Aktuelt - MFO

Tilbakeblikk på 8 Minutes 14. mai 2025

Skrevet av Jette Johannessen - Markedssjef MFO | 23. mai 2025

God fredag! 

Forrige uke samlet vi i MFO for første gang hele 700 engasjerte deltakere til "8 Minutes" – et konsept vi har arvet av INMA der 13 profiler fra kommunikasjons- og næringslivet delte sine perspektiver på temaet "Change", på kun åtte minutter hver.

Publikum i storsalen på Colosseum kino fikk en bredt sammensatt og inspirerende formiddag med både humor, alvor og ny innsikt. Etter at alle foredrag var gjennomført, stemte publikum frem sin favoritt – og vinneren ble Kristian Fredheim fra Wabba, med sitt ærlige og rørende innlegg «Bønner, Biz og Baller: En beretning om motgang, vilje, tro og gjennomføringskraft.»

8 Minutes» handler om å løfte stemmer, spre ideer og inspirere til endring. Vi er utrolig stolte over responsen og ser allerede frem til neste år!

Her følger en kort oppsummering og essensen av hva de 13 stjernene formidlet fra scenen:

 

🌟 Kristian Fredheim delte reisen bak Wabba – et bevis på at selv når alt virker usikkert og ekspertene sier én ting, kan utholdenhet og tro på egen idé føre deg fram. Og ja – han tok hjem seieren på 8 minutes!

 

🌟 Anders Tufte fra Regnskogfondet minnet oss på at CO2-nivåene ikke har vært så høye på millioner av år. Men med smart kommunikasjon kan man gjøre det håndgripelig: hvor mange trær redder markedsføringen din?

 

🌟 Ann Mari Wammeli viste hvordan visuelle symboler kan få enorm kraft. En enkel rød caps ble en hel politisk bevegelse. Hva er ditt visuelle kjennetegn som folk faktisk husker?

 

🌟 Iselin Guttormsen tok for seg sex – ikke for å sjokkere, men for å normalisere. Fra kroppslige endringer etter fødsel til utroskap: det er på tide å snakke om det vi alle tenker, uten å gjøre det til en klisjé.

 

🌟 Pernille Høegh fra Schibsted minnet oss – med dansk glød – om viktigheten av fri presse. Annonsebudsjettene våre former hvilke stemmer som får plass. Vi må ta det ansvaret på alvor.

 

🌟 Med historien om laksearvingen og den praktfulle, upraktiske påfuglhale, fortalte Anders Muurman Holm Morgenstern fra hvordan noe "unyttig" kan bli det som skaper mest oppmerksomhet – også i markedsføring.

 

🌟 Adam McDonald fra Chickens Only løftet frem Chewy, som sender blomster når kjæledyret ditt dør. Et sterkt eksempel på kundereise med ekte omtanke. Hva gjør din kundeopplevelse uforglemmelig?

 

🌟 Babak Behrad fra Trigger snakket om hvordan TikTok trigger hjernen vår på godt og vondt. For å nå gjennom må innhold treffe våre urgamle behov for tilhørighet, belønning og trygghet. Relevans slår reklame – hver gang.

 

🌟 Marianne Solheim fra Toppfotball Kvinner understreket at endring først skjer når vi kollektivt sier ifra om at status quo ikke holder – og tør å stå i det.

 

🌟 Katinka Sletten introduserte oss for Fediverse – et desentralisert alternativ til dagens sosiale medier. Her brytes de digitale murene, og brukerne får tilbake kontrollen.

 

🌟 Runar Wiksnes fra Virke tok oss gjennom generasjonene – og minnet oss på hvor mye potensial som ligger i å utvikle tjenester for dem som har forlatt arbeidslivet, men langt fra er ferdige.

 

🌟 Marte Ruud Sandberg fra First House sammenlignet næringsliv med poker. Noen ganger handler det ikke om å vinne hvert spill, men om å spille klokt over tid – og tåle at resultater kan la vente på seg.

 

🌟 Aina Lemoen Lunde fra Feddie Distillery avsluttet med å snakke om merkevarebygging med sjel. Folk søker tilhørighet, latter og ektehet. I dag vinner ikke de glatteste – men de ærlige.

Takk til alle dere som deltok på 8 Minutes i år, og så håper jeg å se deg på vårt 8 Minutes neste år!

Ønsker deg en glad mai-helg og minner om at vi arrangerer sommerfest for våre medlemmer og samarbeidspartnere onsdag 18. juni på Brød&Sirkus. Håper å se deg der! 🌸

Beste hilsen fra Ida, Daglig leder i MFO

 

 

 
God helg!
Ikke medlem i MFO?