklame på. I stedet for å vise den samme reklamen til alle seerne, lar ATV annonsører vise ulike reklamer til forskjellige husholdninger basert på demografiske data, interesser og atferd. Dette gir en rekke fordeler for både annonsører, seere og tv-distributører:

  • Annonsører kan nå sine mest relevante målgrupper med skreddersydde budskap, noe som øker sannsynligheten for engasjement og konvertering.
  • Ved å ikke kaste bort ressurser på irrelevante seere, kan annonsører få en høyere avkastning på investeringen (ROI) for sine reklamekampanjer på TV.
  • ATV gir innsikt slik at annonsører kan optimalisere sine strategier og forbedre resultatene.
  • Ved å ta i bruk ATV, kan annonsører ligge i forkant av utviklingen og få et konkurransefortrinn i markedet.
  • Det blir enklere å kjøpe TV og inngangsporten til TV-markedet blir lavere. Digitale kjøpsplattformer vil også åpne TV-markedet for nye annonsører.

  • Seerne vil få reklamer som er mer relevante for deres interesser og behov, noe som gjør reklameopplevelsen mindre påtrengende og mer verdifull.
  • Ved å målrette reklamen mer effektivt, kan ATV redusere frekvensen på eksponeringene. 
  • Mulighet for å oppdage nye produkter og tjenester da relevante reklamer kan introdusere seere for nye produkter og tjenester.
  • ATV bidrar til en mer personlig og engasjerende TV-opplevelse.

  • ATV åpner for nye inntektsstrømmer for TV-kanaler ved å selge målrettet reklameplass. Dette kan kompensere for nedgangen i tradisjonelle TV-reklameinntekter.
  • Økt relevans gir mulighet til å ta bedre betalt for reklameplassen.
  • ATV gir TV-kanalene muligheten til å bygge sterkere forhold til annonsører ved å tilby dem mer effektive og målrettede reklameløsninger.
  • Ved å omfavne ATV, kan TV-kanalene fremtidssikre sin TV-plattform og sikre at den forblir relevant i et stadig mer digitalt landskap.


ATV gir nye muligheter for annonsører og TV-kanaler. Ved å tilby økt relevans, en mer relevant og personlig opplevelse for seeren, vil ATV være med på å endre markedet for TV-reklame og gjøre TV tilgjengelig for nye annonsører.

I Wavemaker (del av GroupM) har vi lansert Advanced TV, en løsning for våre annonsører som gjør at vi nå kan målrette reklame på tvers av TV-kanaler. Dette er positivt både for annonsørene og også for TV-kanalene som nå kan få tilgang til nye kunder som ikke har hatt mulighet til å kjøpe reklame på den store skjermen tidligere. Vi gleder oss til å følge utviklingen videre, endringene som kommer er spennende og gir mange nye muligheter.

 


Hils på
Joakim Solheim,
Senior Programmatic Audio & Video Specialist

Nysgjerrig på å lære mer om ATV?
Ta kontakt med oss!

 

 

Les mer om MFO og Wavemakers samarbeid her

Ikke medlem i MFO? 

Les mer om medlemskap her