Aktuelt
  • Det finnes ingen forslag fordi søkefeltet er tomt.

Alt du vil vite - Julespesial 🎄✨

6. desember 2024

Litt inspirasjon å ta med seg inn i fredagen, 
med ønske om en riktig god helg!

Alt du vil vite-1

Kjære lesere,

Før vi dykker inn i julemagien, vil vi takke dere alle for at dere har fulgt oss gjennom året. Vi håper innholdet vårt har vært nyttig, og at det har gitt dere en bedre forståelse av verden innen datainnsamling og markedsundersøkelser. Vi gleder oss til å fortsette å inspirere og lære sammen med dere i det kommende året.

I årets siste utgave av Alt du vil vite oppsummerer vi noen av våre beste tips for deg som skal i gang med markedsundersøkelser. Vi deler også litt juleglede gjennom morsomme julestatistikker – kanskje du finner inspirasjon til årets julequiz? Som en ekstra gave fra oss til deg, får du tilgang til Know your Christmas – et unikt innblikk i julevaner fra 15 europeiske land. 🎁

God fredag – og ha en nydelig førjulstid!



Group 740 (23)
 

Høy datakvalitet starter med et godt panel. Ved å velge en leverandør med tilgang til et kvalitetspanel, sikrer du deg pålitelige og representative data.

Schibsted er et av selskapene som forstår hvor avgjørende kvalitetsdata er for suksess. I dette intervjuet med Pernille Vermdal Høgh, Head of Insights & Effects hos Schibsted, deler hun hvordan datakvalitet spiller en kritisk rolle i virksomheten:

“Størrelsen og kvaliteten på et panel er svært viktig for oss, både måten det er rekruttert på, hvordan det vedlikeholdes og kvalitetskontrollene som er på plass. Norstatpanelet og dataene som leveres, holder svært høy kvalitet, og jeg tror ikke det er mange andre aktører som har så høye kvalitetsstandarder som Norstat, og det er svært viktig for Schibsted.”

Les mer om hvordan samarbeidet med Norstat og Schibsted har gitt verdifulle løsninger, og hvorfor kvalitetsdata er avgjøre for deres suksess.

Velg derfor en dataleverandør som har tilgang på et panel som er:

  1. Tilstrekkelig stort med nødvendig kapasitet
  2. Representativt og har samme bruttofordeling på kjønn, alder og geografi som befolkningen.
  3. Benytter seg av ett panel og unngår «panel-blends»
  4. Ikke tillater selvrekruttering
  5. Har gode systemer og rutiner for å oppdage og redusere fusk og duplikater

Group 740 (26)

Vi har samlet noen helt ferske julestatistikker blant den norske befolkningen som vi håper vil bringe smilene frem og sette den rette julestemningen. Følg oss også på Instagram og LinkedIn for å få mer lettbeint statistikk og morsomme konkurranser helt frem til juleaften.

🎁 3 av 10 gir oftere til veldedige formål i julesesongen enn ellers i året.

🎄 28 % av befolkningen pleier å være med på julegrantenning. Flest i aldersgruppen 30-39 år er med på julegrantenning (35 %).

🐕 26 % av kjæledyreiere pynter kjæledyret på julaften.

⛪ 18 % av befolkningen går i kirken på julaften.

🍪 35 % av befolkningen bygger pepperkakehus i julesesongen. Halvparten i aldersgruppen 40-49 år bygger pepperkakehus i julesesongen (51 %). Flest på Vestlandet bygger pepperkakehus (41 %).

✨ 77 % av befolkningen får julestemning og for 73 % av disse kommer julestemningen først i løpet av desember. 3 % får julestemning allerede fra oktober eller tidligere, mens 21 % får den i løpet av november. Det er flere kvinner enn menn som får julestemning før desember.

🍽️ 53 % av befolkningen skal på minst ett julebord i år. 28 % bruker det samme antrekket på julebord fra år til år, mens 35 % har et utvalg av antrekk som de varierer mellom. 6 % kjøper et nytt antrekk til julebordet fra år til år, dette gjelder 10 % av kvinner og 2 % av menn.

🎅 22 % av befolkningen i arbeid har julegenserdag på jobben, hvor de ansatte kan kle seg i julegenser eller julefarger.

❄️ For 61 % av befolkningen er snø ganske eller svært viktig for å komme i julestemning.

💌 2 av 10 sender ut julebrev, en liten oppsummering av året til familie og venner. Det er størst andel av de over 60 år som sender julebrev (30 %).

🌲 53 % av befolkningen besøker gravlund i løpet av juletiden. Det er størst andel i Nord-Norge som besøker gravlund i juletiden (62 %).

🥤 10 % av befolkningen har byttet favoritt innenfor julebrus de siste årene, hvorav 7 % har byttet fra rød til brun julebrus.

🥤 24 % har byttet fra sukkerholdig til lett julebrus. 39 % drikker sukkerholdig julebrus og har alltid gjort det, mens 28 % drikker begge deler om hverandre. 9 % har alltid drukket lett julebrus.

🍫 33 % av befolkningen har smakt pepperkaker med sjokolade og av disse foretrekker 26 % pepperkaker med sjokolade, mens 62 % foretrekker pepperkaker uten sjokolade.

stats


Know your Christmas

Vi utforsker julestemningen blant våre mange panelmedlemmer i 15 europeiske land

Vi er igjen glade for å gi deg tilgang til "Know your Christmas", en spesialutgave av Norstat Quarterly Data. 🎁 Målet vårt er å spre juleglede ved å gi deg verdifulle data på en enkel måte gjennom et dashbord som lar deg sammenligne data fra ulike deler av Europa.

Bruk informasjonen til å lage en quiz for venner og familie eller del morsomme fakta. Mulighetene er mange, og vi overlater kreativiteten til deg. Vi håper dette legger til litt ekstra glede i julefeiringen din! 🎄

Få tilgang til "Know your Christmas" her



God helg!

Ikke medlem i MFO? 

Les mer om medlemskap her.