Bli medlem
Aktuelt

    'Fem faglige' med MFO-styret

    9. juli 2020

    fem-faglige-grønn-header

    MFO-styret består av 11 spennende markedsføringsprofiler fra ulike deler av bransjen. Denne sommeren ønsker vi at du skal få bli bedre kjent med dem og kanskje få noen tips du kan få bruk for de neste ukene. Fortsatt god sommer fra alle oss i MFO!

    Skjermbilde 2020-08-03 kl. 09.37.22

    I jobben som Nordic Digital Marketing Manager i SATS har Magnus ansvar for deres digitale tilstedeværelse, analyse, innsikt og performance i Norge, Sverige, Finland og Danmark. Primært omhandler dette struktur og ytelse deres digitale kanaler, i tillegg til å utforske og implementere nye løsninger for fremtiden.

    1. Hvordan skal du holde deg faglig oppdatert i sommer?

      Jeg liker godt podcasten Marketing over Coffee som tar for seg ulike aktuelle temaer innen bransjen. Og holde meg litt oppdatert på nettsidene til Tech Crunch, Fast Company og lignende slik jeg vanligvis gjør.

      Videre er planen å gjøre også andre ting enn det jeg vanligvis gjør. Så da blir det mer tid med fruen og barna, og ser da for meg lettere lektyre ala Kaptein Supertruse og Karsten & Petra på sengekanten.

    2. En god “beach read” er essensielt på sommeren. Kan du anbefale noen gode bøker (eller podcaster) for den engasjerte markedsføreren?

      Ikke en ny bok, men jeg har alltid vært fan av «The Psychology of Persuasion» som handler om påvirkning og overtalelse og evt hvordan man lettere skal motstå fristelser. Av annen lektyre syns jeg ennå Freakonomics er en som står seg godt. En engasjerende og svært interessant måte å se statistikk som årsaksforklaring til historiske hendelser.
    3. Vi elsker fremsnakk! Hvem i bransjen synes du fortjener litt ekstra skryt akkurat nå og hvorfor?

      Syns det er så mange flinke folk over alt, så vanskelig å trekke frem kun én. Her kunne jeg nevnt mange jeg har jobbet med eller jobber med, men for å dra det litt til siden; jeg har en god bekjent, Kim Lien, som starta softwareselskapet VR Traveler.

      Han ønsket å holde kontrollen over selskapets visjon så han droppet investorer i starten. Dermed solgte han det han eide, slutta i jobben han hadde og gikk inn med hud og hår for å satse på VR-teknologi som et hjelpemiddel innen mental helse-sektoren.

      Det har nå betalt seg gjennom større samarbeid med sykehus og psykologer i helsesektoren. Her skal teknologien bidra til å lettere forstå pasientene gjennom simulering av behandler/pasient-situasjoner gjennom VR-teknologi.

      Svært fascinerende og mektig imponert over det han og gjengen der har fått til og gjør. Og veldig spennende når teknologi kan åpne for nye måter å løse intrikate utfordringer på.

    4. Hvilken faglig kompetanse føler du behov for å lære deg mer om akkurat nå?

      Koding og automatisering – viktig å ha fokus på, men også sikre at man er effektive og kostnadsbesparende for å sikre businessen.

      Er dog fort gjort å tenke kun tall og algoritmer, så det er viktig å tenke på at vi hele tiden har med mennesker å gjøre. Men å kjenne prosessene bak innsikten og algoritmene gjør innsiktsarbeidet enklere.

      I tillegg er jeg svært spent på utviklingen av podcast som kanal og business, og tror denne kommer til å ta enda større steg i årene som kommer. Så å bli flinkere innen dette området er også noe jeg ønsker..

    5. Hvis du fikk spise reker på brygga med hvem som helst fra bransjen, internasjonalt såvel som nasjonalt. Hvem hadde du valgt og hvorfor?

      Dropper vi reker blir nok praten mye hyggeligere for min del. Men jeg lar meg fascinere av det litt merkelige og morsomme. Syns Mads Hansen er en morsom og dyktig fyr som også har benyttet sin bakgrunn som halvkjendis til å bygge seg opp ved hjelp av enkle, men geniale prinsipper. Han bruker også statusen sin til å belyse og skape debatt om områder som vår bransje ikke er god nok på å håndtere. Tror jeg kunne lært en del av han faktisk.

    Skjermbilde 2020-07-22 kl. 09.41.10

    De siste ti årene har jeg jobbet hovedsakelig internasjonalt og utviklet merkevarestrategier i over 25 land som konsulent for IKEA, Carlsberg, Coca-Cola, Danone med flere. Jeg jobber også som visiting professor og foreleser i tematikken på Masters nivå. Jeg jobber ut ifra setningen: «Adferd er irrelevant. Motivasjon er alt.» Når man går i dybden på den setningen og forstår hva som ligger bak skjer det spennende ting.

    1. Hvordan skal du holde deg faglig oppdatert i sommer?

      Lære meg å spille piano. Jeg jobber med fag 24/7, så godt for hjernen å få inspirasjon fra nye kilder.
    2. En god “beach read” er essensielt på sommeren. Kan du anbefale noen gode bøker (eller podcaster) for den engasjerte markedsføreren?

      The Expanse bøkene er vel på totalt 3 - 4.000 sider. Jeg er glad i store science fiction historier som går noen tusen år frem i tid, og gir et dypdykk i hvordan samfunn, mennesker og andre raser har utviklet seg (eller ikke utviklet seg). Enhver markedsfører bør gå ut av sin hektiske hverdag, se på det store bildet og faktisk forstå hva som definerer mennesker.

    3. Vi elsker fremsnakk! Hvem i bransjen synes du fortjener litt ekstra skryt akkurat nå og hvorfor?

      La oss ta noen som ikke er så kjent. Jeg tenker Frederik Guttormsen og teamet i Netthandelsgruppen har bygget opp kanskje Norges mest kompetente inhouse performance miljø uten at de er så kjent. Jeg vet de ønsker å bli enda bedre på merkevaredelen, dog resultatene de har oppnådd snakker for seg selv.

    4. Hvilken faglig kompetanse føler du behov for å lære deg mer om akkurat nå?
      Vi har hatt en diskusjon internt på hva AI kan og ikke brukes til. For eksempel, kan en AI lage en merkevareposisjonering? Min mening er nei. Vil en AI klare å lage en Mona Lisa? Nei. For andre ting innen markedsføring kommer det en AI revolusjon jeg har lyst å utforske.

    5. Hvis du fikk spise reker på brygga med hvem som helst fra bransjen, internasjonalt såvel som nasjonalt. Hvem hadde du valgt og hvorfor?

      Hmm… ref interessen min i menneskelig innsikt tenker jeg vi tar en alien. Kunne godt tenke meg å få noen input på hvordan de ville sett på kategorien mennesker. Må komme noen interessante innsikter der.

    Skjermbilde 2020-07-22 kl. 09.41.41

    Marianne jobber som avdelingsleder og fagansvarlig for LudensGruppen sin Design & UX avdeling. LudensGruppen AS er et design- og teknologiselskap som jobber med innovasjon, programvare- utvikling, kommunikasjon og reklame. Marianne er blant annet involvert i mange spennende prosjekter innenfor web- og interaksjonsdesign. Hun jobber også med strategi og innsikt, utvikling av visuelle identiter og grafisk design.

    1. Hvordan skal du holde deg faglig oppdatert i sommer?

      I tillegg til å lese bøker og høre podkaster, henter jeg denne sommeren inspirasjon fra en ukes bobiltur (testes ut for første gang) på Vestlandet, og venner og familie på sommerhytta på Sørlandet.

      Jeg har flere designere i familien fra både sko-, tekstil-, interiør og yachtdesign bransjen. Det er alltid spennende å høre om deres jobbhverdag, utfordringer og erfaringer. Ellers tar jeg alltid med meg brosjyrer, menyer etc., lagrer linker til skjemaer og nettsider jeg kommer over i forbindelse med nye steder jeg besøker.
    2. En god “beach read” er essensielt på sommeren. Kan du anbefale noen gode bøker (eller podcaster) for den engasjerte markedsføreren?

      Jeg henter ofte frem boken: “Whatever You Think, Think the Opposite”. Den minner meg på og tvinger meg til å tenke nytt og annerledes. Ellers skal jeg lese bøkene: “Don't Make Me Think” av Steve Krug og “Thinking fast and slow” av Daniel Kahneman.

      Podcastene jeg hører på innholder gjerne temaer innenfor UI / UX, grafisk design, produkt design og markedsføring. Av utelandske podcaster har jeg den siste tiden fulgt: “Shop talk”, “Design details” og “Wireframe”. Av norske podkaster har jeg begynt å høre på “Bouvet bobler” og har fått med meg samtlige av episodene til “Stormkast”.

    3. Vi elsker fremsnakk! Hvem i bransjen synes du fortjener litt ekstra skryt akkurat nå og hvorfor?

      Jeg heier på norske startups, og Ida Aalen, interaksjonsdesigner, medieviter og gründer av video- startupen Confrere, får litt ekstra skryt av meg. I media kunne vi lese at Confrere ikke vokste så raskt som gründerne håpte og vurderte å gi opp. Så kom koronakrisen og mer enn 60-doblet videostartupens trafikk, og nå verdsettes oppstartsselskapet deres til 150 millioner.

      Det er er bare å glede seg over norske gründerbedrifter som lykkes, mange blir også lagt merke til internasjonalt. Som tidligere medeier og co-founder av et design- og engrosfirma, vet jeg hvor mye hardt arbeid som ligger bak og hvilken urokkelig tro man må ha på egne produkter og tjenester.

    4. Hvilken faglig kompetanse føler du behov for å lære deg mer om akkurat nå?

      Kundereisen og brukertesting. Vi (Ludensgruppen og jeg) skal bli enda bedre på utvikle tjenester som løser kundenes behov. Vi må ha økt fokus på brukerne av våre tjenester og designe på deres premisser.
      Mange i bransjen utvikler og designer tjenester og nettsider med korte tidsfrister og ofte begrensede budsjetter. Det er ikke alltid like lett å få kundene våre til å forstå viktigheten av brukertesting og tiden det tar. Verktøyene vi velger for å brukerteste må derfor være enkle og effektive.

    5. Hvis du fikk spise reker på brygga med hvem som helst fra bransjen, internasjonalt såvel som nasjonalt. Hvem hadde du valgt og hvorfor?

      Det må bli av de tre partnerne i Pentagram i New York; Emily Oberman, Paula Scher og/eller Natasha Jen. De tre er noen av de mest innflytelsesrike grafiske designerne i verden innenfor grafikk og identitet, produkter og emballasje, utstillinger og installasjoner, nettsteder og digitale opplevelser, reklame og kommunikasjon, lyd og bevegelse.

      Det hadde vært utrolig spennende å høre deres tanker rundt teknologi, digitalisering og hvordan det vil påvirke de forskjellige tjenestene de leverer.

    Skjermbilde 2020-07-22 kl. 09.41.31

    Til daglig arbeider Asle med å markedsføre bærekraftig aluminium ovenfor kunder og stakeholders i over 40 land. Hydro leverer aluminiumskomponenter til alt du kan tenke deg av produkter, fra biler, båter, bygninger, til møbler, elektronikk og colabokser.

    1. Hvordan skal du holde deg faglig oppdatert i sommer?

      Sommeren er jo en tid hvor det skjer mindre i nyhetsbildet, og da prøver jeg helst å bruke tiden min på andre ting enn å lese fag, men jeg setter pris på lettbeinte oppdateringer jeg får i form av nyhetsbrev og via sosiale medier.

    2. En god “beach read” er essensielt på sommeren. Kan du anbefale noen gode bøker (eller podcaster) for den engasjerte markedsføreren?

      I ferieveska kommer jeg til å ha med meg Simon Sineks Start with why. Verken boka eller temaet er spesielt nytt, men jeg tror det er altfor lett å glemme hva slags formål man som bedrift prøver å oppfylle, spesielt i vår kommunikasjon. Med litt tid til ettertanke nå i sommer tror jeg det kan være vel anvendt tid å tenke de store trekkene før vi dykker rett inn i markedsplaner til høsten.

    3. Vi elsker fremsnakk! Hvem i bransjen synes du fortjener litt ekstra skryt akkurat nå og hvorfor?

      Jeg synes de ansatte i SAS trenger en ekstra klapp på skulderen nå. De er oppe i den tøffeste perioden noensinne i reiselivsbransjen, men likevel har jeg med beundring fått med meg hvordan de har holdt hodet høyt, kommunisert positivt og konstruktivt utad, samtidig som vi har sett rørende eksempler på hvordan de ansatte har engasjert seg i lokalmiljøet.
    4. Hvilken faglig kompetanse føler du behov for å lære deg mer om akkurat nå?

      Jeg tror at som markedsførere i dag må vi hele tiden holde oss oppdatert på utviklingen i digitale medier. Facebook og LinkedIn er kanskje ved å nå sitt modningspunkt, men jeg er spent på hva som kommer av annonsemuligheter i andre kanaler som vi nesten over natten begynner å bruke daglig.

    5. Hvis du fikk spise reker på brygga med hvem som helst fra bransjen, internasjonalt såvel som nasjonalt. Hvem hadde du valgt og hvorfor?

      Hehe, det er et godt spørsmål. Hvis jeg virkelig kunne velge fritt tror jeg at jeg skulle valgt Elon Musk for å høre mer om hvilke visjoner han har for de neste fem til ti årene.

     

    2fem faglige Martine C
    Martine jobber som strategisk rådgiver i HyperRedink. Et byrå, og en hverdag som består i kunder med masse forskjellige kommunikasjonsutfordringer. Der vi holder helhetlige kundeopplevelser høyt, og jeg er så heldig å både få bryne meg på merkevarebygging, digital produktutvikling, og kommunikasjon. 

    1. Hvordan skal du holde deg faglig oppdatert i sommer?

      Jeg prøver å ha en god miks av bøker i bryggebaggen, litt fag, litt skjønnlitteratur, og litt aviser. Så er det veldig mange gode podcaster ute om dagen, som er en praktisk måte å ta inn kunnskap på, om du vil steke hele kroppen uten skygge fra boka, med hendene frie til å drikke noe leskende.

    2. En god “beach read” er essensielt på sommeren. Kan du anbefale noen gode bøker (eller podcaster) for den engasjerte markedsføreren?

      Jeg kan finne mye glede i å ta inn ting som ikke nødvendigvis er fagspesifike, men somgir meg nye og bredere perspektiv på samfunnet rundt meg. Når jeg tenker meg om er vel en bred samfunnsforståelse, en del av det å være markedsfører, så jeg velger å tenke dette er gode tips likevel. Anbefaler virkelig podcasten 1619 fra The New York Times, som metodisk og engasjerende tar for seg historien om det første slaveskipet som kom til USA.

      En lærerik og ufattelig trist del av historien til landet vi for ofte har sett opp til. Fra slaveskipets ankomst i 1619, tar den oss videre til hvordan avhengighetene til slaveøkonomien har ført til innvevde rasistiske strukturer i hele det Amerikanske samfunnet. På områder som fordeling av land, helsetilbud, boligpolitikk, utdanning, kulturarenaer, rettsvesenet. Med andre ord fra krybben, til George Floyd.

      I tillegg har jeg nettopp lest ferdig Nudge, av adferd og forbrukerøkonomene Richard H. Thaler, og Cass R. Sunstein. En interessant bok om hvordan man kan lede, og vi blir ledet til å ta valg gjennom blant annet nudging. Hverdagslige ting vi gjør på autopilot, eller større avgjørelser eller inngripen i våre liv, som faktisk er konstruert slik at vi ledes i en gitt retning, uten at vi nødvendigvis er bevisste på det selv.

      I markedsføringsøyemed kan dette klart misbrukes, men det kan også brukes til å gjøre en positiv forskjell. Som å gjøre matvanene våre sunnere, sørge for at vi faktiske tar miljøkloke valg, eller gjøre oss mer oppmerksomme på eksempelvis fordommer mot kjønn, legning eller andre etnisiteter enn vår egen.

      Så har jeg unnet meg Harvard Business Review i det siste. Et av numrene hadde en del veldig gode artikler om kundelojalitet, måling og monitorering av kundeverdi, med fokus på å beholde og pleie, vs å hele tiden jage nye, og glemme de man har.

      Et tema som er brennaktuelt om dagen, både fordi jakten på nye kunder og oppmerksomheten er beintøff, måten vi forbruker på endrer seg i takt med 2 graders målet, og fokus på gode helhetlige kundeopplevelser som står over tid aldri går av moten.


    3. Vi elsker fremsnakk! Hvem i bransjen synes du fortjener litt ekstra skryt akkurat nå og hvorfor?

      Denne våren har vært spesiell, med en rekke kriser og utfordringer som også kommer med muligheter til å gå foran med et godt eksempel, gjøre riktige ting, bidra, og gi tilbake. BLM og korona som eksempler. Jeg synes ikke norske merkevarer og kommunikasjonsbransje har vært flinke nok. Ikke unaturlig da få andre hadde en tydelig plan for mye av det som har truffet oss, men det er helt tydelig at vi primært er rigget for status quo.

      En god venn av meg sa en gang at merkevarer aldri kan finne opp en trend eller skape en forskjell alene, kun speile tendenser i samfunnet, og forsterke eller motvirke det som allerede eksisterer. Plassen og rollen merkevarer bør ha etter min mening, vi er først og fremst kommersielle virksomheter.

      Likevel synes jeg vi ofte tør for lite og for sent. Vi er risikoavers og redd for å mene og gjøre for mye, for tidlig, kanskje i frykt for å skremme bort en eldre kjøpegruppe, som fortsatt sitter med mye forbrukermakt. Derfor går min framsnakking til generasjonen etter meg. De unge. De som faktisk tar til gatene for å si hva de mener. De som utfordrer min millenials-generasjon for vår apati, nostalgi og dobbeltmoral.

      Generasjon Z er vel navnet vi har gitt dem. De ligger 4 skritt foran meg, og 8 skritt foran de som styrer norsk kommunikasjonsbransje og merkevarer. Der vi tror vi utfordrer på legning ved å vise to jenter som holder hender i en reklamefilm, tar de det for gitt. Når vi arrangerer likestillingsseminarer med fokus på at kvinner må tørre mer, er de oppvokst med at alle kan, og tør, uavhengig av kjønn.

      Der vi gir oss selv bærekraftskred ved å snakke om resirkulerbare potetgullposer, vet de at det er langt større endringer som må til, og de er villig til å ofre egen komfort ved å komme dit. Og når vi skyter fra hver våre skyttergraver over mangfold og inkludering, har de venner fra flere verdensdeler enn vi noen gang kommer til å få, eller later som vi har.

      Jeg tror at hvis vi hadde satt oss i de unges sko litt mer, og sett verden fra deres perspektiv litt oftere, tror jeg vi kunne klart å titte i speilet som peker fremover på hva som er, og slutte å ta oppgjør med, og fokusere på, det som var.

    4. Hvilken faglig kompetanse føler du behov for å lære deg mer om akkurat nå?

      Nå burde jeg sikkert sagt bærekraft, CRM eller TikTok. Men jeg er blitt litt hektet på forbrukerpsykologi og nudging. Så jeg skal ta et intensivkurs i København i oktober, for å prøve å omgjøre noe av teorien til praktiske verktøy i arbeidshverdagen. Så er neste bok på lista Behave av Robert Sapolsky, som tar for seg det biologiske aspektet for hvorfor vi gjør som vi gjør, greit å vekte litt født sånn, blitt sånn, eller påvirket til, tenker jeg. 

    5. Hvis du fikk spise reker på brygga med hvem som helst fra bransjen, internasjonalt såvel som nasjonalt. Hvem hadde du valgt og hvorfor?

      Oioi, jeg er veldig glad i reker, så her er det viktig at ikke samtalen går i stå, og loffeskiva får en trå smak. Tror jeg derfor hadde invitert gjestene basert på et tema. Egoistisk nok liker jeg best når praten flyter litt av seg selv, og jeg kan både lene meg tilbake for litt skrelling, og hoppe inn når jeg føler jeg har noe å bidra med.

      Tror tema jeg hadde valgt var 2020 oppsummert. En liten halvårs-kavalkade fra turbulente siste seks måneder, uten fokus på sportsbegivenheter, men samfunnet og menneskene i det. En bred bukett av fagfolk, meningsytrere, og mennesker jeg gjerne skulle hørt mer av perspektivene til, hadde vært invitert.

      I en ikke prioritert rekkefølge; Thomas Hylland Eriksen, alltid gode perspektiver, og kan ofte gi en behagelig følelse av overblikk og et godt helhetsperspektiv. Sissel Gran, bare fordi, det er Sissel Gran<3, og hun alltid har så treffsikre refleksjoner rundt hva som gjør oss menneskelige.

      Jeg hadde invitert Toni Morrison (denne middagen hadde funnet sted før hennes død i fjor), som kunne ha gitt sin analyse av hvordan, og hvorfor verden har endt opp der den er, med tanke på forskjeller og rasisme, og lært oss om verdien av et slagkraftig og mangfoldig narrativ.

      Fra et kommersielt merkevareperspektiv, og av pur egeninteresse hadde jeg invitert Phil Knight. Nike har alltid vært mer enn tøysko og en Swosh-logo, og har hatt innvevde verdier fra dag en, hvorfor har de det? Og hvordan ser han på merkevarenes roller fremover, inkludert deres egen.

      Til slutt hadde jeg invitert en helt vanlig snusfornuftig og samfunnsengasjert 15 åring, noe som ikke er mangelvare om dagen, hen kunne gitt sine perspektiver rundt hvordan hen har opplevd det siste halvåret, og hvordan hen tenker vi voksne forvalter makten vi har.
      Vi hadde trengt mye reker, det hadde nok blitt en lang kveld.

    2fem faglige Anders
    I reMarkable jobber Anders med flere spennende prosjekter innenfor merkevare og markedsføring som spenner fra reklameutvikling og packaging til retail. Det siste året har han jobbet på spreng for å forberede global lansering av deres andre generasjons 'paper tablet', reMarkable 2, som de løftet sløret av akkurat da korona brøt ut for fullt. 

    1. Hvordan skal du holde deg faglig oppdatert i sommer?

      Må man egentlig bruke feriene på å lese fag? Jeg har i alle fall alltid prioritert skjønnlitteratur i hengekøya. Jeg tror det er bra for hjernen å koble av det strukturerte, analytiske av og til og heller mate inn fantasi og kunst. Eller la tankene spinne i sitt eget tempo - aller helst på en lang fjelltur. Det er ofte da jeg føler jeg tenker nytt, også om jobben og andre prosjekter på fritiden.

    2. En god “beach read” er essensielt på sommeren. Kan du anbefale noen gode bøker (eller podcaster) for den engasjerte markedsføreren?

      Jeg har en tendens til å like litt snåle romaner, eller som i alle fall har litt artig språk. Jeg likte veldig godt «Allt blir inget» av svenske Martin Kellermann - han som kanskje er mest kjent for tegneserien «Rocky». Ellers scorer jo Ragnar Hovland høyt på snålhet og bøkene hans kan også demme opp for litt Vestlands-savn i blant..

      For de musikkinteresserte vil jeg anbefale podcasten «Switched on Pop» som går i dybden på og dissekerer dagens hits for å avsløre hvilke triks komponistene bruker. For eksempel at Justin Timberlake bruker elementer fra middelaldermusikk og at «I Feel It Coming» med The Weeknd har veldig mye til felles med Marvin Gayes «What's Going On». Lærerikt og akkurat passe nerdete! 

    3. Vi elsker fremsnakk! Hvem i bransjen synes du fortjener litt ekstra skryt akkurat nå og hvorfor?

      Min virtuelle high-five går til gjengen i Askeladden & Co som kjører på med spennende, lekne konsepter og utfordrer de bransjene som ikke har tilpasset seg dagens og morgendagens kundereise. Tenker at uansett om de lykkes eller ikke med hvert konsept, så er de med på å pushe ting i en ny retning!

    4. Hvilken faglig kompetanse føler du behov for å lære deg mer om akkurat nå?

      Jeg tror de fleste markedsførere skulle ønske at de både var enda bedre på - og brukte mer tid på - å verifisere eller å finne ny innsikt om sin kategori. Det er definitivt noe jeg vil sette høyt på to-do-listen på min reMarkable. I tillegg har jeg på blokka å forstå mer av både systemer, helheten og teknikker innen CRO og Performance marketing. 

    5. Hvis du fikk spise reker på brygga med hvem som helst fra bransjen, internasjonalt såvel som nasjonalt. Hvem hadde du valgt og hvorfor?

      Det hadde vært veldig spennende å høre hvordan Redbull stadig utvikler det som må være verdens største kommersielle innholdsmaskineri. Vi kunne snakket om hva det tilfører av merkeverdi kontra de mer tradisjonelle plasseringene de gjør, hvordan de måler det - og sikkert mye, mye mer! Men hvordan passer egentlig reker med Redbull?

    2fem faglige Sara

    Sara er kommunikasjonsansvarlig i Melanor. Som en bransjeorganisasjon for bedrifter som utvikler og leverer medisinsk- og laboratorieutstyr til helsevesenet, er Melanor ekstra aktuelle nå under koronakrisen. Sara sin oppgave er blant annet å gjøre deres arbeid kjent for media og befolkningen ellers slik at de kan få på plass bedre rammebetingelser for medlemmene sine, og sikre at helseansatte får trygt beskyttelsesutstyr og ikke må gå uten eller med piratkopier.

    1. Hvordan skal du holde deg faglig oppdatert i sommer?

      Jeg klikker meg jevnlig inn på kampanje.no og får med meg hva som rører seg i bransjen, samt at jeg skal se noen TED talks for inspirasjon.

    2. En god “beach read” er essensielt på sommeren. Kan du anbefale noen gode bøker (eller podcaster) for den engasjerte markedsføreren?

      Jeg er mer glad i dokumentarer enn bøker, og Tiny Shoulders, Rethinking Barbie anbefales. Den følger markeds- og PR-teamet i tiden da Barbie hadde mistet markedsandeler, og viser arbeidet fra innsiden rundt strategien for å rebrande dukken og vinne markedsandelene tilbake. En ærlig fremstilling av strategi- og PR- arbeid som både failer og funker.

    3. Vi elsker fremsnakk! Hvem i bransjen synes du fortjener litt ekstra skryt akkurat nå og hvorfor?

      Mange artister har mistet inntektsgrunnlaget sitt pga. koronakrisen, og jeg synes Posten og Pol Reklamebyrå sin kampanje E(merch)ing fungerer godt på mange måter. Ma$arati i samarbeid med Highaskite, Gabrielle, Matoma, OnklP og Isah, har designet eksklusive merch-t-skjorter som sendes ut via Posten. Kampanjen gir inntekter til artistene, samtidig som Posten trolig når målgruppen de er ute etter.

    4. Hvilken faglig kompetanse føler du behov for å lære deg mer om akkurat nå?

      Når verden er i krise eller verdensomspennende situasjoner oppstår som man gjerne vil eller må respondere på, er det noen som trår feil i kommunikasjonen og markedsføringen sin. Det har vært noen grelle eksempler på dette under blant annet koronakrisen, og krisekommunikasjon for markedsførere synes jeg ville vært et spennende og nyttig felt å fordype seg i.

    5. Hvis du fikk spise reker på brygga med hvem som helst fra bransjen, internasjonalt såvel som nasjonalt. Hvem hadde du valgt og hvorfor?

      Leonardo DiCaprio, ikke bare fordi han er en av verdens beste skuespillere, men også fordi han i 2016 ble listet som en av 100 mest innflytelsesrike personer i verden for sitt engasjement for miljø og verdens urbefolkning. Nå er ikke han «en i bransjen», men med sine 44,5 millioner følgere på Instagram gjør han åpenbart mye riktig, og jeg skulle gjerne ha likt å vite hvordan jobber for å vinne så mange øyne og ører for sakene han kjemper for.


    2fem faglige Marianne

    Marianne er styreleder i MFO, og markedsdirektør i Flokk. Til daglig leder hun et internasjonalt marketing- og digitalmiljø ettersom Flokks møbler selges i over 80 land. Hovedfokus for Marianne er på designhistorier, miljøkommunikasjon og smart bruk av teknologi for å levere gode løsninger for kundene.

    1. Hvordan skal du holde deg faglig oppdatert i sommer?

      Jeg er veldig glad i å lytte til podcaster mens jeg går tur, og det blir det nok mer av i sommer. Jeg har en ganske stor backlog av podcaster jeg skal høre på fra Harvard Business Review. Deres HBR IdeaCast er bra, samme med Women at Work. Av de norske podcastene liker jeg godt lørn.tech.

    2. En god “beach read” er essensielt på sommeren. Kan du anbefale noen gode bøker (eller podcaster) for den engasjerte markedsføreren?

      Jeg har akkurat lest ferdig Håp av Petter Gulli. Det er en god bok hvis du vil ha litt lett lektyre om bærekraft og kommunikasjon. Mer semi-faglig liker jeg godt å lese magasiner som Monocle og Fast Company. 

    3. Vi elsker fremsnakk! Hvem i bransjen synes du fortjener litt ekstra skryt akkurat nå og hvorfor?

      Jeg er så heldig å har fått lov å være juryleder for Årets Markedsfører de siste årene, og det å lese de innsendte casene er veldig lærerikt. Midt oppi starten av koronakrisen var finalistene Vipps, McDonalds og Sats (vinneren) hos juryen og presenterte sine caser. Alle veldig forskjellige i problemstilling og tilnærming, men vi markedsførere har mye å lære av alle tre. Flere fortjener å høre disse casene, og det håper vi MFO får til på et arrangement til høsten.

    4. Hvilken faglig kompetanse føler du behov for å lære deg mer om akkurat nå?

      Oj, det er alltid så mye. Siden jeg jobber med B2B marketing er det alltid viktig å skape leads og ha en godt samarbeid mellom marketing og salg, uansett hvor i kjøpstrakten en potensiell kunde er. Så der må jeg kontinuerlig jobbe med ny kunnskap, og ikke minst på å se hva som kan automatiseres. 

    5. Hvis du fikk spise reker på brygga med hvem som helst fra bransjen, internasjonalt såvel som nasjonalt. Hvem hadde du valgt og hvorfor?

      Jeg digger å snakke med folk som ser det store bildet i samfunnet, og som kan spå trender som skjer. Sånn sett er våre venner fra Trendwatching midt i blinken for meg. De kommer jo til MFO i august, men jeg kunne gjerne tatt en hel kveld på brygga jeg, med diskusjoner om hva vi tror skjer i verden nå og hvordan dette påvirker mennesker - og også hvordan vi kan tilpasse businessen vår til det som skjer.


    2fem faglige Martin

    I Norsk Toppfotball som markedssjef er Martin ansvarlig for å bygge merkevarene Eliteserien og OBOS-ligaen, som innebærer utforming av merkevarestrategi, ide- og konseptutvikling, markedskommunikasjon og effektmåling. Hans hovedoppgave har vært å rebrande Tippeligaen til Eliteserien, utvikling av merkevareplattform, posisjonering og visuell identitet, samt oppbygging av egeneide digitale kanaler. 

    1. Hvordan skal du holde deg faglig oppdatert i sommer?

      Selvfølgelig ved å benytte meg av den digitale plattformen MFO Innsikt. Her har man som medlem tilgang til å se tidligere frokostmøter og eventer når som helst og hvor som helst. Ellers oppfordrer jeg til å koble av og nyte sol, regn, late og aktive sommerdager. 

    2. En god “beach read” er essensielt på sommeren. Kan du anbefale noen gode bøker (eller podcaster) for den engasjerte markedsføreren? 

      Jeg liker aha-opplevelser, så anbefaler "Factfulness" av Hans Rosling. Vel verdt å lese for å forstå mer av verden og dens utvikling. 

    3. Vi elsker fremsnakk! Hvem i bransjen synes du fortjener litt ekstra skryt akkurat nå og hvorfor?

      Jeg holder meg i sportsverdenen. Steinar Hoen og Bislett Alliansen synes jeg fortjener skryt for hvordan de kom opp med det kreative konseptet "Impossible Games" for å tilpasse et sportsevent til Covid-19 situasjonen. 

    4. Hvilken faglig kompetanse føler du behov for å lære deg mer om akkurat nå?

      Kundereise - eller "Fan experience" i fotballverdenen. Fotball handler om lidenskap og fellesskap. Spenningen man opplever hver sesong med oppturer og nedturer er mye mer enn 2x45 minutter. Derfor jobber vi kontinuerlig med å maksimere fotballopplevelsen før, under og etter kamp, gjennom hele sesongen. 

    5. Hvis du fikk spise reker på brygga med hvem som helst fra bransjen, internasjonalt såvel som nasjonalt. Hvem hadde du valgt og hvorfor?

      Her ville jeg gjerne ha snakket med Global CMO i Burger King, Fernando Machado. Burger King leverer knallsterkt på sin posisjonering og utfordrer McDonalds på en morsom og kreativ måte verden over. Vi måtte naturligvis byttet reker med Whopper.
       

    2fem faglige Julie

    Siden jeg sluttet i United Influencers så har jeg jobbet med ulike prosjekter. De to største akkurat nå er: Memolife. En plattform for akselerert læring og hjernetrening. Akkurat som vi trener kroppen, trenger hjernen også trening. Dette er en alt i ett løsningen som spiller hjernen din til bedre fokus, produktivitet og måloppnåelse, med live- og digital trening. Du kan skape nye vaner, bedre relasjoner og optimal hjerneutnyttelse med bare 3 minutter daglig hjernetrening.

     

    Det andre prosjektet er som interim markedssjef for A. Huseby møbler. En fantastisk møbelbutikk i Karenlyst Allé, der jeg jobber med å skape en overordnet markedsstrategi, samtidig som vi hele tiden må drive day-to-day kommunikasjon.

    1. Hvordan skal du holde deg faglig oppdatert i sommer?

      Sommeren er til for å ta en pause – trening, natur, vannsport, refleksjon, venner, diskusjoner og mindre fag. Likevel blir det nok også tid til podcast: Big Questions/ Cal Fussman, Oslo business forum, Recode Decode, The Tim Ferris show og selvfølgelig Akimbo/ Seth Godin. Samt en bok om arketyper: The Hero and the outlaw.

    2. En god “beach read” er essensielt på sommeren. Kan du anbefale noen gode bøker (eller podcaster) for den engasjerte markedsføreren?

      I sommer skal jeg jobbe med å installere nye vaner for å skape den hverdagen jeg ønsker meg. Det er bevist at hvis man skal installere nye vaner er det smart å gjøre det i en ny setting. (f.eks på ferie) Derfor skal jeg nerde litt på og hente ut det beste fra bøker jeg har lest tidligere: The 5 AM club, 13 things mentally strong people don’t do, High performance habits, The sleep revolution, Talk like TED, What anyone can do og The power of Peers.

    3. Vi elsker fremsnakk! Hvem i bransjen synes du fortjener litt ekstra skryt akkurat nå og hvorfor?

      Selv om dette er en stor aktør som jeg forventer mye av, vil jeg gjerne trekke fram DNB sin kampanje for #huninvesterer. Ikke bare fordi de nådde ut til mange og skapte stor endring, men fordi jeg synes det er viktig at denne typen aktører setter lys på samfunnsproblemer og gjør noe med dem. Jeg er spent og forventningsfull til hvordan DNB tar denne kampanjen videre, og håper at flere kan komme på banen og at DNB vil samarbeide med de som strekker ut en hånd, slik at vi sammen kan skape varig endring.

    4. Hvilken faglig kompetanse føler du behov for å lære deg mer om akkurat nå?

      I enhver markedsførers verden er det hele tiden noe nytt å lære seg. Jeg sliter med å begrense meg, samtidig som jeg ønsker å være oppdatert. Generelt er jeg veldig interessert i hvordan vi kan bruke teknologien som er tilgjengelig smartere, slik at vi kan bruke tid på å lage godt innhold, bygge merkevarer som betyr noe og gjøre verden til et litt bedre sted mens teknologien gjør jobben (AI, digitale plattformer, performance marketing etc.)

       

    5. Hvis du fikk spise reker på brygga med hvem som helst fra bransjen, internasjonalt såvel som nasjonalt. Hvem hadde du valgt og hvorfor?

      Jeg spiser gjerne reker med Lars Erik Grønntun. Jeg vil gjerne høre hans tanker om jobbskiftet, om hvordan han tror verden vil forandre seg etter Covid 19, det store bildet og hvordan han ser på samspillet mellom PR og markedsføring fremover.

      Om jeg får velge internasjonalt, ønsker jeg meg en diskusjon mellom Tim Ferris og Seth Godin, deres syn på merkevarer og hva som blir viktigst for å lykkes fremover innenfor kommunikasjonsfaget.

     

    Av MFO