
God fredag!
Forrige uke samlet vi i MFO for første gang hele 700 engasjerte deltakere til "8 Minutes" – et konsept vi har arvet av INMA der 13 profiler fra kommunikasjons- og næringslivet delte sine perspektiver på temaet "Change", på kun åtte minutter hver.

Publikum i storsalen på Colosseum kino fikk en bredt sammensatt og inspirerende formiddag med både humor, alvor og ny innsikt. Etter at alle foredrag var gjennomført, stemte publikum frem sin favoritt – og vinneren ble Kristian Fredheim fra Wabba, med sitt ærlige og rørende innlegg «Bønner, Biz og Baller: En beretning om motgang, vilje, tro og gjennomføringskraft.»
8 Minutes» handler om å løfte stemmer, spre ideer og inspirere til endring. Vi er utrolig stolte over responsen og ser allerede frem til neste år!
.jpg?width=835&height=557&name=ChenMedia_@kjondalfoto_MFO_8minutes_web-161%20(1).jpg)
Her følger en kort oppsummering og essensen av hva de 13 stjernene formidlet fra scenen:
🌟 Kristian Fredheim delte reisen bak Wabba – et bevis på at selv når alt virker usikkert og ekspertene sier én ting, kan utholdenhet og tro på egen idé føre deg fram. Og ja – han tok hjem seieren på 8 minutes!
🌟 Anders Tufte fra Regnskogfondet minnet oss på at CO2-nivåene ikke har vært så høye på millioner av år. Men med smart kommunikasjon kan man gjøre det håndgripelig: hvor mange trær redder markedsføringen din?
🌟 Ann Mari Wammeli viste hvordan visuelle symboler kan få enorm kraft. En enkel rød caps ble en hel politisk bevegelse. Hva er ditt visuelle kjennetegn som folk faktisk husker?
🌟 Iselin Guttormsen tok for seg sex – ikke for å sjokkere, men for å normalisere. Fra kroppslige endringer etter fødsel til utroskap: det er på tide å snakke om det vi alle tenker, uten å gjøre det til en klisjé.
🌟 Pernille Høegh fra Schibsted minnet oss – med dansk glød – om viktigheten av fri presse. Annonsebudsjettene våre former hvilke stemmer som får plass. Vi må ta det ansvaret på alvor.
🌟 Med historien om laksearvingen og den praktfulle, upraktiske påfuglhale, fortalte Anders Muurman Holm Morgenstern fra hvordan noe "unyttig" kan bli det som skaper mest oppmerksomhet – også i markedsføring.
🌟 Adam McDonald fra Chickens Only løftet frem Chewy, som sender blomster når kjæledyret ditt dør. Et sterkt eksempel på kundereise med ekte omtanke. Hva gjør din kundeopplevelse uforglemmelig?
🌟 Babak Behrad fra Trigger snakket om hvordan TikTok trigger hjernen vår på godt og vondt. For å nå gjennom må innhold treffe våre urgamle behov for tilhørighet, belønning og trygghet. Relevans slår reklame – hver gang.
🌟 Marianne Solheim fra Toppfotball Kvinner understreket at endring først skjer når vi kollektivt sier ifra om at status quo ikke holder – og tør å stå i det.
🌟 Katinka Sletten introduserte oss for Fediverse – et desentralisert alternativ til dagens sosiale medier. Her brytes de digitale murene, og brukerne får tilbake kontrollen.
🌟 Runar Wiksnes fra Virke tok oss gjennom generasjonene – og minnet oss på hvor mye potensial som ligger i å utvikle tjenester for dem som har forlatt arbeidslivet, men langt fra er ferdige.
🌟 Marte Ruud Sandberg fra First House sammenlignet næringsliv med poker. Noen ganger handler det ikke om å vinne hvert spill, men om å spille klokt over tid – og tåle at resultater kan la vente på seg.
🌟 Aina Lemoen Lunde fra Feddie Distillery avsluttet med å snakke om merkevarebygging med sjel. Folk søker tilhørighet, latter og ektehet. I dag vinner ikke de glatteste – men de ærlige.

Takk til alle dere som deltok på 8 Minutes i år, og så håper jeg å se deg på vårt 8 Minutes neste år!
Ønsker deg en glad mai-helg og minner om at vi arrangerer sommerfest for våre medlemmer og samarbeidspartnere onsdag 18. juni på Brød&Sirkus. Håper å se deg der! 🌸
Beste hilsen fra Ida, Daglig leder i MFO



