Litt inspirasjon Ă„ ta med seg inn i fredagen,
med Ăžnske om en riktig god helg!
KjĂŠre lesere,
FÞr vi dykker inn i julemagien, vil vi takke dere alle for at dere har fulgt oss gjennom Äret. Vi hÄper innholdet vÄrt har vÊrt nyttig, og at det har gitt dere en bedre forstÄelse av verden innen datainnsamling og markedsundersÞkelser. Vi gleder oss til Ä fortsette Ä inspirere og lÊre sammen med dere i det kommende Äret.
I Ă„rets siste utgave av Alt du vil vite oppsummerer vi noen av vĂ„re beste tips for deg som skal i gang med markedsundersĂžkelser. Vi deler ogsĂ„ litt juleglede gjennom morsomme julestatistikker â kanskje du finner inspirasjon til Ă„rets julequiz? Som en ekstra gave fra oss til deg, fĂ„r du tilgang til Know your Christmas â et unikt innblikk i julevaner fra 15 europeiske land. đ
God fredag â og ha en nydelig fĂžrjulstid!
HÞy datakvalitet starter med et godt panel. Ved Ä velge en leverandÞr med tilgang til et kvalitetspanel, sikrer du deg pÄlitelige og representative data.
Schibsted er et av selskapene som forstÄr hvor avgjÞrende kvalitetsdata er for suksess. I dette intervjuet med Pernille Vermdal HÞgh, Head of Insights & Effects hos Schibsted, deler hun hvordan datakvalitet spiller en kritisk rolle i virksomheten:
âStĂžrrelsen og kvaliteten pĂ„ et panel er svĂŠrt viktig for oss, bĂ„de mĂ„ten det er rekruttert pĂ„, hvordan det vedlikeholdes og kvalitetskontrollene som er pĂ„ plass. Norstatpanelet og dataene som leveres, holder svĂŠrt hĂžy kvalitet, og jeg tror ikke det er mange andre aktĂžrer som har sĂ„ hĂžye kvalitetsstandarder som Norstat, og det er svĂŠrt viktig for Schibsted.â
Les mer om hvordan samarbeidet med Norstat og Schibsted har gitt verdifulle lĂžsninger, og hvorfor kvalitetsdata er avgjĂžre for deres suksess.
Velg derfor en dataleverandÞr som har tilgang pÄ et panel som er:
Vi har samlet noen helt ferske julestatistikker blant den norske befolkningen som vi hÄper vil bringe smilene frem og sette den rette julestemningen. FÞlg oss ogsÄ pÄ Instagram og LinkedIn for Ä fÄ mer lettbeint statistikk og morsomme konkurranser helt frem til juleaften.
đ 3 av 10 gir oftere til veldedige formĂ„l i julesesongen enn ellers i Ă„ret.
đ 28 % av befolkningen pleier Ă„ vĂŠre med pĂ„ julegrantenning. Flest i aldersgruppen 30-39 Ă„r er med pĂ„ julegrantenning (35 %).
đ 26 % av kjĂŠledyreiere pynter kjĂŠledyret pĂ„ julaften.
âȘ 18 % av befolkningen gĂ„r i kirken pĂ„ julaften.
đȘ 35 % av befolkningen bygger pepperkakehus i julesesongen. Halvparten i aldersgruppen 40-49 Ă„r bygger pepperkakehus i julesesongen (51 %). Flest pĂ„ Vestlandet bygger pepperkakehus (41 %).
⚠77 % av befolkningen fÄr julestemning og for 73 % av disse kommer julestemningen fÞrst i lÞpet av desember. 3 % fÄr julestemning allerede fra oktober eller tidligere, mens 21 % fÄr den i lÞpet av november. Det er flere kvinner enn menn som fÄr julestemning fÞr desember.
đœïž 53 % av befolkningen skal pĂ„ minst ett julebord i Ă„r. 28 % bruker det samme antrekket pĂ„ julebord fra Ă„r til Ă„r, mens 35 % har et utvalg av antrekk som de varierer mellom. 6 % kjĂžper et nytt antrekk til julebordet fra Ă„r til Ă„r, dette gjelder 10 % av kvinner og 2 % av menn.
đ 22 % av befolkningen i arbeid har julegenserdag pĂ„ jobben, hvor de ansatte kan kle seg i julegenser eller julefarger.
âïž For 61 % av befolkningen er snĂž ganske eller svĂŠrt viktig for Ă„ komme i julestemning.
đ 2 av 10 sender ut julebrev, en liten oppsummering av Ă„ret til familie og venner. Det er stĂžrst andel av de over 60 Ă„r som sender julebrev (30 %).
đČ 53 % av befolkningen besĂžker gravlund i lĂžpet av juletiden. Det er stĂžrst andel i Nord-Norge som besĂžker gravlund i juletiden (62 %).
đ„€ 10 % av befolkningen har byttet favoritt innenfor julebrus de siste Ă„rene, hvorav 7 % har byttet fra rĂžd til brun julebrus.
đ„€ 24 % har byttet fra sukkerholdig til lett julebrus. 39 % drikker sukkerholdig julebrus og har alltid gjort det, mens 28 % drikker begge deler om hverandre. 9 % har alltid drukket lett julebrus.
đ« 33 % av befolkningen har smakt pepperkaker med sjokolade og av disse foretrekker 26 % pepperkaker med sjokolade, mens 62 % foretrekker pepperkaker uten sjokolade.
Know your Christmas
Vi utforsker julestemningen blant vÄre mange panelmedlemmer i 15 europeiske land
Vi er igjen glade for Ă„ gi deg tilgang til "Know your Christmas", en spesialutgave av Norstat Quarterly Data. đ MĂ„let vĂ„rt er Ă„ spre juleglede ved Ă„ gi deg verdifulle data pĂ„ en enkel mĂ„te gjennom et dashbord som lar deg sammenligne data fra ulike deler av Europa.
Bruk informasjonen til Ă„ lage en quiz for venner og familie eller del morsomme fakta. Mulighetene er mange, og vi overlater kreativiteten til deg. Vi hĂ„per dette legger til litt ekstra glede i julefeiringen din! đ