MFO-styret består av 11 spennende markedsføringsprofiler fra ulike deler av bransjen. Denne sommeren ønsker vi at du skal få bli bedre kjent med dem og kanskje få noen tips du kan få bruk for de neste ukene. Fortsatt god sommer fra alle oss i MFO!
I jobben som Nordic Digital Marketing Manager i SATS har Magnus ansvar for deres digitale tilstedeværelse, analyse, innsikt og performance i Norge, Sverige, Finland og Danmark. Primært omhandler dette struktur og ytelse deres digitale kanaler, i tillegg til å utforske og implementere nye løsninger for fremtiden.
Jeg liker godt podcasten Marketing over Coffee som tar for seg ulike aktuelle temaer innen bransjen. Og holde meg litt oppdatert på nettsidene til Tech Crunch, Fast Company og lignende slik jeg vanligvis gjør.
Videre er planen å gjøre også andre ting enn det jeg vanligvis gjør. Så da blir det mer tid med fruen og barna, og ser da for meg lettere lektyre ala Kaptein Supertruse og Karsten & Petra på sengekanten.
Syns det er så mange flinke folk over alt, så vanskelig å trekke frem kun én. Her kunne jeg nevnt mange jeg har jobbet med eller jobber med, men for å dra det litt til siden; jeg har en god bekjent, Kim Lien, som starta softwareselskapet VR Traveler.
Han ønsket å holde kontrollen over selskapets visjon så han droppet investorer i starten. Dermed solgte han det han eide, slutta i jobben han hadde og gikk inn med hud og hår for å satse på VR-teknologi som et hjelpemiddel innen mental helse-sektoren.
Det har nå betalt seg gjennom større samarbeid med sykehus og psykologer i helsesektoren. Her skal teknologien bidra til å lettere forstå pasientene gjennom simulering av behandler/pasient-situasjoner gjennom VR-teknologi.
Svært fascinerende og mektig imponert over det han og gjengen der har fått til og gjør. Og veldig spennende når teknologi kan åpne for nye måter å løse intrikate utfordringer på.
Koding og automatisering – viktig å ha fokus på, men også sikre at man er effektive og kostnadsbesparende for å sikre businessen.
Er dog fort gjort å tenke kun tall og algoritmer, så det er viktig å tenke på at vi hele tiden har med mennesker å gjøre. Men å kjenne prosessene bak innsikten og algoritmene gjør innsiktsarbeidet enklere.
I tillegg er jeg svært spent på utviklingen av podcast som kanal og business, og tror denne kommer til å ta enda større steg i årene som kommer. Så å bli flinkere innen dette området er også noe jeg ønsker..
De siste ti årene har jeg jobbet hovedsakelig internasjonalt og utviklet merkevarestrategier i over 25 land som konsulent for IKEA, Carlsberg, Coca-Cola, Danone med flere. Jeg jobber også som visiting professor og foreleser i tematikken på Masters nivå. Jeg jobber ut ifra setningen: «Adferd er irrelevant. Motivasjon er alt.» Når man går i dybden på den setningen og forstår hva som ligger bak skjer det spennende ting.
Marianne jobber som avdelingsleder og fagansvarlig for LudensGruppen sin Design & UX avdeling. LudensGruppen AS er et design- og teknologiselskap som jobber med innovasjon, programvare- utvikling, kommunikasjon og reklame. Marianne er blant annet involvert i mange spennende prosjekter innenfor web- og interaksjonsdesign. Hun jobber også med strategi og innsikt, utvikling av visuelle identiter og grafisk design.
Jeg henter ofte frem boken: “Whatever You Think, Think the Opposite”. Den minner meg på og tvinger meg til å tenke nytt og annerledes. Ellers skal jeg lese bøkene: “Don't Make Me Think” av Steve Krug og “Thinking fast and slow” av Daniel Kahneman.
Podcastene jeg hører på innholder gjerne temaer innenfor UI / UX, grafisk design, produkt design og markedsføring. Av utelandske podcaster har jeg den siste tiden fulgt: “Shop talk”, “Design details” og “Wireframe”. Av norske podkaster har jeg begynt å høre på “Bouvet bobler” og har fått med meg samtlige av episodene til “Stormkast”.
Til daglig arbeider Asle med å markedsføre bærekraftig aluminium ovenfor kunder og stakeholders i over 40 land. Hydro leverer aluminiumskomponenter til alt du kan tenke deg av produkter, fra biler, båter, bygninger, til møbler, elektronikk og colabokser.
Martine jobber som strategisk rådgiver i HyperRedink. Et byrå, og en hverdag som består i kunder med masse forskjellige kommunikasjonsutfordringer. Der vi holder helhetlige kundeopplevelser høyt, og jeg er så heldig å både få bryne meg på merkevarebygging, digital produktutvikling, og kommunikasjon.
Jeg prøver å ha en god miks av bøker i bryggebaggen, litt fag, litt skjønnlitteratur, og litt aviser. Så er det veldig mange gode podcaster ute om dagen, som er en praktisk måte å ta inn kunnskap på, om du vil steke hele kroppen uten skygge fra boka, med hendene frie til å drikke noe leskende.
Jeg kan finne mye glede i å ta inn ting som ikke nødvendigvis er fagspesifike, men somgir meg nye og bredere perspektiv på samfunnet rundt meg. Når jeg tenker meg om er vel en bred samfunnsforståelse, en del av det å være markedsfører, så jeg velger å tenke dette er gode tips likevel. Anbefaler virkelig podcasten 1619 fra The New York Times, som metodisk og engasjerende tar for seg historien om det første slaveskipet som kom til USA.
En lærerik og ufattelig trist del av historien til landet vi for ofte har sett opp til. Fra slaveskipets ankomst i 1619, tar den oss videre til hvordan avhengighetene til slaveøkonomien har ført til innvevde rasistiske strukturer i hele det Amerikanske samfunnet. På områder som fordeling av land, helsetilbud, boligpolitikk, utdanning, kulturarenaer, rettsvesenet. Med andre ord fra krybben, til George Floyd.
Denne våren har vært spesiell, med en rekke kriser og utfordringer som også kommer med muligheter til å gå foran med et godt eksempel, gjøre riktige ting, bidra, og gi tilbake. BLM og korona som eksempler. Jeg synes ikke norske merkevarer og kommunikasjonsbransje har vært flinke nok. Ikke unaturlig da få andre hadde en tydelig plan for mye av det som har truffet oss, men det er helt tydelig at vi primært er rigget for status quo.
En god venn av meg sa en gang at merkevarer aldri kan finne opp en trend eller skape en forskjell alene, kun speile tendenser i samfunnet, og forsterke eller motvirke det som allerede eksisterer. Plassen og rollen merkevarer bør ha etter min mening, vi er først og fremst kommersielle virksomheter.
Likevel synes jeg vi ofte tør for lite og for sent. Vi er risikoavers og redd for å mene og gjøre for mye, for tidlig, kanskje i frykt for å skremme bort en eldre kjøpegruppe, som fortsatt sitter med mye forbrukermakt. Derfor går min framsnakking til generasjonen etter meg. De unge. De som faktisk tar til gatene for å si hva de mener. De som utfordrer min millenials-generasjon for vår apati, nostalgi og dobbeltmoral.
Generasjon Z er vel navnet vi har gitt dem. De ligger 4 skritt foran meg, og 8 skritt foran de som styrer norsk kommunikasjonsbransje og merkevarer. Der vi tror vi utfordrer på legning ved å vise to jenter som holder hender i en reklamefilm, tar de det for gitt. Når vi arrangerer likestillingsseminarer med fokus på at kvinner må tørre mer, er de oppvokst med at alle kan, og tør, uavhengig av kjønn.
Der vi gir oss selv bærekraftskred ved å snakke om resirkulerbare potetgullposer, vet de at det er langt større endringer som må til, og de er villig til å ofre egen komfort ved å komme dit. Og når vi skyter fra hver våre skyttergraver over mangfold og inkludering, har de venner fra flere verdensdeler enn vi noen gang kommer til å få, eller later som vi har.
Jeg tror at hvis vi hadde satt oss i de unges sko litt mer, og sett verden fra deres perspektiv litt oftere, tror jeg vi kunne klart å titte i speilet som peker fremover på hva som er, og slutte å ta oppgjør med, og fokusere på, det som var.
Nå burde jeg sikkert sagt bærekraft, CRM eller TikTok. Men jeg er blitt litt hektet på forbrukerpsykologi og nudging. Så jeg skal ta et intensivkurs i København i oktober, for å prøve å omgjøre noe av teorien til praktiske verktøy i arbeidshverdagen. Så er neste bok på lista Behave av Robert Sapolsky, som tar for seg det biologiske aspektet for hvorfor vi gjør som vi gjør, greit å vekte litt født sånn, blitt sånn, eller påvirket til, tenker jeg.
Oioi, jeg er veldig glad i reker, så her er det viktig at ikke samtalen går i stå, og loffeskiva får en trå smak. Tror jeg derfor hadde invitert gjestene basert på et tema. Egoistisk nok liker jeg best når praten flyter litt av seg selv, og jeg kan både lene meg tilbake for litt skrelling, og hoppe inn når jeg føler jeg har noe å bidra med.
Tror tema jeg hadde valgt var 2020 oppsummert. En liten halvårs-kavalkade fra turbulente siste seks måneder, uten fokus på sportsbegivenheter, men samfunnet og menneskene i det. En bred bukett av fagfolk, meningsytrere, og mennesker jeg gjerne skulle hørt mer av perspektivene til, hadde vært invitert.
I en ikke prioritert rekkefølge; Thomas Hylland Eriksen, alltid gode perspektiver, og kan ofte gi en behagelig følelse av overblikk og et godt helhetsperspektiv. Sissel Gran, bare fordi, det er Sissel Gran<3, og hun alltid har så treffsikre refleksjoner rundt hva som gjør oss menneskelige.
Jeg hadde invitert Toni Morrison (denne middagen hadde funnet sted før hennes død i fjor), som kunne ha gitt sin analyse av hvordan, og hvorfor verden har endt opp der den er, med tanke på forskjeller og rasisme, og lært oss om verdien av et slagkraftig og mangfoldig narrativ.
Fra et kommersielt merkevareperspektiv, og av pur egeninteresse hadde jeg invitert Phil Knight. Nike har alltid vært mer enn tøysko og en Swosh-logo, og har hatt innvevde verdier fra dag en, hvorfor har de det? Og hvordan ser han på merkevarenes roller fremover, inkludert deres egen.
Til slutt hadde jeg invitert en helt vanlig snusfornuftig og samfunnsengasjert 15 åring, noe som ikke er mangelvare om dagen, hen kunne gitt sine perspektiver rundt hvordan hen har opplevd det siste halvåret, og hvordan hen tenker vi voksne forvalter makten vi har.
Vi hadde trengt mye reker, det hadde nok blitt en lang kveld.
I reMarkable jobber Anders med flere spennende prosjekter innenfor merkevare og markedsføring som spenner fra reklameutvikling og packaging til retail. Det siste året har han jobbet på spreng for å forberede global lansering av deres andre generasjons 'paper tablet', reMarkable 2, som de løftet sløret av akkurat da korona brøt ut for fullt.
Må man egentlig bruke feriene på å lese fag? Jeg har i alle fall alltid prioritert skjønnlitteratur i hengekøya. Jeg tror det er bra for hjernen å koble av det strukturerte, analytiske av og til og heller mate inn fantasi og kunst. Eller la tankene spinne i sitt eget tempo - aller helst på en lang fjelltur. Det er ofte da jeg føler jeg tenker nytt, også om jobben og andre prosjekter på fritiden.
Jeg har en tendens til å like litt snåle romaner, eller som i alle fall har litt artig språk. Jeg likte veldig godt «Allt blir inget» av svenske Martin Kellermann - han som kanskje er mest kjent for tegneserien «Rocky». Ellers scorer jo Ragnar Hovland høyt på snålhet og bøkene hans kan også demme opp for litt Vestlands-savn i blant..
For de musikkinteresserte vil jeg anbefale podcasten «Switched on Pop» som går i dybden på og dissekerer dagens hits for å avsløre hvilke triks komponistene bruker. For eksempel at Justin Timberlake bruker elementer fra middelaldermusikk og at «I Feel It Coming» med The Weeknd har veldig mye til felles med Marvin Gayes «What's Going On». Lærerikt og akkurat passe nerdete!
Min virtuelle high-five går til gjengen i Askeladden & Co som kjører på med spennende, lekne konsepter og utfordrer de bransjene som ikke har tilpasset seg dagens og morgendagens kundereise. Tenker at uansett om de lykkes eller ikke med hvert konsept, så er de med på å pushe ting i en ny retning!
Jeg tror de fleste markedsførere skulle ønske at de både var enda bedre på - og brukte mer tid på - å verifisere eller å finne ny innsikt om sin kategori. Det er definitivt noe jeg vil sette høyt på to-do-listen på min reMarkable. I tillegg har jeg på blokka å forstå mer av både systemer, helheten og teknikker innen CRO og Performance marketing.
Det hadde vært veldig spennende å høre hvordan Redbull stadig utvikler det som må være verdens største kommersielle innholdsmaskineri. Vi kunne snakket om hva det tilfører av merkeverdi kontra de mer tradisjonelle plasseringene de gjør, hvordan de måler det - og sikkert mye, mye mer! Men hvordan passer egentlig reker med Redbull?
Sara er kommunikasjonsansvarlig i Melanor. Som en bransjeorganisasjon for bedrifter som utvikler og leverer medisinsk- og laboratorieutstyr til helsevesenet, er Melanor ekstra aktuelle nå under koronakrisen. Sara sin oppgave er blant annet å gjøre deres arbeid kjent for media og befolkningen ellers slik at de kan få på plass bedre rammebetingelser for medlemmene sine, og sikre at helseansatte får trygt beskyttelsesutstyr og ikke må gå uten eller med piratkopier.
Jeg klikker meg jevnlig inn på kampanje.no og får med meg hva som rører seg i bransjen, samt at jeg skal se noen TED talks for inspirasjon.
Jeg er mer glad i dokumentarer enn bøker, og Tiny Shoulders, Rethinking Barbie anbefales. Den følger markeds- og PR-teamet i tiden da Barbie hadde mistet markedsandeler, og viser arbeidet fra innsiden rundt strategien for å rebrande dukken og vinne markedsandelene tilbake. En ærlig fremstilling av strategi- og PR- arbeid som både failer og funker.
Mange artister har mistet inntektsgrunnlaget sitt pga. koronakrisen, og jeg synes Posten og Pol Reklamebyrå sin kampanje E(merch)ing fungerer godt på mange måter. Ma$arati i samarbeid med Highaskite, Gabrielle, Matoma, OnklP og Isah, har designet eksklusive merch-t-skjorter som sendes ut via Posten. Kampanjen gir inntekter til artistene, samtidig som Posten trolig når målgruppen de er ute etter.
Når verden er i krise eller verdensomspennende situasjoner oppstår som man gjerne vil eller må respondere på, er det noen som trår feil i kommunikasjonen og markedsføringen sin. Det har vært noen grelle eksempler på dette under blant annet koronakrisen, og krisekommunikasjon for markedsførere synes jeg ville vært et spennende og nyttig felt å fordype seg i.
Leonardo DiCaprio, ikke bare fordi han er en av verdens beste skuespillere, men også fordi han i 2016 ble listet som en av 100 mest innflytelsesrike personer i verden for sitt engasjement for miljø og verdens urbefolkning. Nå er ikke han «en i bransjen», men med sine 44,5 millioner følgere på Instagram gjør han åpenbart mye riktig, og jeg skulle gjerne ha likt å vite hvordan jobber for å vinne så mange øyne og ører for sakene han kjemper for.
Marianne er styreleder i MFO, og markedsdirektør i Flokk. Til daglig leder hun et internasjonalt marketing- og digitalmiljø ettersom Flokks møbler selges i over 80 land. Hovedfokus for Marianne er på designhistorier, miljøkommunikasjon og smart bruk av teknologi for å levere gode løsninger for kundene.
I Norsk Toppfotball som markedssjef er Martin ansvarlig for å bygge merkevarene Eliteserien og OBOS-ligaen, som innebærer utforming av merkevarestrategi, ide- og konseptutvikling, markedskommunikasjon og effektmåling. Hans hovedoppgave har vært å rebrande Tippeligaen til Eliteserien, utvikling av merkevareplattform, posisjonering og visuell identitet, samt oppbygging av egeneide digitale kanaler.
Siden jeg sluttet i United Influencers så har jeg jobbet med ulike prosjekter. De to største akkurat nå er: Memolife. En plattform for akselerert læring og hjernetrening. Akkurat som vi trener kroppen, trenger hjernen også trening. Dette er en alt i ett løsningen som spiller hjernen din til bedre fokus, produktivitet og måloppnåelse, med live- og digital trening. Du kan skape nye vaner, bedre relasjoner og optimal hjerneutnyttelse med bare 3 minutter daglig hjernetrening.
Det andre prosjektet er som interim markedssjef for A. Huseby møbler. En fantastisk møbelbutikk i Karenlyst Allé, der jeg jobber med å skape en overordnet markedsstrategi, samtidig som vi hele tiden må drive day-to-day kommunikasjon.
Sommeren er til for å ta en pause – trening, natur, vannsport, refleksjon, venner, diskusjoner og mindre fag. Likevel blir det nok også tid til podcast: Big Questions/ Cal Fussman, Oslo business forum, Recode Decode, The Tim Ferris show og selvfølgelig Akimbo/ Seth Godin. Samt en bok om arketyper: The Hero and the outlaw.
I sommer skal jeg jobbe med å installere nye vaner for å skape den hverdagen jeg ønsker meg. Det er bevist at hvis man skal installere nye vaner er det smart å gjøre det i en ny setting. (f.eks på ferie) Derfor skal jeg nerde litt på og hente ut det beste fra bøker jeg har lest tidligere: The 5 AM club, 13 things mentally strong people don’t do, High performance habits, The sleep revolution, Talk like TED, What anyone can do og The power of Peers.
Selv om dette er en stor aktør som jeg forventer mye av, vil jeg gjerne trekke fram DNB sin kampanje for #huninvesterer. Ikke bare fordi de nådde ut til mange og skapte stor endring, men fordi jeg synes det er viktig at denne typen aktører setter lys på samfunnsproblemer og gjør noe med dem. Jeg er spent og forventningsfull til hvordan DNB tar denne kampanjen videre, og håper at flere kan komme på banen og at DNB vil samarbeide med de som strekker ut en hånd, slik at vi sammen kan skape varig endring.
I enhver markedsførers verden er det hele tiden noe nytt å lære seg. Jeg sliter med å begrense meg, samtidig som jeg ønsker å være oppdatert. Generelt er jeg veldig interessert i hvordan vi kan bruke teknologien som er tilgjengelig smartere, slik at vi kan bruke tid på å lage godt innhold, bygge merkevarer som betyr noe og gjøre verden til et litt bedre sted mens teknologien gjør jobben (AI, digitale plattformer, performance marketing etc.)
Jeg spiser gjerne reker med Lars Erik Grønntun. Jeg vil gjerne høre hans tanker om jobbskiftet, om hvordan han tror verden vil forandre seg etter Covid 19, det store bildet og hvordan han ser på samspillet mellom PR og markedsføring fremover.
Om jeg får velge internasjonalt, ønsker jeg meg en diskusjon mellom Tim Ferris og Seth Godin, deres syn på merkevarer og hva som blir viktigst for å lykkes fremover innenfor kommunikasjonsfaget.